Annons

Fågelidentifikation

Är det skogsduva och ormvråk?

2 bilder av varje fågel.
 

Bilagor

  • 20090208-DSC_8955.jpg
    20090208-DSC_8955.jpg
    37.3 KB · Visningar: 607
  • 20090208-DSC_8956.jpg
    20090208-DSC_8956.jpg
    35.1 KB · Visningar: 598
  • 20090208-DSC_8969.jpg
    20090208-DSC_8969.jpg
    37.8 KB · Visningar: 606
  • 20090208-DSC_8973.jpg
    20090208-DSC_8973.jpg
    35.8 KB · Visningar: 597
Hej!
Har försökt hitta vad detta är för vävarfågel. Fotograferades i Johannesburg i december.
Är det någon som vet? (kanske även vad den heter på latin).
//Håkan

Jag bekräftar bara att det är en hane till "Southern masked-weawer (Plocerus velatus)". Den har en släkting Village weawer (Plocerus cucullatus) denna har dock den svarta masken bara på kinderna och inte ovanför näbben.
//Stanislav Snäll
 
Ung duvhök?

Hej,

Fick just ett MMS från min syster som undrar vad för slags rovfågel hon hittat död under en gran?
Jag gissar att det är en ung duvhök pga storleken 40 - 50 cm, färgen och bandningen på stjärten.
Om det är en duvhök, ska den då rapporteras?

// Tobbe
 

Bilagor

  • ungduvhök.jpg
    ungduvhök.jpg
    90.5 KB · Visningar: 525
Hej,

Fick just ett MMS från min syster som undrar vad för slags rovfågel hon hittat död under en gran?
Jag gissar att det är en ung duvhök pga storleken 40 - 50 cm, färgen och bandningen på stjärten.
Om det är en duvhök, ska den då rapporteras?

// Tobbe

Ingen som vågar sig på att artbestämma denna fågel?

// Tobbe
 
Den här är nog busenkel för er andra, men jag har ingen aning! Fotograferad strax öster om Trelleborg.
 

Bilagor

  • Fågelfråga.jpg
    Fågelfråga.jpg
    34.3 KB · Visningar: 431
Hej,

Fick just ett MMS från min syster som undrar vad för slags rovfågel hon hittat död under en gran?
Jag gissar att det är en ung duvhök pga storleken 40 - 50 cm, färgen och bandningen på stjärten.
Om det är en duvhök, ska den då rapporteras?

// Tobbe

Är den ringmärkt skall fyndet rapporteras. Däremot ingår inte duvhök bland arterna som tillhör statens vilt som ovillkorligen skall lämnas in eller bland de arter där man särskilt önskar att de lämnas. Mer information finns på naturhistoriska riksmuseets hemsida
 
Sparvhök?

Jag var på toppen av Skeviksbacken i Nacka idag när jag fick syn på något som utan kikare såg ut som en sparvhök till storlek och flygsätt. Det som förbryllar mig är att de dåliga bilder jag fick i motljuset visar att den är helt ljus på undersidan utom längst ut på vingarna.Lägger ut en bild där man ser undersidan. Det finns två till bilder ifall det behövs.

MVH Lelle
 

Bilagor

  • 43IMG_Z4252.jpg
    43IMG_Z4252.jpg
    56.6 KB · Visningar: 424
För mig ser detta ut som en duvhök, ganska grov och kraftig med breda vingbaser i jämförelse med sparv dito. Att den ser ljus ut tror jag beror på ljusförhållandet på platsen.

För info: Skeviksbacken ligger i Värmdö kommun och inte i Nacka. Kommungränsen går vid Kovikstippen. Viktigt nog för en gammal gustavsbergare (och alltså gammal värmdöbo) som mig :D
 
Kan tillägga Birdmans kommentar ovan, att jag tror att de ryska duvhökarna (annan ras än de svenska) är generellt ljusare på undersidan.

Under vintern är det inte omöjligt att ryska duvhökar tar en sväng förbi Sverige. Finns många exempel på hur fåglar med östligt ursprung dyker upp i Sverige under vintermånaderna.

/Oscar
 
Kan tillägga Birdmans kommentar ovan, att jag tror att de ryska duvhökarna (annan ras än de svenska) är generellt ljusare på undersidan.

Under vintern är det inte omöjligt att ryska duvhökar tar en sväng förbi Sverige. Finns många exempel på hur fåglar med östligt ursprung dyker upp i Sverige under vintermånaderna.

/Oscar

Se där, alltid lär man sig något nytt :D

// Daniel
 
Tack

Man tackar för svaren. Förstår att det inte går att se på den förminskade bilden men på orginalet går det att förstora så mycket att man ser att undersidan av stjärten, längst ut på vingarna och sidan av huvudet bakom ögat är det som är mörkt på undersidan.

MVH Lelle

Nu vet man att man är innanför gränsen till hemkommunen också.
 
Man tackar för svaren. Förstår att det inte går att se på den förminskade bilden men på orginalet går det att förstora så mycket att man ser att undersidan av stjärten, längst ut på vingarna och sidan av huvudet bakom ögat är det som är mörkt på undersidan.

MVH Lelle

Nu vet man att man är innanför gränsen till hemkommunen också.

Om du har tid/lust så får du gärna skicka upp bilden med en tajt beskärning så man ser fågeln bara om du har så mycket data som du skriver. Vore lärorikt så man kan se hur en ev östlig duvhök ser ut.
 
ANNONS