Annons

Fågelidentifikation

En ad bivråk. Kolla bl.a in bandningen på stjärten, 2-3 band glest och jämnt placerade mot ormvråkens mer fin- och tätbandade stjärt. Även bivråken har en omfattande "garderob".

/Oscar

Tack för hjälpen! Jag tyckte nog att det gråfärgade huvudet lutade mer åt bivråk än något annat men när jag bara registrerade två band på stjärten föll den tesen för mig. Ska hålla de olika garderoberna i minnet. Tack igen!
 
Fåglar i Montréal

Hej!

Är ganska nyanländ i Montréal, och försöker identifiera lite nya arter här borta. Hittils har det gått ganska bra, men igår stötte jag på lite problem.

Första fågeln tror jag är en Sångvireo (Warbling Vireo), men kan vara skönt att få det bekräftat/dementerat.
Den andra har jag mindre koll på, hittar ingen bra matchning i boken (National Geographics). Möjligen California Vireo, men det känns inte heller rätt. Ser mest ut som någon Phylloscopus tycker jag.. Idéer?
 

Bilagor

  • IMG_1168.jpg
    IMG_1168.jpg
    87.9 KB · Visningar: 213
  • IMG_1241.jpg
    IMG_1241.jpg
    61.3 KB · Visningar: 212
  • IMG_1242.jpg
    IMG_1242.jpg
    65.9 KB · Visningar: 211
Rödstjärt?

Den visar inte mycket rött på stjärten. Men för övrigt tycker jag den ser ut som en rödstjärt.
 

Bilagor

  • 2011_08_26-17_19_53-2798_400L.jpg
    2011_08_26-17_19_53-2798_400L.jpg
    70.7 KB · Visningar: 206
  • 2011_08_26-17_20_10-2805_400L.jpg
    2011_08_26-17_20_10-2805_400L.jpg
    78.5 KB · Visningar: 202
Hej!

Är ganska nyanländ i Montréal, och försöker identifiera lite nya arter här borta. Hittils har det gått ganska bra, men igår stötte jag på lite problem.

Första fågeln tror jag är en Sångvireo (Warbling Vireo), men kan vara skönt att få det bekräftat/dementerat.
Den andra har jag mindre koll på, hittar ingen bra matchning i boken (National Geographics). Möjligen California Vireo, men det känns inte heller rätt. Ser mest ut som någon Phylloscopus tycker jag.. Idéer?
Tjenare Marcus!

Den första ser absolut ut att vara en Warbling. Den andre är förstås tagen ur lite knepig vinkel men det man ser räcker ändå för att säga att det knappast kan vara något annat än en Red-eyed Vireo.

Antar att du menar Philadelphia? Den är iaf t.ex gulare under och har inte alls lika markerat svart ögonbryn.

Mvh/ Ola
 
Senast ändrad:
Tjenare Marcus!

Den första ser absolut ut att vara en Warbling. Den andre är förstås tagen ur lite knepig vinkel men det man ser räcker ändå för att säga att det knappast kan vara något annat än en Red-eyed Vireo.

Antar att du menar Philadelphia? Den är iaf t.ex gulare under och har inte alls lika markerat svart ögonbryn.

Mvh/ Ola

Hej,

Ja, såklart menar jag Philadelphia. Svårt i början när man inte har något att relatera till, men två nya iallafall!

Tack för hjälpen!
 
Hej,

Ja, såklart menar jag Philadelphia. Svårt i början när man inte har något att relatera till, men två nya iallafall!

Tack för hjälpen!
Ja det är onekligen svårt men det är också jäkligt kul med en helt ny fågelfauna att upptäcka. :)

Många nordamerikanska fåglar kan jag (och säkert fler här) hjälpa till med men om du stöter på svårare identifieringar (om vi nu inte skulle klara det ;-) och behöver hjälp så kan jag rekommendera identifieringsforumet på birdforum.net. Där får man oftast snabb hjälp från duktiga skådare.

Mvh/ Ola
 
Jag hänger på den amerikanska trenden. Denna vadare (snäppa?) är tagen i NY i månadsskiftet juli/augusti. Klurig för mig, men det närmaste jag kommer är styltsnäppa...

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • amsnappa1.jpg
    amsnappa1.jpg
    43.9 KB · Visningar: 186
Vad kan detta vara?

Flög upp och ner i vassen och hade ett vasst "tick"-ljud har jag för mig...
 

Bilagor

  • IMG_0057.jpg
    IMG_0057.jpg
    59.7 KB · Visningar: 178
  • IMG_0059.jpg
    IMG_0059.jpg
    58.3 KB · Visningar: 177
Och denna?

Våran kompis som blivit äldre. Kan det verkligen vara en svartvit flugsnappare? Tror inte det...
 

Bilagor

  • IMG_0025.jpg
    IMG_0025.jpg
    66.4 KB · Visningar: 243
Jag hänger på den amerikanska trenden. Denna vadare (snäppa?) är tagen i NY i månadsskiftet juli/augusti. Klurig för mig, men det närmaste jag kommer är styltsnäppa...

Tack på förhand!
Ser ut att vara en mindre gulbena. En större hade t.ex haft något längre, grövre och mer uppåtsvängd näbb inte helt olikt gluttsnäppan.

Mvh/ Ola
 
Ser ut att vara en mindre gulbena. En större hade t.ex haft något längre, grövre och mer uppåtsvängd näbb inte helt olikt gluttsnäppan.

Mvh/ Ola

Jag satt faktiskt och letade efter möjligheten att lägga till en kommentar att det nog i alla fall är en mindre gulbena :) Så då är vi överens, vad bra :) Tack för hjälpen! Sitter och går igenom en massa vadarbilder från USA, hoppas det kommer något mer som ser skumt ut, annars är det ju en handfull arter i alla möjliga och omöjliga vinklar och perspektiv...
 
Jag satt faktiskt och letade efter möjligheten att lägga till en kommentar att det nog i alla fall är en mindre gulbena :) Så då är vi överens, vad bra :) Tack för hjälpen! Sitter och går igenom en massa vadarbilder från USA, hoppas det kommer något mer som ser skumt ut, annars är det ju en handfull arter i alla möjliga och omöjliga vinklar och perspektiv...
Bring it on. Vadarna i USA är mycket jobbigare än de svenska i många fall. :)

Mvh/ Ola
 
ok, då kommer en då. Massor med least (dvärgsnäppa) och semipalmated (sandsnäppa) sandpipers. Men den här hade så mycket mörkt runt ögat och mycket "djupare" röd färg över ryggen. Vad kan det vara? Fågelböckerna pratar tydligt om att dvärgsnäppan ska ha en liten isolerad svart fläck, det är ju knappast detta...
 

Bilagor

  • amsnappa2.jpg
    amsnappa2.jpg
    28.5 KB · Visningar: 235
ANNONS