Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

En vadare från Ölands östsida i mitten av juli. Ja inte kärrsnäppan då utan den andra pippin. Får inte ihop näbbfärg med teckning osv... Förvirrad helt enkelt :)

Edit: Ja någon skumt färgad rödbena är det närmsta jag kommer...
 

Bilagor

  • skumsnappa1.jpg
    skumsnappa1.jpg
    36.1 KB · Visningar: 401
  • skumsnappa2.jpg
    skumsnappa2.jpg
    38.8 KB · Visningar: 412
En vadare från Ölands östsida i mitten av juli. Ja inte kärrsnäppan då utan den andra pippin. Får inte ihop näbbfärg med teckning osv... Förvirrad helt enkelt :)

Edit: Ja någon skumt färgad rödbena är det närmsta jag kommer...

Grönpåk i ett varmt ljus från den lågt stående solen.

/Oscar
 
Den här höken har jag frågat om tidigare, men den trillade förbi obestämd... jag misstänker (numera...) att den tänker bli blå när den blir stor, och att den inte kommer från stäppen. Tagen 10/8 på östra öland när faktiskt stäpphökar var vanligare än blå kärrhökar...

Tack tack!
 

Bilagor

  • hok1.jpg
    hok1.jpg
    13.5 KB · Visningar: 353
  • hok2.jpg
    hok2.jpg
    10.2 KB · Visningar: 346
  • hok3.jpg
    hok3.jpg
    10.3 KB · Visningar: 355
  • hok4.jpg
    hok4.jpg
    10.3 KB · Visningar: 357
Den här höken har jag frågat om tidigare, men den trillade förbi obestämd... jag misstänker (numera...) att den tänker bli blå när den blir stor, och att den inte kommer från stäppen. Tagen 10/8 på östra öland när faktiskt stäpphökar var vanligare än blå kärrhökar...

Tack tack!

Luktar 2-3K blåhök hane... Den mörka bakkanten på handens senaste fjäderuppsättning bl.a pekar på blåhök. Dessutom är helhetsintrycket att fågeln är en hyfsat biffig typ (=blåhök), där en stäpp-hane är i sammanhanget en löjligt elegant spädis (honan är kraftfullare).

/Oscar
 
Havsörn - vilken ålder?

Att det här är en havsörn är jag rätt säker på. Fotograferad mellan Käglinge och Svedala (Skåne, strax utanför Malmö) igår. Går den att åldersbestämma någotsånär?

Hårt mobbad av två kajor och en rödglada så satt den så att jag från bil kunde beundra den under cirka 10 minuter innan den flög iväg med en glada efter sig.
 

Bilagor

  • 400xIMG_9525.jpg
    400xIMG_9525.jpg
    61.7 KB · Visningar: 515
  • 400xIMG_9526.jpg
    400xIMG_9526.jpg
    72.1 KB · Visningar: 516
  • 400xIMG_9552.jpg
    400xIMG_9552.jpg
    32.3 KB · Visningar: 508
  • 400xIMG_9555.jpg
    400xIMG_9555.jpg
    81.2 KB · Visningar: 511
  • 400xIMG_9556.jpg
    400xIMG_9556.jpg
    64 KB · Visningar: 514
Luktar 2-3K blåhök hane... Den mörka bakkanten på handens senaste fjäderuppsättning bl.a pekar på blåhök. Dessutom är helhetsintrycket att fågeln är en hyfsat biffig typ (=blåhök), där en stäpp-hane är i sammanhanget en löjligt elegant spädis (honan är kraftfullare).

/Oscar

Tack oscar, jag hade 2K hane som min gissning, men den kan säkert vara ett år äldre också.

Men trägen vinner, här är dagens adulta hane från Östra Odarslöv, 7-8 bilminuter hemifrån... :)

Numera saknas bara svarthuvad mås och berguv på bild av de inte så många jag sett :)
 

Bilagor

  • stapp1.jpg
    stapp1.jpg
    3.8 KB · Visningar: 491
Hej,

Vad är detta för art, Skrattmås? Mina böcker visar mer orangea näbbar för dem, men det kanske inte denna fågel känner till...

// Johannes
 

Bilagor

  • DSC_5304_web.jpg
    DSC_5304_web.jpg
    69.5 KB · Visningar: 484
Att det här är en havsörn är jag rätt säker på. Fotograferad mellan Käglinge och Svedala (Skåne, strax utanför Malmö) igår. Går den att åldersbestämma någotsånär?

Hårt mobbad av två kajor och en rödglada så satt den så att jag från bil kunde beundra den under cirka 10 minuter innan den flög iväg med en glada efter sig.

1K kan uteslutas eftersom fjäderdräkten inte är enhetlig, dvs det finns fjädrar som har bytts. Att näbben fortfarande har så mycket svart tyder på 2-3K, mer noga än så kan jag inte säga utan att börja forska i böckerna :) Någon örnexpert kanske kan spika åldern mer precist.

(Gladan är dock 1K :)

Mvh, Toni
 
Dubbelcheck tack! :)

mosnäppa
sandlöpare
sånglärka
kungsörn
juvenil kustsnäppa?
 

Bilagor

  • mos.jpg
    mos.jpg
    21.3 KB · Visningar: 491
  • sand.jpg
    sand.jpg
    22.3 KB · Visningar: 480
  • sång.jpg
    sång.jpg
    30.5 KB · Visningar: 476
  • kung.jpg
    kung.jpg
    75 KB · Visningar: 485
  • grå.jpg
    grå.jpg
    35.2 KB · Visningar: 474
ANNONS