Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Sollerön

Hej
Denna fågel landade på en grusväg på Sollerön i SIljan nu i helgen och novis osm jag är vet jag inte vad det är.


mvh
/Lars
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    62 KB · Visningar: 64
Jag råkade lägga upp mitt ilägg i fel tråd, glömde klicka på länken som det tipsades om!

ni ser mina bilder längst ner!


Tacksam för hjälp!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1955256&posted=1#post1955256
ska försöka mig på några svar här.

den första tärnan är knepigt tycker jag. föreslår skräntärna, svår bild pga inga bra referenser syns på bilden.
större strandpipare
kustpipare
grå flugsnappare, är mitt förslag. mkt dålig bild svårt att gissa
bofink

2:inlägget
ung fisktärna, troligen
brushane
brushane
fisktärna ad

Med vänlig hälsning peter

Med vänlig hälsning peter
 
Har varit ute, i det hårda ljuset, och fotograferat 2 till synes lika fåglar. Misstänker att dom båda är Ängspiplärka men vill veta om så är fallet.

Tyvärr är ingen av bilderna riktigt bra, om man skall prata ljus, men jag hoppas ändå att dom duger för identifikation.

Tack på förhand

Lennart

Jag hade nog gissat på trädpiplärka på bägge.

Nedre är iaf finstreckad på flanken och bakklon ser ej så lång ut.

Övre tycker jag har för kraftig näbb för att vara ängspip.

Men det kan ev. vara 2 ängspipor också ;-)

Jag tycker dom är svåra.

//Benny
 
Albino-gräsand

Finns det helvita gräsänder eller är detta nåt helt annat?
 

Bilagor

  • IMGP3033_FS800.png
    IMGP3033_FS800.png
    545.1 KB · Visningar: 62
Vid Näsudden Gotland

Fotade landskapet med sina vindkraftverk och tog en bild när den här fågeln flög förbi för att hitta kvällsmat ute vid stranden skulle jag tro. (Hela bilden finns på Molnskådare.) Går det att se vad det är för fågel?
 

Bilagor

  • Fågel v Näs.jpg
    Fågel v Näs.jpg
    38.7 KB · Visningar: 398
Fler "foton"

Fotade landskapet med sina vindkraftverk och tog en bild när den här fågeln flög förbi för att hitta kvällsmat ute vid stranden skulle jag tro. (Hela bilden finns på Molnskådare.) Går det att se vad det är för fågel?

Bifogar bearbetad bild och en bild med samma fågel i annat perspektiv. På bilden syns fågeln bara som en prick så det är inte många pixlar. På lilla bilden med fågeln mer i profil var det en kraftig blå skugga undertill som jag dämpat i fotoshop - kan ha påverkat siluetten tyvärr.
 

Bilagor

  • Näs fågel 1a.jpg
    Näs fågel 1a.jpg
    50.6 KB · Visningar: 375
  • Näs fågel 2.jpg
    Näs fågel 2.jpg
    24.8 KB · Visningar: 381
Råkade överexponera, men vad är detta? Stor som en sångare, men det där vita ögat och ljusa kroppen förbryllar mig.
 

Bilagor

  • IMG_0011.jpg
    IMG_0011.jpg
    66 KB · Visningar: 56
Bifogar bearbetad bild och en bild med samma fågel i annat perspektiv. På bilden syns fågeln bara som en prick så det är inte många pixlar. På lilla bilden med fågeln mer i profil var det en kraftig blå skugga undertill som jag dämpat i fotoshop - kan ha påverkat siluetten tyvärr.

Bilden är ju inte den bästa, men jag kan inte få det här till något annat än en kråka.

Mvh, Toni
 
Kråka

Tack för svar! Nu då du säger det så stämmer kråka. På plats kändes fågeln större men avståndet bedrog.
 
Råkade överexponera, men vad är detta? Stor som en sångare, men det där vita ögat och ljusa kroppen förbryllar mig.

Knepigt med överexponeringen och ljuset som får vingen att se brunaktig ut, men det här måste vara en ärtsångare (snarare än den möjliga förväxlingsarten törnsångare) på grund av den mörka näbben och de mörka benen.

Mvh, Toni
 
Vit stork mm

Var ut och fotade på den vita storken som befinner sig i Västmanland sedan några dagar.

Fick även bild på två andra fåglar. Bivråk och Buskskvätta var det en som sade till mig. Stämmer det?

mvh
/Lars
 

Bilagor

  • bivråk.JPG
    bivråk.JPG
    31.9 KB · Visningar: 58
  • Buskskvätta.JPG
    Buskskvätta.JPG
    32.5 KB · Visningar: 58
Var ut och fotade på den vita storken som befinner sig i Västmanland sedan några dagar.

Fick även bild på två andra fåglar. Bivråk och Buskskvätta var det en som sade till mig. Stämmer det?

mvh
/Lars

Rovfågeln är en 1K (ung, född i år) ormvråk (de unga bivråkarna kan vara mycket lika men har andra proportioner på huvud/hals m.m.).
Den andra är helt riktigt en 1K buskskvätta.

Mvh, Toni
 
ANNONS