Annons

Fågelidentifikation

även handpenneprojektionen ser kort ut, bör vara gran.

Med vänlig hälsning peter

Tack för svar !

En på BirdForum skriver "In the 1st image you can see the highlights to the tertial edges, and they appear equal to the rest of wing....looks good for WW.".

Men jag är INTE övertygad om lövsångare, jag lutar fortfarande mot gransångare.

//Benny
 
Vad är det för vråk

Hej,

Jag undrar vad det här är för vråk som jag fotograferade på Öland nu i veckan.
Har tyvärr ingen bild på stjärten.

Tack på förhand

Anders
 

Bilagor

  • BM4Q6300.JPG
    BM4Q6300.JPG
    271.9 KB · Visningar: 58
Behöver hjälp med identifikation

Hej!

Undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera denna fågel?
 

Bilagor

  • 20140810-143449.jpg
    20140810-143449.jpg
    76.5 KB · Visningar: 64
vad har vi då här?

Fotad i Turkiet. Marmariskusten Inte bästa kvaliteten jag vet, mycket soldaller och tagen med en kompakt superzoom.. Duvhök? Fast den kändes "grövre".
 

Bilagor

  • rovis1.JPG
    rovis1.JPG
    11 KB · Visningar: 210
Kollar igenom diverse bilder från Runde i juni och hittar en grissla som sticker ut i kolonin.
Tycker mig ana ett vitt streck i mungipan och spets under hakan på den till vänster. Kan det stämma?
Möjligt att det är solblänk på näbben.
 

Bilagor

  • grissla.jpg
    grissla.jpg
    73.9 KB · Visningar: 168
Kollar igenom diverse bilder från Runde i juni och hittar en grissla som sticker ut i kolonin.
Tycker mig ana ett vitt streck i mungipan och spets under hakan på den till vänster. Kan det stämma?
Möjligt att det är solblänk på näbben.

detta var en mkt intressant bild. vita spetsen på bröstet ser ju onekligen rätt bra ut för spetsbergsgrissla som jag antar att du själv syftar på.
näbben tycker jag dock ser lite väl klen o lång ut, iaf om man bara har denna filmruta att tillgå.
fågelguiden ser jag att även sillgrissla kan enl fågelguiden kan ha en antydan till spets i uppkant av det vita på bröstet.

jag vågar inte säga ngt definitivt om denna fågel, tycker nog att jag själv saknar tillräcklig erfarenhet av denna arten (spetsbergsgrissla alltså..)

vore dock intressant att se fågeln fr fler vinklar.

Med vänlig hälsning peter
 
detta var en mkt intressant bild. vita spetsen på bröstet ser ju onekligen rätt bra ut för spetsbergsgrissla som jag antar att du själv syftar på.
näbben tycker jag dock ser lite väl klen o lång ut, iaf om man bara har denna filmruta att tillgå.
fågelguiden ser jag att även sillgrissla kan enl fågelguiden kan ha en antydan till spets i uppkant av det vita på bröstet.

jag vågar inte säga ngt definitivt om denna fågel, tycker nog att jag själv saknar tillräcklig erfarenhet av denna arten (spetsbergsgrissla alltså..)

vore dock intressant att se fågeln fr fler vinklar.

Med vänlig hälsning peter

Tack för ditt svar Peter!
Detta är bara en liten del av en bild jag tog på en koloni med grisslor och den enda från just det avsnittet av berget. Spetsbergsgrisslan ska ju inte häcka så långt söderut så jag hajade till när jag såg "spetsen" på bröstet.

Mvh. Håkan
 
Vad heter fågeln?

Fågel vid klapperstenstrand på Öland i juli. Tacksam för hjälp!
 

Bilagor

  • IMG_7296.jpg
    IMG_7296.jpg
    138.8 KB · Visningar: 50
Jag fotograferade bifogad gulärla 26 juni i Hällefors. Sitter dock och känner mig lite osäker på om det är en hane eller hona. Är där någon som vet?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • gulärla.jpg
    gulärla.jpg
    186.3 KB · Visningar: 48
Njet

Det där är ingen spetsbergare. För lång näbb utan det vita strecket. Din fågel har också streckade flanker. Spetsbergaren är rent vit ostreckad ända upp mot det svarta. Bifogar en bild från i somras på spetsbergsgrissla.
 

Bilagor

  • IMG_0225_fs.jpg
    IMG_0225_fs.jpg
    83.8 KB · Visningar: 369
Det där är ingen spetsbergare. För lång näbb utan det vita strecket. Din fågel har också streckade flanker. Spetsbergaren är rent vit ostreckad ända upp mot det svarta. Bifogar en bild från i somras på spetsbergsgrissla.

Tack så mycket för förklaringen. Ja, det var lite mer ejder-stuk på det huvudet.
Min bild har också vitt i mungipan ser det ut som men klenare näbb. Tydlig kant saknar min absolut.

Nåja, jag får hålla mig till tåls tills jag når Svalbard till sommaren. Där ska det visst finnas Spetsbergsgrisslor ;-)
 
ANNONS