Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får man sälja bilder utan lov av de som syns på bilden (street foto/sport/konsert)?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Jag leker med idén att försöka ta mig tillbaka in i fotografering. Och denna försöka sälja lite bilder iaf för att få lite återbetalning på utrustning och tid.

Tänkte då bl.a. också kolla igenom mina bästa bilder och kanske sälja några. Men hur är det då med foton på allmänna platser (street foto) där människor syns. Får man sälja sådana?

Vad gäller för sport- och musikevenemang?

Har en (i mitt tycke iaf) här cool bild på en artist jag tog för snart 10 år sedan. Måste man då fråga lov från artisten? Det var tillåtet att fritt fotografera på evenemanget. Artisten var också vid det tillfället minderårig. Spelar det någon roll?

Sorry om detta är dumma frågor, men har egentligen aldrig tänkt på foto som inkomst utanför beställda uppdrag.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, man får sälja sina foton. Dock får de inte användas i reklamsammanhang utan tillstånd från personer som är igenkännbara.
 
ANNONS