Annons

Förbättringsförslag till annonsmarknaden!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
En hårdare styrning av annonsinnehållet tror jag hade främjat överskådligheten, enhetligheten och sökbarheten.

Annonsmallen kan utformas så att den blir kort och koncist. Och framför allt, innehålla mer relevant innehåll. Färre fritextfält och mer tvingande fält. Nedan är en skiss över ett mallförslag som jag hade uppskattat som användare.

--- mall ---

Annonsmall säljes/köpes/bytes

Säljes [x] Köpes [] Bytes []

Tillverkare: Canon
Modell: EF 50mm f/1.4 USM
Passar: Canon
Pris: 2000

Ytterligare information: Säljes pga att jag ska börja samla på kapsyler istället. Objektivet är i nyskick. Inköpt juni 2011 via Cyberphoto.se. Jag är 1:a ägaren. Alla tillbehör som medföljde vid nyköp ingår, såsom främre och bakre objektivlock, objektivväska och dokumentation. Ingår även ett UV-filter. Originalkvitto och kartong finns.

Finns i: Arlöv, Malmö
Ladda upp bild: (Bläddra fil-knapp)

Kontakta annonsören (Länk till svarsformulär)
Annonshistorik (Länk till en listning av tidigare annonser med innehåll)

Medlemmens profilbild
Medlemmens namn (Länk till profilsida)

--- mall ---

Exempel på genererad text på annonsmarknadssidan

2011-06-26 Säljes: Canon EF 50mm f/1.4 USM för Canon 2000 kr
2011-06-25 Önskar hyra: Mörkrum Lund
2011-06-24 Köpes: Sigma EX 24-70mm f/2,8 IF DG HSM för Canon 6000 kr
2011-06-23 Jobb finnes: Fotografassistent Juli-Augusti Skåne

Tvingande fält

Alla fält utom "Ytterligare information" och att bifoga bild, bör vara tvingande textfält eller nedrullningslistor med alternativ. När annonsen är en bytesaffär kan fältet för "Pris" bli inaktivt.
Olika annonsmallar

Annons för "säljes, köpes och bytes", "uthyres och önskar hyra", samt "Jobb finnes och Jobb sökes" kan vara separata annonsmallar med liknande funktionalitet.

Spara eller arkivera

Sparafunktion vid nyskapande av annons eller uppdatering av annons. Alternativet att kunna radera annonsen bör tas bort helt. Och istället ersättas av en arkiveringsfunktion. Som sedan kan sparas som annonshistorik med respektive annonsinnehåll intakt. Alternativt arkivering med endast den genererade informationen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har svårt att lova sånt eftersom det finns så mkt att hålla reda på. Däremot så har det kommit mkt förslag kring annonsmarknaden och den är välbesökt så det är ett prioområde. Ursäkta det något vaga svaret men jag vågar helt enkelt inte lova feedback. Påminn mig gärna dock.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag har svårt att lova sånt eftersom det finns så mkt att hålla reda på. Däremot så har det kommit mkt förslag kring annonsmarknaden och den är välbesökt så det är ett prioområde. Ursäkta det något vaga svaret men jag vågar helt enkelt inte lova feedback. Påminn mig gärna dock.
Ok, jag förstår dig. Jag däremot kan lova att jag ska påminna dig! :)
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Hej David,
nu är det typ en månad kvar av produktion innan jul- och nyårshelgen träder in. Hur ser planerna för annonsmarknaden ut i skrivande stund? Kommer det att utvecklas i år eller blir det nedprioriterat och uppskjutet till 2012?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Inget är nedprioriterat på utvecklingsfronten utan det är samma schema. Vi diskuterade förra veckan förslaget kring "fattning" och logiken men har inte satt några datum. Jag är osäker om vi hinner men hoppas.

Annonsvisningssidan har fick sig en översyn förra veckan och precis så justerade vi förslaget om paginering på externa bloggen. Så det händer saker hela tiden.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Inget är nedprioriterat på utvecklingsfronten utan det är samma schema. Vi diskuterade förra veckan förslaget kring "fattning" och logiken men har inte satt några datum. Jag är osäker om vi hinner men hoppas.

Annonsvisningssidan har fick sig en översyn förra veckan och precis så justerade vi förslaget om paginering på externa bloggen. Så det händer saker hela tiden.
Ok, så det är i diskussions- och skissform än så länge. Jag tror man kan bespara många frågor och forumtrådar om FS hade en specifik sida där medlemmarna kan se schemat och vad som kommer att åtgärdas eller utvecklas. Helt enkelt en interaktiv projekt/plan/tidslinje-schema. Och då menar jag inte ett schema med kryptiska noteringar, utan i klartext. Givetvis vill man kanske hålla igen på nylanseringar och vad det är specifikt, men då kan man ju skriva "nylansering". Så får man i alla fall veta att något nytt är på ingång.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja diskussion / skiss och steget efter det är kodning och lansering. Vi har inga långa utvecklingsprocesser.

Jag förstår att det skulle vara intressant men det kommer innebära för mycket arbete för oss och ta tid från annat (som kodning). Att ha en sådan sida kommer kräva underhåll och generera förbättringsförslag och i sin tur krav på att vi skall bemöta det. Vi har helt enkelt inte den tiden.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Ja diskussion / skiss och steget efter det är kodning och lansering. Vi har inga långa utvecklingsprocesser.

Jag förstår att det skulle vara intressant men det kommer innebära för mycket arbete för oss och ta tid från annat (som kodning). Att ha en sådan sida kommer kräva underhåll och generera förbättringsförslag och i sin tur krav på att vi skall bemöta det. Vi har helt enkelt inte den tiden.
Jag hör vad du säger David. Dock missförstod du mig. Jag syftade på ett schema där ni sätter ut det som är beslutat att genomföras. Ej inkomna förslag. Redaktionen kan använda den interaktiva schemat och ha sina delar att vara ansvarig för att hålla uppdaterat. Istället för att var och en sitter på sin kalender, så har ni en gemensamt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag uppfattar som om du föreslår ett publikt dokument där vi beskriver vad som skall komma, men jag kanske missförstår ändå.

Och då säger jag att ett sådant ändå kommer ta för mycket tid från oss då det skall uppdateras, förbättringsförslag kommer komma etc som jag skrev ovan.

Vi har en gemensam tododatabas där vi försöker få in allt vi vill göra och förbättringsförslag från medlemmar (ditt ligger där). I den sätter vi ansvarig, status prio etc.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag uppfattar som om du föreslår ett publikt dokument där vi beskriver vad som skall komma, men jag kanske missförstår ändå.

Och då säger jag att ett sådant ändå kommer ta för mycket tid från oss då det skall uppdateras, förbättringsförslag kommer komma etc som jag skrev ovan.

Vi har en gemensam tododatabas där vi försöker få in allt vi vill göra och förbättringsförslag från medlemmar (ditt ligger där). I den sätter vi ansvarig, status prio etc.
Ja, ett publikt dokument, precis som du beskriver det.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Oki, och sorry, där får jag som sagt neka. Nåväl, jag läser igenom ditt förslag igen och ger lite kommentarer;


Förbättringsförslag till annonsmarknaden!
En hårdare styrning av annonsinnehållet tror jag hade främjat överskådligheten, enhetligheten och sökbarheten.

Annonsmallen kan utformas så att den blir kort och koncist. Och framför allt, innehålla mer relevant innehåll. Färre fritextfält och mer tvingande fält. Nedan är en skiss över ett mallförslag som jag hade uppskattat som användare.

--- mall ---

Annonsmall säljes/köpes/bytes

Säljes [x] Köpes [] Bytes []

Tillverkare: Canon
Modell: EF 50mm f/1.4 USM
Passar: Canon
Pris: 2000

Fram till hit så tycker jag att det redan är som du skriver, dock med undantag för det nya "passar". Det fältet skall in och skall lista tillverkarlistan. Fältet kan användas för att sortera listan och när man är inne på tex ett objektiv så tänker jag mig att man listar "Fler som passar:"

Ytterligare information: Säljes pga att jag ska börja samla på kapsyler istället. Objektivet är i nyskick. Inköpt juni 2011 via Cyberphoto.se. Jag är 1:a ägaren. Alla tillbehör som medföljde vid nyköp ingår, såsom främre och bakre objektivlock, objektivväska och dokumentation. Ingår även ett UV-filter. Originalkvitto och kartong finns.

Finns i: Arlöv, Malmö
Ladda upp bild: (Bläddra fil-knapp)

här ser jag ingen större skillnad från idag

Kontakta annonsören (Länk till svarsformulär)
Annonshistorik (Länk till en listning av tidigare annonser med innehåll)

Medlemmens profilbild
Medlemmens namn (Länk till profilsida)

Visningssidan är uppdaterad och omflyttad och man ser också historik

--- mall ---

Exempel på genererad text på annonsmarknadssidan

2011-06-26 Säljes: Canon EF 50mm f/1.4 USM för Canon 2000 kr
2011-06-25 Önskar hyra: Mörkrum Lund
2011-06-24 Köpes: Sigma EX 24-70mm f/2,8 IF DG HSM för Canon 6000 kr
2011-06-23 Jobb finnes: Fotografassistent Juli-Augusti Skåne

Här tror jag på fortsatt kolumner istället för ihopskriven text.

Tvingande fält

Alla fält utom "Ytterligare information" och att bifoga bild, bör vara tvingande textfält eller nedrullningslistor med alternativ. När annonsen är en bytesaffär kan fältet för "Pris" bli inaktivt.

Tvingande skall jag se över

Olika annonsmallar

Annons för "säljes, köpes och bytes", "uthyres och önskar hyra", samt "Jobb finnes och Jobb sökes" kan vara separata annonsmallar med liknande funktionalitet.

Vi kommer köra samma mall för alla. Dock så kan några fält döljas/synas beroende på kategori. Tex Jobb sökes bör inte ha "Passar"

Spara eller arkivera

Sparafunktion vid nyskapande av annons eller uppdatering av annons. Alternativet att kunna radera annonsen bör tas bort helt. Och istället ersättas av en arkiveringsfunktion. Som sedan kan sparas som annonshistorik med respektive annonsinnehåll intakt. Alternativt arkivering med endast den genererade informationen.

Så här fungerar det redan, fast historiken syns bara för admin
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Tack David för dina kommentarer till förslaget. Tyngdpunkten i mitt förslag ligger inom det som nämns under rukbriken "Tvingande fält". Att fält som är tvingande och flervalsmenyer, utgör vad som sedan syns i listan för annonsmarknaden. Att relevant nyckelord syns och utgör rubriken eller det som syns i listningen. Så att det blir mindre vilda västern och får mer överskådlighet och enhetlighet.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu har jag börjat mecka lite med annonsmarknaden och skulle uppskatta lite synpunkter på en sak.

Det handlar om det nya fältet "Passar" och hur detaljerat det skall vara, egentligen på två ledder.

a) Uppdelning INOM kamerafattningar

Skall man skall köra grovt:
  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha/Minolta AF
  • Pentax K
  • Four Thirds
  • och kanske någon till

Eller finare:
  • Nikon FX
  • Nikon DX
  • Canon EF
  • Canon EF-S
  • Och en bunt till

Jag är personligen just nu för den lite grövre uppdelningen eftersom det gör det smidigare att bevaka prylar som passar över gränserna. Med t ex en APS-Canon så vill man ju hålla koll på både EF och EF-S när man letar. Ett annat argument för en grövre uppdelning är att det kanske är svårt att lägga sin annons rätt om det blir för detaljerat. Kommer dock inte på något illustrativt exempel på det nu.

b) Heltäckande eller inte?

Det finns ju en himla massa kamerafattningar, varav de flesta dock är rätt ovanliga. Marknaden domineras ju lite grovt av Canon, Nikon, Sony, Pentax och kanske någon till. Försöker man få med alla så kommer listan att bli lång och svårare att hitta rätt i.

Så frågan på den ledden är om man skall köra förenklat enligt:

  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha
  • och några till

Eller mer heltäckande
  • Nikon F
  • Hasselblad V
  • Hasselblad H
  • P6
  • Leica M
  • Leica R
  • Canon FD
  • Canon EF
  • Bronica S
  • Bronica E
  • och många till
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Nu har jag börjat mecka lite med annonsmarknaden och skulle uppskatta lite synpunkter på en sak.

Det handlar om det nya fältet "Passar" och hur detaljerat det skall vara, egentligen på två ledder.

a) Uppdelning INOM kamerafattningar

Skall man skall köra grovt:
  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha/Minolta AF
  • Pentax K
  • Four Thirds
  • och kanske någon till

Eller finare:
  • Nikon FX
  • Nikon DX
  • Canon EF
  • Canon EF-S
  • Och en bunt till

Jag är personligen just nu för den lite grövre uppdelningen eftersom det gör det smidigare att bevaka prylar som passar över gränserna. Med t ex en APS-Canon så vill man ju hålla koll på både EF och EF-S när man letar. Ett annat argument för en grövre uppdelning är att det kanske är svårt att lägga sin annons rätt om det blir för detaljerat. Kommer dock inte på något illustrativt exempel på det nu.

b) Heltäckande eller inte?

Det finns ju en himla massa kamerafattningar, varav de flesta dock är rätt ovanliga. Marknaden domineras ju lite grovt av Canon, Nikon, Sony, Pentax och kanske någon till. Försöker man få med alla så kommer listan att bli lång och svårare att hitta rätt i.

Så frågan på den ledden är om man skall köra förenklat enligt:

  • Nikon F
  • Canon EF
  • Sony Alpha
  • och några till

Eller mer heltäckande
  • Nikon F
  • Hasselblad V
  • Hasselblad H
  • P6
  • Leica M
  • Leica R
  • Canon FD
  • Canon EF
  • Bronica S
  • Bronica E
  • och många till
Om skaparen av annonsen har möjlighet att välja modell med fullständig artikelbeteckning, t ex Canon EF 50mm f/1.4 USM, i ett annan tillvalsfält, så räcker det med endast tillverkarnamn i fältet "Passar", t ex Nikon, Canon, Pentax osv.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det nya fältet "Passar till" tillsammans med lite andra ändringar i köp & sälj-funktionen finns ute nu.

Vi hade lite diskussioner här och bestämde oss ändå för att köra på den mer detaljerade linjen som gör att listan i "Passar till" blir rätt lång, men mer precis.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Det nya fältet "Passar till" tillsammans med lite andra ändringar i köp & sälj-funktionen finns ute nu.

Vi hade lite diskussioner här och bestämde oss ändå för att köra på den mer detaljerade linjen som gör att listan i "Passar till" blir rätt lång, men mer precis.
Jag såg att funktionen nyligen när jag kollade några annonser. Vad skoj! Det blir förhoppningsvis bättre struktur på annonserna på det här viset. Bra jobbat!
 
ANNONS