Annons

Fördelar med Af-On? Canon EOS 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Eller så gör man tvärt om och låser exponeringen med tummen innan man börjar fippla med autofokusen. Det är sällan som exponeringen ändrar sig lika snabbt som avståndet till motivet.
Nackdelen med det är när man vill förfokusera på något och sen ta ner kameran och invänta en händelse på den förfokuserade platsen. Då är det risk att fokus ändrar sig när fokuseringen ligger på triggerknappen för pekfingret och exponeringen är inte klar om du inte hållt tummen på kanppen hela tiden. Exponeringsmätningen har jag normalt redan gjort och kör kameran manuellt för att vara förberedd, man får hålla lite koll på ljuset och mäta igen om det ändrar sig.
 

-LarsC-

Avslutat medlemskap
Använder iofs Nikon, men min tumme jobbar hårt med att föytta runt fokuspunkten när jag fokuserar och komponerar - hur löser ni det, tummen har ju svårt att vara på två ställen samtidigt liksom...?
 

wimi

Aktiv medlem
kör du inte följade fokus med tummen också bara att du håller inne af-on å följer de som rör sig å knäpper av? eller fattar ja fel?
Jag tumfokuserar med one-shot normalt. Om jag vill ha följande fokus trycker jag samtidigt in Deepth preview-knappen. Hade alltid följande fokus förr, men läste att den inte var så bra för stillastående motiv. Jag skulle testa, men det rann ut i sanden och jag kör så här. Fungerar tillfredsställande för mig. Kanske återgår till endast följande och testar det igen.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nackdelen med det är när man vill förfokusera på något och sen ta ner kameran och invänta en händelse på den förfokuserade platsen. Då är det risk att fokus ändrar sig när fokuseringen ligger på triggerknappen för pekfingret och exponeringen är inte klar om du inte hållt tummen på kanppen hela tiden. Exponeringsmätningen har jag normalt redan gjort och kör kameran manuellt för att vara förberedd, man får hålla lite koll på ljuset och mäta igen om det ändrar sig.
Det är ytterst sällan jag behöver göra det, men om det behövs så förfokuserar jag genom att trycka ner avtryckaren halvvägs. Sedan låser jag fokus genom att slå om AF-väljaren till M med vänster tumme.
 
ANNONS