Annons

Förslag på förbättring av tävlingspoolen!

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hejsan

Nu efter dom här tre tematävlingarna som har varit och pågår så har jag tröttnat på röstningsfunktionen. Därför kommer jag med några förslag som skulle göra röstandet både roligare och rättvisare.

Roligare:
1. När man klickar på "Ej vinnare" eller "Vinnare" knappen så borde man forslas vidare till nästa bild, inte tillbaks till huvudforumet. Detta skulle göra det betydligt enklare att använda sig av "Ej vinnare"-knappen för att göra en första sållning.

2. Det borde finnas en temporär "Vinnarkandidat"-knapp som man kan klicka i för att i en senare sållning kunna välja mellan bara dom som man har som kandidater.

Rättvisare:
Varje dag borde ordningen på bilderna slumpas om så att personen som hamnar på 355:e plats första dagen kanske är på första plats andra dagen och därmed får samma exponering. Vem orkar browsa igenom 300 bilder och försöka komma ihåg vilka som var bra, efter ca 100st är jag villig att välja min vinnare och sedan skita i tävlingen tills röstningen är över. Jag slår vad om att ifall ni tittar på statistiken över betittningar på tävlingsbilderna så är det tydligt vilka som legat på förstasidan?

Ifall dessa ändringar skulle införas skulle mitt röstande kunna se ut så här:

Jag går in Dag 1 och browsar igenom 40 bileder och väljer ut några kandidater. Nästa dag går jag dit igen och blir presenterad med nya bilder på förstasidan som jag browsar igenom och plockar ut kandidater. När sedan ca 10 dagar har gått har jag kanske browsat igenom alla bilder och kan nu koncentrera mig på de bilder jag tycker var intressant genom en knapp: "Mina utvalda kandidater" exempelvis.

Det tycker jag skulle vara roligare, rättvisare och bättre! Dessutom borde det inte vara så svårt att implementera när ni har baserat hela sidan så snyggt på sökningar, ellerhur!

MVH
Richard
 
Håller med föregående skribent och har även en del andra förslag på förbättringar.

Jag önskar att det efter tävlingsbilderna efter avgjord tävling länkas in från respektive användares profil samt att man kan få ge kommentarer även på tävlingsbilderna.

Det finns visserligen redan väldigt stora mängder andra bilder att kommentera här på fotosidan, men bland tävlingsbidragen hittar man många guldkorn som verkligen förtjänar att kommenteras. /Jocke
 
Håller med ovanstående.

Jag skulle också vilja veta när jag röstar om bilden är nytagen eller arkivbild. Det verkar inte vara alltför många som anstränger sig att skapa en bild som passar temat - de flesta tycks gräva upp en ur arkivet som mer eller mindre råkar illustrera temat.

Det bygger givetvis på att fotografen anger detta vid uppläggning av tävlingsbidraget, men det kan man ju göra obligatoriskt.
 
jkene skrev:
Jag skulle också vilja veta när jag röstar om bilden är nytagen eller arkivbild. Det verkar inte vara alltför många som anstränger sig att skapa en bild som passar temat - de flesta tycks gräva upp en ur arkivet som mer eller mindre råkar illustrera temat.

Eftersom arkivbilder är tillåtna i tävlingen så tycker jag inte det borde synas om bilden är arkiv eller inte just pga orättvis behandling ;)

Tävlingen motiverar ju till nytt tänkande för jag har då ständigt gått med temana bollandes mellan hjärnhalvorna sen tävlingarna började. På så sätt tycker jag dom fyller sitt syfte. Men att om man hittar en perfekt bild bland sina tidigare så måste man ju kunna lägga in den.

Jag skulle också vilja att bilden länkades in till profilen sedan som Joakim föreslog även om jag inte håller med om kommenteringen riktigt. I alla fall tycker jag inte bilderna borde kunna kommenteras under tävlingens gång utan i så fall efter den är slut, när bilden länkats.

// Richard
 
mile skrev:
Eftersom arkivbilder är tillåtna i tävlingen så tycker jag inte det borde synas om bilden är arkiv eller inte just pga orättvis behandling ;)

Självklart - det är fullt tillåtet. Men jag vill hellre premiera en person som ansträngt sig för att skapa en bild som passar temat när jag röstar än en som råkade ha en i lådan.
 
jkene skrev:
Självklart - det är fullt tillåtet. Men jag vill hellre premiera en person som ansträngt sig för att skapa en bild som passar temat när jag röstar än en som råkade ha en i lådan.

Klart att det är roligare om man funderat ut och tagit en ny bild, men råkar man redan ha en klockren så tycker jag att det är lika mycket värt. Vi kommer inte att lägga till den efterfrågade infon.

Återkommer med svar på de andra förslagen.
 
jkene skrev:
Självklart - det är fullt tillåtet. Men jag vill hellre premiera en person som ansträngt sig för att skapa en bild som passar temat när jag röstar än en som råkade ha en i lådan.

Precis därför.. många skulle nog bli påverkade av faktumet att det är en ny bild mot en några år gammal. Jag tycker en bra bild som passar temat är lika mycket värd i tävlingen oavsett den är gammal eller ny. Det är ju bilden vi tävlar med, inte nivån av kreativitet.

Man kanske har gjort en utställning på temat ljusglimt för ett år sedan och där ansträngt sig med ca 1 års planering och 3 veckors genomförande. När det då dyker upp en tävling på temat ljusglimt något år senare vill man ju använda en av dom bilderna.
 
mile skrev:
Precis därför.. många skulle nog bli påverkade av faktumet att det är en ny bild mot en några år gammal. Jag tycker en bra bild som passar temat är lika mycket värd i tävlingen oavsett den är gammal eller ny. Det är ju bilden vi tävlar med, inte nivån av kreativitet.

Man kanske har gjort en utställning på temat ljusglimt för ett år sedan och där ansträngt sig med ca 1 års planering och 3 veckors genomförande. När det då dyker upp en tävling på temat ljusglimt något år senare vill man ju använda en av dom bilderna.

Riktigt, och en tävling är en tävling. Jag försöker dock se FS som en plats för utveckling, och jag vill gärna uppmuntra alla som försöker utveckla sig.

Men diskussion är slut och jag viker mig för den hållna linjen. :)
 
ANNONS