Annons

Fel färger på fotosidan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Varför blir inte färgerna de samma i photoshop och på fotosidan.
Kör bilderna konverterat till srgb.
Speciellt röd kanal blir dassig.


A
 
när jag ska lägga upp en bild på webben så ställer jag in ps så den konverterar till srgb redan när bilden öppnas.
experter har dissat den metoden eftersom det inte ska vara någon skillnad på det och att konvertera efteråt.
och visst, det stämmer säkert, men det blir skillnad ändå.
 
Estethia skrev:
när jag ska lägga upp en bild på webben så ställer jag in ps så den konverterar till srgb redan när bilden öppnas.
experter har dissat den metoden eftersom det inte ska vara någon skillnad på det och att konvertera efteråt.
och visst, det stämmer säkert, men det blir skillnad ändå.

Du är väl expert? :)
 
Estethia skrev:
när jag ska lägga upp en bild på webben så ställer jag in ps så den konverterar till srgb redan när bilden öppnas.
experter har dissat den metoden eftersom det inte ska vara någon skillnad på det och att konvertera efteråt.
och visst, det stämmer säkert, men det blir skillnad ändå.

Det är precis så jag gjort. Allt enl. ditt expertsvar. Det fungerade bra tidigare.
Är det skillnad på när man kör Raw och när man kör jpeg direkt i kameran?
Eller har jag pillat på något annat som gör att det blir fel?
Det enda jag kommer på är att jag gått över till raw.

A
 
Anden skrev:
Vilken färgprofil använder firefox, netscape osv?
Ser ju bättre ut i safari.

A

I Safari ser programmet efter vilken färgprofil som bilden ligger i och konverterar den sedan till din skärm med hjälp av skärmprofilen. Har du då en korrekt skärmprofil får du en väldigt bra återgivning av bilden.

I andra webbläsare finns inte den funktionen, utan bilden skickas rakt upp på skärmen. Har du då en skärm som har samma egenskaper som sRGB, då får du en korrekt färgåtergivning. Men eftersom du verkar ha en bättre skärm än så, så får du en dassig färgåtergivning när du tittar på dina bilder i dessa webbläsare.

Hur det kommer se ut hos andra? Ja, det beror på hur deras skärmar fungerar. Har de en skärm som har ett stort färgomfång, då får de märkligt nog en sämre färgåtergivning.

Mvh/Stefan
 
Anden skrev:

Är det skillnad på när man kör Raw och när man kör jpeg direkt i kameran?

Färgåtergivningsmässigt är det ingen som helst skillnad mellan att använda rå och konvertera till sRGB i råkonverteraren eller att fotografera i jpeg och låta kameran konvertera till sRGB redan vid beräkningen i kameran.

Stefa
 
Estethia skrev:
när jag ska lägga upp en bild på webben så ställer jag in ps så den konverterar till srgb redan när bilden öppnas.
experter har dissat den metoden eftersom det inte ska vara någon skillnad på det och att konvertera efteråt.
och visst, det stämmer säkert, men det blir skillnad ändå.

Vilka experter dissar detta? Inte jag i alla fall. Problemet är ju att när du ser på en bild på en skärm i Adobe RGB missar du ju en hel del av de färger som bilden innehåller, eftersom de flesta skärmar inte kan återge ett så stort färgomfång som Adobe RGB kan visa. De skärmar vi använder idag återger ett omfång som är något större än sRGB.

Om du konverterar bilden redan när du öppnar den kommer du antagligen bearbeta bilden på ett annat sätt än om du bearbetar den i Adobe RGB och sedan gör konverteringen till slut.

Jag brukar rekommendera att man gör i ordning en originalfil i en stor färgrymd (tex Adobe RGB). Denna bild anpassar jag sedan till det användningsområde som jag ska ha. Ska jag alltså ha den på webben konverterar jag den till sRGB och sedan justerar jag bildens utseende. Tycker att det är enklare att göra så, eftersom jag oftast vill ha bilden för tryck/utskrift också, vid sidan av webbpubliceringen.

Stefan
 
ANNONS