Annons

Finska arméns bilder från 1939-1945

Produkter
(logga in för att koppla)

Hankki

Aktiv medlem
Vill tipsa om bilder från finska vinterkriget, fortsättningskriget och lapplandskriget. Många av er har säkert förfäder som krigade på finlands sida och nu ger finska armén allmänheten möjlighet att se 160000 bilder. På ingångssidan finns möjlighet att välja svenska för att få lite info om villkor för bildanvändning.

http://sa-kuva.fi (sa=suomen armeija=finska armén, kuva=bild)

Redigerade länken så den blev klickbar :)

/Mod
 
Fantastiskt intressant! Tackar för tipset och ska titta igenom dessa bilddokument med spänning.
 
Sidan lanserades i torsdags och under de 15 första minuterna försökte 100000 nå sidan så servern krashade, de hade räknat med några tusen besökare åt gången.
Min morfar tjänstgjorde som prickskytt i svir, tror jag det var, och sårades ganska svårt i armen.

Jag har själv lite bilder från magnus dyrssens minnesmärke i märkäjärvi där han stupade, ifall någon är intresserad.

Skriv gärna var och vilket regemente era förfäder ingick i, om ni vet.
 
Min farfar tjänstgjorde i det finlandssvenska regementet IR61 (på finska: JR61) och spenderade flera år vid Svirfronten och sedan vid Tienhaara.
 
Finska krigen

Tappra gossar dessa finska soldater. Min far var en av dessa. Var själv endast fyra år gammal då Vinterkriget bröt ut. Vi bodde på en ort med namnet Karis, i Södra-Finland. Julafton 1939 började krigshandlingarna för min del. Ryssarna flygbombade oss hela Julaftonen. Luften surrade av ljudet från de tunga bombplanen. Ett inferno för oss som hela dagen kurade i vår vinterkalla potatiskällare. Det luktade krut, marken och huset ovanför skakade. Snön var inte längre vit. Vi bodde endast 300-400 meter från en järnvägskorsning, vilket var ryssarnas huvudmål. På kvällen då vi sedan kom ur källaren, fanns det inte en hel fönsterruta i huset. Vi gick emot ortens centrum, men möttes då av flyende folkmassor som skrek : Gas ! Gas !! Vi flydde i mörkret ut skogarna och kom pulsande i snön till ett uppsamlingsläger för soldater. De ännu civilklädda unga männen, soldaterna på väg mot fronten, hade byggt åt sig ett par granrishyddor. I en av hyddorna sov jag och min treåriga bror julnatten på en granrisbäddar. Detta var min Julafton 1939, då bombademangen började.. --- Min far var borta 4 år i kriget, och då han återvände vägde han endast 54 Kg. Jag kände inte igen honom. // Hans
 
Vi bodde endast 300-400 meter från en järnvägskorsning, vilket var ryssarnas huvudmål.

Just den järnvägskorsningen är mycket bekant för de flesta svenskspråkiga österbottningar eftersom man byter tåg i karis när man rycker in i lumpen i dragsvik, ekenäs som är den enda svenskspråkiga brigaden i finland.

Niklas: jag antar att din farfar var hemma från österbotten då. Du råkar inte ha släktingar i bennäs?
 
Just den järnvägskorsningen är mycket bekant för de flesta svenskspråkiga österbottningar eftersom man byter tåg i karis när man rycker in i lumpen i dragsvik, ekenäs som är den enda svenskspråkiga brigaden i finland.

Niklas: jag antar att din farfar var hemma från österbotten då. Du råkar inte ha släktingar i bennäs?

Jo både farmor och farfar är österbottningar, de kommer från övermark och kringliggande socknar och flyttade till Sverige -48. Huruvida jag har släktingar i bennäs låter jag vara osagt då mina kunskaper om släktens utbredning inte är så omfattande.... ev så är alla Groop släkt, men jag vet inte.
 
Lite OT kanske.....Jösses vad gammal man börjar bli. Min far låg vid norska gränsen under andra världskriget. Enligt hans berättelser så krökade man till på skokräm nedsköljt med Aqua Vera rakvatten.
Låter sådär......
 
Lite OT kanske.....Jösses vad gammal man börjar bli. Min far låg vid norska gränsen under andra världskriget. Enligt hans berättelser så krökade man till på skokräm nedsköljt med Aqua Vera rakvatten.
Låter sådär......

Det är väl inget som är OT i denna tråd eftersom länken finns i första inlägget. Det får gärna bli lite av en berättartråd eftersom kriget påverkat oss på olika sätt.

Som finländare tycker jag att man kan vara lite tudelad. Ena sidan tyskland, finlands medhjälpare, och andra sidan med de allierade, ryssarna, england, frankrike och USA.
Samtidigt som man väl troligtvis har hitler att tacka för att vi inte pratar ryska så var det ju tur att ryssarna tog tyskland. Finlands styrkor hade också ca 350 judar som stred sida vid sida med tyskarna.

Cederberg: i en lista över stupade i finska inbördeskriget 1918 fanns två cederberg, en i vasa och en i borgå. Hade din farfar någon broder? Jag har hållit på med släktforskning så nyfikenheten smyger fram fast man egentligen inte har något med det att göra :)
 
Första världskriget, då måste han varit med i tsarens armé. Vet du om det finns något att läsa om finnar i tsarens tjänst? Jag hittade ett foto av farfars farbror, eller liknande, i rysk uniform.
ingen aning du. Men mina föräldrar, speciellt morsan. Verkar ha något väldigt emot ryssar.

(det var inte min farfar jag menade utan min morfar, skrev fel där ovan)
 
ingen aning du. Men mina föräldrar, speciellt morsan. Verkar ha något väldigt emot ryssar.

(det var inte min farfar jag menade utan min morfar, skrev fel där ovan)

Då var det antagligen Finska inbördeskriget som han var med i. Var han med i första världskriget så var det antagligen på Tysklands sida i preussiska jägarregementet. Det var de efter kriget återvändande jägarna som bildade kärnan i republiken Finlands arme.

Min farfar var också vid Svir-fronten. Vilket regemente är jag inte säker på, men när jag har packat upp mina böcker så kan jag kolla. Min morfar låg i finska handelsflottan och seglade mellan Tyskland och Finland största delen av kriget.
 
ANNONS