Annons

Fjärrstyrning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Visst är det tråkigt att moderna kameror så sällan har uttag för "riktig" trådutlösare.

De gamla trådutlösarna ligger på fornminneshyllan och skäms, även min kära tio meter långa, och jag svär för att en elektrisk trådutlösare kostar flera hundra kronor när de klassiska kostade 15-20 spänn.

Nå, dags att göra nåt åt saken.
Jag har tänkt bygga en radiostyrning till kameran.
Är det någon som vet vilka funktioner de tre kontaktstiften har på Pentax (har Z1, men det är väl samma på alla modeller)?

Kan jag kortsluta de här stiften utan att sabba kameran, eller ska jag gå den säkra vägen, dvs bita ihop och köpa en trådutlösare som jag sedan utlöser mekaniskt?

Hur gör ni? Har ni väderskydd, ljuddämpning av kameran, kamoflage?
Tar gärna emot alla tips.
 
Har själv inte samma kamera, men kan inte tänka mig att Eos funkar särskilt annorlunda.

Min 'trådutlösare' funkar så här att när jag trycker ner knappen halvvägs blir det kortslutning mellan två av de tre 'stiften' på kontakten. Helt nertryckt blir det kortis mellan alla tre. Rent elektriskt alltså jätteenkelt att åstadkomma, problemet är att hitta en i alla avseenden lämplig strömbrytare. Där har jag misslyckats. Jag vill ju kunna låsa knappen i nertryckt läge (för långa exponeringstider) men det går att läsa genom att ha en knapp/strömbrytare för de tider som kameran sköter och en annan låsbar knapp för de tider man måste ta hand om själv.

Om du inte har kunskap om elektronik själv, fråga runt i bekantskapskretsen, din trådutlösare borde rent elektriskt vara ganska enkel tycker jag. Det du behöver för att undersöka hur just din trådutlösare funkar är en ohmmeter (mäter elektriskt motstånd). Ta reda på hur det går ström/inte går ström med knappen i alla möjliga lägen och så bygger du helt enkelt en liknande pryl med hur lång sladd som helst.
 
PS: om du listar ut hur allt funkar och vill ha tag i en bra källa för strömbrytare/lådor/annat kolla på

www.elfa.se

De är lite dyra, men de har i stort sett allt man kan tänka sig. Finns i en del större orter runt om under namnet Eltema.
 
Tack Uffe för tipsen.

Jag vill nog helst ha den radiostyrd (tänker slakta min gamla RC-bil) för att kunna fota från långt håll.
Långtidsexponeringar har jag sysslat väldigt lite med, men det är klart om man nu ändå är igång och bygger kan man ju göra en sån också kanske.

Men du tror alltså inte att jag eldar upp några kretskort om jag kortsluter stiften.
Det låter ju betryggande.
 
Jag tror helt klart att du inte eldar upp något genom att kortsluta två/flera av stiften, men mät på trådutlösarens kontakt för att vara säker. Du får gärna berätta vad du gör och hur slutresultatet blir.
 
ANNONS