Annons

Flytt till spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Googleye

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag bestämt mig för att sälja min d7000 och köpa något mindre, hoppas jag kan få lite hjälp med det här. Har sen tidigare snöat in mig på fujifilm främst för att jag tycker om utseendet på dom och de verkar vara väldigt populära.

Min budget är på 17-18000 och för det tänkte jag mig ett hus och ett par fasta objektiv. Här är mina förslag:
Samyang 12/2.0
Fujinon 35/2.0
Och så behöver jag något runt 50mm men har ingen aning om vilket, som ska passa in i min budget.

Min uppstättning idag är:
Nikon 35
Tokina 11-16. Det är främst det här objektivet jag vill ha en värdig ersättare till då det är min absoluta favorit.
Sigma 17-70

När det gäller huset verkar det vara X-T10 eller X-E2S som passar mig bäst. Prismässigt likvärdiga och jag vet ärligt talat inte vad som skiljer dem emellan förutom att X-E2S inte ens är släppt än.

Tar jättegärna förslag på andra objektiv än de jag valt och motiveringar på vilket hus jag ska välja, för jag har ingen aning själv. Behöver förresten ingen telelins, har aldrig haft behovet med mellanformat heller.
 
Hej!

Nu har jag bestämt mig för att sälja min d7000 och köpa något mindre, hoppas jag kan få lite hjälp med det här. Har sen tidigare snöat in mig på fujifilm främst för att jag tycker om utseendet på dom och de verkar vara väldigt populära.

Min budget är på 17-18000 och för det tänkte jag mig ett hus och ett par fasta objektiv. Här är mina förslag:
Samyang 12/2.0
Fujinon 35/2.0
Och så behöver jag något runt 50mm men har ingen aning om vilket, som ska passa in i min budget.

Min uppstättning idag är:
Nikon 35
Tokina 11-16. Det är främst det här objektivet jag vill ha en värdig ersättare till då det är min absoluta favorit.
Sigma 17-70

När det gäller huset verkar det vara X-T10 eller X-E2S som passar mig bäst. Prismässigt likvärdiga och jag vet ärligt talat inte vad som skiljer dem emellan förutom att X-E2S inte ens är släppt än.

Tar jättegärna förslag på andra objektiv än de jag valt och motiveringar på vilket hus jag ska välja, för jag har ingen aning själv. Behöver förresten ingen telelins, har aldrig haft behovet med mellanformat heller.

en 35'a blir ju som en 50 på Fuji.
 
en 35'a blir ju som en 50 på Fuji.

Jo, men det blir det ju på min nuvarande kamera också. Tänkte att det är lättare att helt enkelt skriva vilken brännvidd jag är ute efter än vilken det egentligen blir med cropfaktor.

Har även tittat på Sony A6000 med Samyang 10/2.8 och Zeiss Touit 32/1.8. Verkar finnas ett större utbud av objektiv till Sony men Fuji husen lockar ändå mer. Vad tror ni?
 
Ok, då är jag med, jag har själv gått från Nikon till Fuji X-T1 med 35/1.4 och dess 16-55 och var hel nöjd med Fujin nu har jag gjort bytet tillbaks till Nikon D750.

Inte på grund av att jag var missnöjd med Fujin utan den gillade jag men det var andra orsaker som gjorde att jag gick tillbaks till Nikon.

Jag tror du blir nöjd med vilket som, kolla av vilka brännvidder du vill ha och jämför sedan Fujis och Sonys utbud och se om du kan få prova dom olika systemen för att känna av dom.

Mvh David
 
Ok, då är jag med, jag har själv gått från Nikon till Fuji X-T1 med 35/1.4 och dess 16-55 och var hel nöjd med Fujin nu har jag gjort bytet tillbaks till Nikon D750.

Inte på grund av att jag var missnöjd med Fujin utan den gillade jag men det var andra orsaker som gjorde att jag gick tillbaks till Nikon.

Jag tror du blir nöjd med vilket som, kolla av vilka brännvidder du vill ha och jämför sedan Fujis och Sonys utbud och se om du kan få prova dom olika systemen för att känna av dom.

Mvh David

Får man fråga vilka orsaker? Fullformat vet jag andra anledningar?
Är sugen på en fuji jag också
 
En av orsakerna är att jag fotar analogt och då anv jag en Nikon F100 och vill slippa sitta med dubbel objektiv park, utan kunna anv samma optik på båda husen.
 
Går i samma tankarna, att flytta från NIKON till kompkat DSLR, mest pga vikt och storlek. Hade i början tänkt mig en riktig kompakt med 1" sensor men till slut kom på att jag kommer alltid att tänka (om bilden blir oskarp, osv.) detta är pga kompkaten...

Tanken är att ersätta D200 (D500 skulle köpas el. D750) + 17-555/2.8 + 80-200/2.8 med:

FUJI:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=XF1855 och http://www.cyberphoto.se/info.php?article=XF55200 ger rätt mycket för pengarna och tillfredställer mina behöv. Frågan är om man får mycket mer med X-PRO2 mot X-E2S?

SONY (sämre val av kompakt optik med bra prestanda):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6300 och http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...01670&flik=sc6

Detta blir något större än vanlig kompakt men man slipper den tunga NIKON plus minst två stora objektiv.

Användnings område:
Resekamera, skidåkning, cyklingen (MTB), handboll...

Vet ej hur dessa kameror presterar i dålig ljus, när man måste köra minst 3200ISO?

Vad tycker ni?
 
Har själv bestämt mig för en Fuji, med 27mm pannkakan får den plats i jackfickan. Tror även det blir X-T10 för utseendets skull. Ska in o klämma på båda så fort jag får mina grejer sålda
 
Var idag på Scandinavian Photo i Malmö och klämde på A6000+16-70/4, Panasonic G7, GX7 och FUJI XT1/10 och Xpro1.

Gillade mest A6000 och med Ziss 16-70/4 känns verkligen fint i handen. Det skulle nästan kunna komma i vinterjackans ficka.

Väntar med spännande A6300, synd att de inte hade 18-105/4 linsen att testa. Än så länge känns A6300 + 16-70 eller 18-105/4 som vassaste kandidat att ersätta mina NIKON grejor.

På något sätt gillade inte FUJI och 3/3 sensor på Panasonic känns lite så där...APS-C är ändå dubbelt så stor...om det spelar något rolll i praktiken...
 
Var idag på Scandinavian Photo i Malmö och klämde på A6000+16-70/4, Panasonic G7, GX7 och FUJI XT1/10 och Xpro1.

Gillade mest A6000 och med Ziss 16-70/4 känns verkligen fint i handen. Det skulle nästan kunna komma i vinterjackans ficka.

Väntar med spännande A6300, synd att de inte hade 18-105/4 linsen att testa. Än så länge känns A6300 + 16-70 eller 18-105/4 som vassaste kandidat att ersätta mina NIKON grejor.

På något sätt gillade inte FUJI och 3/3 sensor på Panasonic känns lite så där...APS-C är ändå dubbelt så stor...om det spelar något rolll i praktiken...

Gillar också ergonomin och känslan i A6000, och A6300 är ju en uppgradering (ungefär samma form, men mer gedigen metallkonstruktion).

Ett riktigt bra kamerahus för sin storlek. Var själv inne på den i höstas, och var väldigt nära att köpa den (fast som komplement till mina FF-DSLR:er).

Som Fredrik påpekar ju är ju dock skillnaden emellan m4/3 och APS-C betydligt mindre än den emellan APS-C och FF/småbildskamera.

Olympus har många fina objektiv, så även om jag själv föredrar Fujis APS-C-optik, så skulle jag inte utesluta m4/3.

Tips är att kika på hela systemet, och inte enbart kamerahuset (även om det är viktigt att också trivas med det).
 
Min budget är på 17-18000 och för det tänkte jag mig ett hus och ett par fasta objektiv. Här är mina förslag:
Samyang 12/2.0
Fujinon 35/2.0
Och så behöver jag något runt 50mm men har ingen aning om vilket, som ska passa in i min budget.

Fujifilms 56mm är riktigt fin men dyr, och din budget kanske inte räcker till att köpa den på en gång om du ska köpa både hus och två andra objektiv. Ett variant är att du köper en vidvinkel samt XF 35mm f/2 till att börja med och väntar med 56mm om budgeten inte räcker.


Min uppstättning idag är:
Nikon 35
Tokina 11-16. Det är främst det här objektivet jag vill ha en värdig ersättare till då det är min absoluta favorit.
Sigma 17-70

När det gäller huset verkar det vara X-T10 eller X-E2S som passar mig bäst. Prismässigt likvärdiga och jag vet ärligt talat inte vad som skiljer dem emellan förutom att X-E2S inte ens är släppt än.

XF 10-24mm skulle kunna ersätta Tokina 11-26? Alternativt XF 14mm som ska vara riktigt bra. Har själv XF 16mm och det är det objektivet som jag använder mest, för tillfället i alla fall :) 16mm passar bra till X-T1 eftersom både huset och objektivet är väderresistenta. Om du köper en X-T10 eller X-E2S skulle jag nog välja XF 14mm eftersom den är lite mindre och lättare. Har i princip bara läst bra recensioner om XF 14mm.

Skillnaden mellan X-T10 och X-E2S är nog främst att X-T10 påminner om en DSLR till utseendet medan X-E2S är en rangefinder-style kamera. Annars har dom samma sensor och prosessor, med mera.
 
Fujifilms 56mm är riktigt fin men dyr, och din budget kanske inte räcker till att köpa den på en gång om du ska köpa både hus och två andra objektiv. Ett variant är att du köper en vidvinkel samt XF 35mm f/2 till att börja med och väntar med 56mm om budgeten inte räcker.

XF 10-24mm skulle kunna ersätta Tokina 11-26? Alternativt XF 14mm som ska vara riktigt bra. Har själv XF 16mm och det är det objektivet som jag använder mest, för tillfället i alla fall :) 16mm passar bra till X-T1 eftersom både huset och objektivet är väderresistenta. Om du köper en X-T10 eller X-E2S skulle jag nog välja XF 14mm eftersom den är lite mindre och lättare. Har i princip bara läst bra recensioner om XF 14mm.

Skillnaden mellan X-T10 och X-E2S är nog främst att X-T10 påminner om en DSLR till utseendet medan X-E2S är en rangefinder-style kamera. Annars har dom samma sensor och prosessor, med mera.

Största problemet är väl egentligen att XF linserna överlag är väldigt dyra. Samyang verkar vara bra och till vidvinkel kan jag absolut leva utan autofocus. Pannkakan vill jag ha just för storlekens skull. Problemet är ~50mm där jag vill ha en lins med autofocus men då måste spendera en hel del.
 
Jag gick från Nikon fullformat till Fuji, för närvarande x-t1 med 18-55 och 55-200 optiker. Har även haft 18mm och 35mm från fuji. Överlag kan jag säga att all optik är prisvärd utom kanske 18mm, där är min 18-55 ett bättre alternativ om man absolut inte behöver bländare 2 som 18mm har. 1-55, 55-200, 35, 56 och 90 har jag alla provat och dom är helt suveräna!

Vad gäller hus skulle jag definitivt överväga x-t1 över x-t10. Enda egentliga anledningen är sökaren, men för mig var det avgörande. Sökaren på x-t1 är suverän!

Har sneglat på Sony för att gå till fullformat, men dels är deras optikutbud väldigt begränsat och dyrt om man vill ha en finare optik i klass med fujis. Sedan, även om dom lyckats bygga huset otroligt kompakt, så blir det stora och tunga objektiv vilket motverkar det jag var ute efter, en liten, smidig utrustning utan avkall på kvalitet.

Sedan gillar jag hur intiutiva Fujis grejer är. Saker sitter där dom ska och gör som man vill.

Jobbar med att printa bilder och kan säga att en korrekt behandlad fil från x-t1 är helt otroligt fin och klarar utskrifter 100x70cm utan problem.

Men, vad gäller att följa rörliga motiv är x-t1:an mycket sämre än min D700/D3 jag körde förut, så det beror på om du fotar mycket sånt.

Lycka till med bytet! :)
 
ANNONS