Annons

Fota i naturen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajano

Medlem
Hej! Jag har en idé om att fota en man naken i naturen. Tänker mig nu när det grönskar att ha honom på äng, vid sjö osv i lite vackra poser. Lite fräscht, "pinuppig" inte så softat utan mer lekfullt.
Har en Nikon D60. Ljus = tid på dygnet? Några andra, självklara tips från er som hållt på ett tag. Själv är jag novisen vid...linsen eller nåt =)
 
Om han ska vara naken kan ju kvällsljuset passa bättre än morgonljuset eftersom det brukar vara varmare då. Bra att undvika knottriga bilder. :O)
 
Bra tänkt! Och det är ju trist att fota en hissknapp med... ;)
Bakgrund då? Hur mycket av landskapet ta man med? Ska det bara vara ett grönt blurr eller ska jag få med gärdsgårdar, blomsterbäddar mm?
 
Bra tänkt! Och det är ju trist att fota en hissknapp med... ;)
Bakgrund då? Hur mycket av landskapet ta man med? Ska det bara vara ett grönt blurr eller ska jag få med gärdsgårdar, blomsterbäddar mm?

Jag tycker du ska försöka ta en massa olika bilder där du både har kort skärpedjup (blurrig bakgrund) och andra bilder där detaljer i naturen/omgivningen syns.
Jag såg för ett par år sedan några bilder här på en naken man uppe i ett träd. Helt underbara! :)
Kanske något att testa..?
 
Tack för svar!
Jag vill inte ta några såna gay-bilder med massa hårda magrutor o så, utan mitt objekt har en härlig rondör. Vet i huvudet hur det ska se ut nu gäller bara att få till det tekniskt...därav alla "dumma" frågor. =)
 
Det mesta som finns skrivet om ämnet handlar om att fota kvinnliga modeller men det är nog samma regler för killar i många avseende.

Försök hålla kameran i ett parallell plan mot modellen med en höjd som ligger mellan navel och ögon så har du en säker vinkel.

Om du fotar i naturen på lite avstånd så kan du försöka placera något i förgrunden det ger dig mer djup i bilden.

Kvällsljus är fint, vill du fota på dagen så ställ modellen i skuggan det kan vara snyggt med solen som lyser upp orådet bakom modellen försök att ha något bakom det öppna området så du får färg där också annars får du en vit himmel.

Kolla bilder som är i den stilen du vill ta, vissa år är pirelli kalender tagen i naturen, i kanske mer exklusiv miljö men man kan associera och få idéer. Fast det är tjejer på bilderna men ränk en kille i samma miljö så får du nog inspiration.

http://www.pirellical.com/thecal/calendar.html

En sida som bara handlar om den typen av bilder.

http://www.garageglamour.com/
 
ANNONS