Annons

Fota lagsporter på is med manuell fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alzheim

Ny medlem
Nybörjare på foto.

Har än så länge lyckats hanka mig fram i de situationer jag hamnat i med kameran:
* Pentax K-50
* SMC Pentax-DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR
* SMC Pentax-FA 50mm F1.4-22

Inom ett område så går det dock fortsatt trögt och det är att fota lagsporter på is i inomhushallar.
Mer precist gäller det temposporten Ringette. Jag står antingen i speakerbåset eller på läktaren och ljuset är sådär. Jag tror att jag förstår utmaningarna och har läst andras trådar om hockey.

Nu vill jag inte riktigt spendera de pengar som krävs för att få ett snabbt 150-200mm zoomobjektiv.
Snål som jag är så funderar jag istället på om det överhuvudtaget skulle vara vettigt att satsa på ett mycket billigare manuellt och fast objektiv som Samyang 135mm F2.0 ED UMC (http://www.pentaxforums.com/userreviews/samyang-135mm-f20-ed-umc.html).

Inbillar mig att jag skulle kunna få till några foton även i MF-läge om jag valde ut ett par ställen att
bevaka på isen. Eller?

---

Problemet som jag har med mitt 18-135mm objektiv är bruset, som jag inte lyckas lära mig att tycka om. Ett alternativ till att spendera pengar på utrustning kunde vara att skjuta RAW och orka efterbehandla bilderna. Idag skjuter jag JPEG och sparar enstaka bilder i RAW när känner att de satt. Men det är inte det svaret jag vill höra.
 

revox

Aktiv medlem
Jag tror det blir väldigt svårt med manuell fokus om du skall fota sport, speciellt om du vill ha hög ljusstyrka/kort skärpedjup.

Jag tror inte heller på att förfokusera på ett visst avstånd eftersom man helst vill fånga ögonblicken med action och sannolikheten att dom händer på precis rätt avstånd är nog inte så hög tyvärr.

(samyang 135 f/2 lär dock vara lysande för mer stillastående motiv dock, är sugen på ett själv! :) )
 

Alzheim

Ny medlem
Catch-in Focus?

Ok, misstänker detsamma. Men skulle Catch-in Focus i min K50 funka med manuellt objektiv som det ovan nämnda? Inte en funktion som jag använt mig av ännu.
 
ANNONS