Annons

Fota par för första gången

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hejsan

Två av mina vänner gick glatt med på att jag ska få fotografera dom. Detta ska vi göra imorgon bitti vid vattnet på en brygga i morgonsolen. Dom är sambos och det ska bli några "par-bilder" och kanske några porträtt på dom enskilt har jag tänkt.

Nu är det så att jag aldrig fotat ett porträtt över huvud taget utan detta blir mitt första försök och jag är bra d***la nervös. Jag behöver väl alla tips jag kan få men särskilt så skulle jag vilja ha tips på hur jag får dom att slappna av? Hur får jag mig själv att slappna av? =)

Alla tips välkommna!

// en nervig Richard
 
Putta ner dem i vattnet. Sen lär ni (eller kanske bara du) skratta en stund :)

Nä, allvarligt. När jag fotar modeller för första gången brukar jag säga till dem att nu fotar jag inte ansiktet utan bara tex magen eller något. En axel eller så. Men sen om jag fotar ansiktet i alla fall vet dem inte om då.

Eftersom du kör digitalt kan ju ju med lätthet visa dem bilderna och då kan dem komma med kommentarer och ni diskuterar fram vad som är vackert. Då tror jag att nervositeten från alla er tre kommer släppa.

Se även till att ha roligt och skoja lite. Det kostar ju inget och om dem inte har bråttom kan man ju faktiskt göra om det.

/ Marcus
 
Tack för tipsen ska prova att lura dom lite med vad jag fotar.. och hehe, jag har en känsla av att det bara är jag som skulle ha roligt om jag puttade i dom i vattnet =)

Jag funderade på att börja med att låta dom sitta ute på bryggan snacka skit med varandra medan jag använde telet och fotade från lite avstånd och på det sättet få dom att slappna av och vänja sig med att bli fotade. På så sätt skulle jag ju också få lite tid i början att fixa med inställningar och dylikt så att jag kommer igång och får lite idéer. Är det en bra idé tror ni? Vi har väl ca 2-3 timmar på oss med OK morgonsol på det här stället..

Man måste ju delta i konversationen lite och skojja och så så klart, annars blir det nog lite trist ;)

Jag kanske är lite sent ute med den här frågan egentligen, inga fler tips?

// Richard
 
Betablockerare och benzo kan hjälpa mot nervositeten. Eller en sup. Eller så tänker du att det är dina vänner som inte betalat något och att du därför inte alls behöver vara nervös =)

Ett hett tips är att prata med modellerna, det brukar hjälpa mot deras nervositet. Skämta gärna om andan faller på =)

Lycka till!

Mvh.A
 
Tack, Tjaa, kanske en sup.. men det är nog inte rätt väg att gå =), då är det ju inte säkert jag kommer ihåg/lär mig nått till nästa gång ;). Jag kommer nog över nervositeten när vi väl är på plats, det är ju som du säger vänner som ska betala.
 
Hmm, tja.. lagom bra tycker jag, och modellerna, för att vara första gången. Jag kan lägga upp en bild om ett tag. Har lite fullt upp just nu bara =)

Hade dock lite problem, först glömde jag kameran på iso 1600 hehe, inte bra i morgonljuset och delvis mot solen. Neatimage fick jobba hårt =). Sen fick jag någon bild som blev konstigt brusig, på iso 100, underligt.

Jag lärde mig en läxa iaf, man ska gå nära, nästan alla bilder som jag ville ha med typ en reflektion i vattnet eller naturen omkring blev tråkiga. Man såg ju knappt modellerna. Man ska hålla sig till en plats också, inte lönt att planera in för många ställen att fota på. Bättre att ta det på olika sessioner istället. Vi åkte nämligen bil mellan två platser mitt i fotograferingen och därför tror jag att jag missade några bra bilder.

Några erfarenheter rikare och kanske två - tre bilder som jag gillar av ca 90 =).

// Richard
 
Kul att du fick ut lite bra bilder i alla fall...
Eftersom även jag är nybörjare så är det ju bra att ta lärdom av andras misstag, så mycket man nu kommer ihåg när det är dags! :)

Du säger att du själv gillade 2-3 bilder, hur många bilder totalt lät du paret se, och hur många av dessa gillade dom?
 
Dom fick se alla bilder för dom var med när vi laddade in dom i datorn. Ivriga att se resultatet så att säga. Eftersom jag hade varnat dom så hårt för att resultatet kunde bli tragiskt tror jag inte dom hade så höga förväntningar. Dessutom är dom inte så vana i fotokretsar (typ) så dom har väl mest kollat på kompakt/festbilder av sig själva tidigare. Detta innebar att dom tyckte att alla bilder blev mycket bättre än dom förväntade sig. Dom fick välja fritt vilka bilder dom ville ha och dom tog väl en 30 stycken.. men några var ju liknande varandra.. öh.

// Richard
 
Jag kom på en till sak jag lärde mig.. att inte ha bråttom.. jag var ju rätt nervös så det blev lixom mest fotafotafotafota.. utan att tänka så mycket. Jag fick bromsa ned mig själv ganska hårt för att överhuvudtaget tänka igenom var jag hade skärpan osv..

// Richard
 
mile skrev:
Jag kom på en till sak jag lärde mig.. att inte ha bråttom.. jag var ju rätt nervös så det blev lixom mest fotafotafotafota.. utan att tänka så mycket. Jag fick bromsa ned mig själv ganska hårt för att överhuvudtaget tänka igenom var jag hade skärpan osv..

// Richard

He he, det där känner jag igen om jag fotograferar människor under mer kontrollerade former. Problemet blir att det av någon konstig anledning blir mindre kontrollerade former då. Man jäktar och jäktar och kommer på att man gjort fatala nybörjarmisstag. Som när jag fotade en bekants konfirmationsfoton i somras med ISO 1600 utomhus, mitt på dagen(!). Jag fick naturligtvis utfrätta högdagrar och i normala fall skulle jag ha förstått/hittat orsaken nästan direkt. Men eftersom jag hade släktingar och bekanta runt i kring som pratade, jäktade och undrande såg på, tappade jag all min fotoerfarenhet och kom inte på orsaken förran det var för sent. Och hur man aktiverar highspeed-synk på blixten, det kunde jag bara inte, fastän det i normala fall sitter i ryggmärgen. i stället fotade jag nervöst på med felaktiga inställningar, klick-klick-klick-klicketi-klick....

Nej, det där med att fota människor under en session som är unik (ex. bröllop), det kräver myyycket övning. Inte övning i fotografering, det kan jag redan. Men övning i att inte bli psykad. Tacka vet jag då att fota fåglar; ovasett hur snabba situationerna är, kommer jag alltid ihåg inställningarna eller så kontrollerar jag inställningarna, lugnt och sansat. Väljer vart jag vill fokusera och ställer in skärpan. Tar en bild med stadig hand. Klick!
 
ANNONS