Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota porträtt med greenscreen/bluescreen

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Tid är pengar och likaså arbetsflöde så jag tänkte helt enkelt testa en portabel green screen/blue screen skärm
Den är sk foldable och blir som ett normalt stort däck och i uppfällt läge 150 cm bred och 200 cm hög.
Då det uteslutande är företagsporträtt och ansikte/halvfigur behövs inte stora fonder att släpa med sig.

Det jag undrar är om någon här kör just chromakey skärmar som kan bidra med att "undvik dessa fallgropar".
Det jag känner till att man måste vara noga med att ljussätta chromakey ordentligt.
Räcker det med 1 st 500W eller bör man har två ljusskällor?

Kom med tips och gärna tips för efterbearbetningen i photoshop.
 
Om tid är pengar bör man ha bilden klar redan i kameran, dvs köra med en snygg bakgrund från början. Kan räcka med en grå och en spot så man får en cirkulär gradient.

Friläggning och blue/green screen är inte det snabaste sättet menar jag. Dessutom kan man få problem med färgspill på modellen , och även med separat belysning på bakgrunden blir det problem med hår som är lite halvtransparent.

500w med paraply eller softbox kan räcka för porträtt eventuellt med stor bländare, I regel vill man ha fler ljus, men en reflexskärma kan också komma väl till pass för att lätta upp skuggsida eller köra varianter på ljus.
 
Om tid är pengar bör man ha bilden klar redan i kameran, dvs köra med en snygg bakgrund från början. Kan räcka med en grå och en spot så man får en cirkulär gradient.

Friläggning och blue/green screen är inte det snabaste sättet menar jag. Dessutom kan man få problem med färgspill på modellen , och även med separat belysning på bakgrunden blir det problem med hår som är lite halvtransparent.

500w med paraply eller softbox kan räcka för porträtt eventuellt med stor bländare, I regel vill man ha fler ljus, men en reflexskärma kan också komma väl till pass för att lätta upp skuggsida eller köra varianter på ljus.

Ja visst borde man göra en "terje" dvs att skapa en bild eller hur han nu säger.
Det om något sparar tid for vem vill sitta och maska bort skarpa blixtskuggor eller vad det nu kan vara.

Kunden vill ha frilagda bilder.

Objekt - chromakey kommer vara minst så pass långt bort att objektet blir inom chromakey fonden.
Därmed borde det inte bli färgspill.
Jag får prova mig fram men jag är helt säker på att det fungerar bättre än vitt/superwhite eller vad man nu har.

Mer tips från övriga?
 
Grå bakgrund och Refine Edge i Photoshop kan frilägga rätt bra utan risk att ljust hår får färgspill ( pga genomskinlighet ).

Denna bild är frilagd från grå bakgrund.

http://www.lutzimages.com/thread_images/edit_600.jpg

( Jag kör själv till 99% med bluescreen och det blir en del pyssel på grund av min lilla studio, me med rätt avstånd som du säger och kanske ett lätt tele så kan man ha modellen en bit ifrån och ändå få en relativt lite bakgrund att täcka ).
 
Grå bakgrund och Refine Edge i Photoshop kan frilägga rätt bra utan risk att ljust hår får färgspill ( pga genomskinlighet ).

Denna bild är frilagd från grå bakgrund.

http://www.lutzimages.com/thread_images/edit_600.jpg

( Jag kör själv till 99% med bluescreen och det blir en del pyssel på grund av min lilla studio, me med rätt avstånd som du säger och kanske ett lätt tele så kan man ha modellen en bit ifrån och ändå få en relativt lite bakgrund att täcka ).

Såg ju bra ut.
Brukar själv frilägga från superwhite och det funkar MEN jag måste ju prova olika metoder och ett arbetssätt som funkar.
Jag vet från min tid inom Video att det var svårt att frilägga via AVID, det blev sällan bra men fel programvara - tekniker gjorde det som du skriver - färggenomsläpp.

Mycket ljus på fonden är A & O

Snygg bild och det går att få med varje litet hårstrå men i tid, vad tog det för dig?
Jag tror kanske 20-30 min?
 
2 minuter ca. Men med retusch och färgjusteringar och hitta rätt bakgrund med rätt ljus mm så tog det lite längr tid.
 
2 minuter ca. Men med retusch och färgjusteringar och hitta rätt bakgrund med rätt ljus mm så tog det lite längr tid.

Intressant. Beskriv gärna vilka steg i ps du gör för att få just friläggningsbiten.
Det är ju den bit jag anser är lite pilligt och 2 minuter? Det är snabbt.
 
Håller med om att tid är pengar. I synnerhet när det gäller komplicerade friläggningar med flyghår och dyligt. Av lathet skickar jag bilderna till asien för att få en urklippsbanabana att utgå ifrån, kostar ca 25 kr per bild.

Håret och ev oskarpa delar blir så klart inte bra med en stenhård urklippsbana, men med lite omvårdnad går det att få snyggt och bra ganska snabbt. Allt som ska friläggas plåtar jag med vit bakgrund, både modeller och produkter.

Vad det går ut på är att jag gör en lagermask av bilden i sig, vanligen från den blå kanalen eftersom de allra flesta människor går mot varma toner i både hår och hudtoner (blåhåriga amerikanska tanter undantaget :).

Det behövs alltid justeringar i lagermasken pga för lite kontrast mellan motiv och bakgrund på vissa ställen, men det är snabbt åtgärdat, finjusteringarna i hår och annat sker med dogde och burn. Pjattningen i läge högdager och efterbelys i läge skugga. Det tar i snitt inte mer än 3-4 minuter att få klart.

Urklippsbanan från asien använder jag för de delar som ska ha en skarp kant.
 
Jag gjorde som Moderskeppet vad gäller Refine Edge, det går fort när man har en enhetlig bakgrund, annars har jag dedikerad programvara för bluescreen, men där krävs en del pyssel i efterhand.
 
Håller med om att tid är pengar. I synnerhet när det gäller komplicerade friläggningar med flyghår och dyligt. Av lathet skickar jag bilderna till asien för att få en urklippsbanabana att utgå ifrån, kostar ca 25 kr per bild.

Håret och ev oskarpa delar blir så klart inte bra med en stenhård urklippsbana, men med lite omvårdnad går det att få snyggt och bra ganska snabbt. Allt som ska friläggas plåtar jag med vit bakgrund, både modeller och produkter.

Vad det går ut på är att jag gör en lagermask av bilden i sig, vanligen från den blå kanalen eftersom de allra flesta människor går mot varma toner i både hår och hudtoner (blåhåriga amerikanska tanter undantaget :).

Det behövs alltid justeringar i lagermasken pga för lite kontrast mellan motiv och bakgrund på vissa ställen, men det är snabbt åtgärdat, finjusteringarna i hår och annat sker med dogde och burn. Pjattningen i läge högdager och efterbelys i läge skugga. Det tar i snitt inte mer än 3-4 minuter att få klart.

Urklippsbanan från asien använder jag för de delar som ska ha en skarp kant.

Fast om du skickar till asien för att få en urklippsbana.
Det hade jag aldrig gjort p.g.a. att då skickar jag en bild som kanske jag inte vill ska hamna på nätet som "stockphoto" Då litar du till 100 % på asien.

Dessutom "lär" du dig inte att göra som skribenten ovan att frilägga en bild på 2 minuter.
Jag gör det på kanske 20 minuter och då håller jag sällan på med denna typ av bilder då friläggning.

Nu var ju dock frågan vad man ska tänka på vid fotografering med chromakey.
Vilka tekniker som NI använder er av i efterbeabetningen.
 
Fast om du skickar till asien för att få en urklippsbana.
Det hade jag aldrig gjort p.g.a. att då skickar jag en bild som kanske jag inte vill ska hamna på nätet som "stockphoto" Då litar du till 100 % på asien.

Dessutom "lär" du dig inte att göra som skribenten ovan att frilägga en bild på 2 minuter.
Jag gör det på kanske 20 minuter och då håller jag sällan på med denna typ av bilder då friläggning.

Nu var ju dock frågan vad man ska tänka på vid fotografering med chromakey.
Vilka tekniker som NI använder er av i efterbeabetningen.

Jag litar på dem och har personlig kontakt med en svensk som driver firman. Jag vill hävda att jag är snabb på att frilägga själv efter tiotusentals banor genom åren. Dock är det rätt bekvämt att skicka iväg när det är många bilder och man har annat att göra. Jag använder inte banan i sig, utan använder den som utgångspunkt för lagermask. Chromakey har jag ingen erfarenhet av.

Edit:
Den tanken har faktiskt inte slagit mig innan, men jag har svårt att tänka mig att en microstockbyrå skulle ta in rena produktbilder eller modeller utan model realease.
 
ANNONS