Annons

Fotboll. Var får man stå och foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Jag blev idag lite irriterad när jag fotade en fotbollsmatch men möjligen är jag en grinig gammal gubbe! Jag är inte proffs och fotar inte elitfotboll så jag vet inte vilka positioner fotograferna bli tilldelade. Någon som vet? Kanske finns det någon bild som beskriver var man får vara. Har googlat utan något.

Frågan kommer säkert varför jag är gubbgrinig. Jo en annan fotogeaf stod 2 meter från stolpen och fotade första halvlek. Jag tycker det är lite för nära målvakten vilket var mitt första irritationsmoment. Problem två är att jag hade fokus på målvakten och stod vid långsidan ungefär 5 meter framför förlängd straffområdslinje. På varje bild på målis har jag en varselklädd fotograf i bakgrunden.
 
Det normalaste är att man stor på kort sidan dvs bakom målburen.
Det är helt enkelt för att tv kamerorna använder sig av långsidan.

I dom längre divisionerna kan man få stå på långsidan också.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag blev idag lite irriterad när jag fotade en fotbollsmatch men möjligen är jag en grinig gammal gubbe! Jag är inte proffs och fotar inte elitfotboll så jag vet inte vilka positioner fotograferna bli tilldelade. Någon som vet? Kanske finns det någon bild som beskriver var man får vara. Har googlat utan något.

Frågan kommer säkert varför jag är gubbgrinig. Jo en annan fotogeaf stod 2 meter från stolpen och fotade första halvlek. Jag tycker det är lite för nära målvakten vilket var mitt första irritationsmoment. Problem två är att jag hade fokus på målvakten och stod vid långsidan ungefär 5 meter framför förlängd straffområdslinje. På varje bild på målis har jag en varselklädd fotograf i bakgrunden.
Har fotograferat ett par hundra fotbollsmatcher allt mellan Superettan till Fotbolls-VM.
På elitnivå inom Sverige varierar det en del mellan olika arenor. Men två meter från hörnflaggan brukar inte vara något problem.
rent generellt är kortsidan bäst ur fotosynpunkt.
(På internationella turneringar gäller avancerade system för tilldelning av platser. Men det är en helt annan diskussion, och då handlar det ofta om över 200 fotografer på samma match).
 

HåG

Aktiv medlem
Tack för svar.
Jag har normalt inte sett det som ett problem och har fotat närmare 30 matcher i år.
Just denna match visste jag att hemmalaget skulle få det tufft och jag har många bilder på deras forwards så ville fokusera på målvakten och backarna denna gång. Var kanske otydlig men min kollega stog vid målburen 2 meter från ena stolpen. Man vill ju inte störa spelet när man fotograferar så försöker själv se men inte synas. Men visst händer det att spelare tar kontakt vilket bara är roligt.
Jag fick några bra bilder på några av backarna så jag är inte alls så irriterad nu!
Lokaltidningarna brukar göra som jag och stå 2 meter utanför kortlinjen precis vid straffområdeslinjen. Här tycker jag att jag inte stör spelare speciellt mycket men visst händer det att en löpduell går rakt mot emot mig ibland.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tack för svar.
Jag har normalt inte sett det som ett problem och har fotat närmare 30 matcher i år.
Just denna match visste jag att hemmalaget skulle få det tufft och jag har många bilder på deras forwards så ville fokusera på målvakten och backarna denna gång. Var kanske otydlig men min kollega stog vid målburen 2 meter från ena stolpen. Man vill ju inte störa spelet när man fotograferar så försöker själv se men inte synas. Men visst händer det att spelare tar kontakt vilket bara är roligt.
Jag fick några bra bilder på några av backarna så jag är inte alls så irriterad nu!
Lokaltidningarna brukar göra som jag och stå 2 meter utanför kortlinjen precis vid straffområdeslinjen. Här tycker jag att jag inte stör spelare speciellt mycket men visst händer det att en löpduell går rakt mot emot mig ibland.
Angående spelare i kontakt med fotografer så kom jag just att tänka på Bruno Alves när Portugal blev klara för EM-finalen 2016: https://jkpgsportsphoto.photoshelter.com/gallery-image/Semifinal-Portugal-Wales/G0000tbwAHPbICzc/I0000yTxVci0GwC4/C0000MNedSR69zBk
 

HåG

Aktiv medlem
Är inte ofta någon spexar på det sättet! Lite avundsjuk blir man. Rätt plats, rätt tid och kunna hantera kameran rätt. Får ta en titt på stora datorskärmen ikväll.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det finns nog inte inskrivet i regelboken. Så det är arrangerande klubb, och domaren som avgör hur de vill ha det.
En gång på Gothia Cup satt jag vid målgårdslinjen. Domaren kom och sa till att jag skulle flytta till straffområdeslinjen. Inte för att just jag som fotograferande var särskilt störande. Men han hade svårt att få den skräniga publiken som också stod onödigt nära målet att flytta ifall han inte var konsekvent med alla.

Jag upplever inte att man som fotograf stör spelet var man än sitter. Men har tänkt på domaren i Göteborg och håller mig sedan dess utanför straffområdet.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det finns föreskrifter om hur en arena ska vara beskaffad inom de högre divisionerna. Men där hittar jag inget om fot-fotografer när jag ögnar igenom snabbt.
På högre nivåer så brukar det alltid finnas regler gällande straffområdet och den "tekniska zonen" (Området kring avbytarbänkarna). Exakt var det regleras vet jag inte. Men det brukar finnas markeringar som visar var gränsen för dessa områden går, och där får man inte befinna sig som fotograf.

Gällande fotovästar så finns det ett par klubbar som använder sig av vita västar för fotografer. Dels Elfsborg, och dels Jönköpings Södra, som införde det efter att jag tipsade dem om fördelen med det. ;)
Något jag gärna skulle se fler klubbar ta efter.
(Västar för fotografer är ett centralt krav i de högsta serierna).
 

HåG

Aktiv medlem
Är nog inget större problem för oss som fotar på lägre nivå. Har inte tänkt på att långsidan är olämplig pga TV. Men har sänt live några gånger och då bett en person flytta sin stationära kamera som den ställt på ett högt stativ framför huvudläktaren. Live sändning kommer bli vanligare så kanske dags för regler även för mindre klubbar. Dum fråga kanske varför just vita västar?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På högre nivåer så brukar det alltid finnas regler gällande straffområdet och den "tekniska zonen" (Området kring avbytarbänkarna). Exakt var det regleras vet jag inte. Men det brukar finnas markeringar som visar var gränsen för dessa områden går, och där får man inte befinna sig som fotograf.

Gällande fotovästar så finns det ett par klubbar som använder sig av vita västar för fotografer. Dels Elfsborg, och dels Jönköpings Södra, som införde det efter att jag tipsade dem om fördelen med det. ;)
Något jag gärna skulle se fler klubbar ta efter.
(Västar för fotografer är ett centralt krav i de högsta serierna).
IK Uppsala kör med rosa västar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Rent praktiskt så sätts regelverk uppifrån och ner från Svenska fotbollsförbundet, regionala förbund, och sist på klubbnivå. Det som inte är reglerat inom dessa respektive nivåer hanterar hemmalaget (arrangerande klubb) och domaren.

Så som jag har förstått det.

Exempelvis det som har varit aktuellt under senast tiden med publikförbud. När Upplandsförbundet öppnade upp för viss publik på ungdomsmatcher valde vissa klubbar att ändå ha kvar noll-gränsen. Man ville inte lägga på ledarna att räkna publik och avvisa den femtioförsta.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Oftast är det förbud mot video och ljudupptagning på arenor
Japp, och det har med rättighetsfrågan att göra. Ofta är rättigheterna sålda med ensamrätt till en (1) aktör.

Fotbollsförbundet försökte införa detta även inom undoms- och knattefotboll. Det skulle bara vara tillåtet att livesända via deras plattform Min Fotboll. Men den saken fick de backa på.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
För en som inte är det minsta insatt i fotboll säger bilden ingenting. Klara färger.
Den berättar en historia om att spelare har en viktig relation till fotograferna. Att spelarens varumärke kan stärkas av att fotografer tar bra bilder av honom (henne) i olika situationer inom dennes gebit.

Och den berättar att många av oss faktiskt tycker att det är kul att fastna på bild.
Exempelvis ett gäng som var bollisar i Damallsvenskan. 563799BA-69B0-4560-8C70-D5313B18573B.jpeg
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag funderar på att söka ackreditering för en superettan match under hösten. Vi får se hur det går och om jag hinner. Vore roligt att se och lära lite.
Jag har varit på Elitettan och Damallsvenskan som högst. Fotbollen blir snabbare och närkamperna hårdare ju högre upp man kommer, verkar det som.
Men roligaste överraskningen var nog att proffsfotograferna känns genuint trevliga och välkomnande när man dyker upp.
 

HåG

Aktiv medlem
Då bestort1 väckte frågan igen kan jag meddela att det finns minimiavstånd till planen. Minimiavståndet varierar beroende på hur högt upp i seriesystemet man spelar men kortast verkar vara 3 meter enligt förbundets regler. Men olika regler gäller på olika platser och domaren har sista ordet. Minimiavståndet däremot gäller alltid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant.
I lägre åldersklasser kämpar ofta arrangörer för att hålla publiken på en meter från sidlinjen Vilket är en så gott som omöjlig uppgift. Har man tur fungerar till slut sidlinjen som sista gräns. Men även den överträds av folk utan koll.

själv brukar jag hålla ungefär två meter från linjen.
(inomhus är en annan sak, där är det sällan man kan hålla en hel meter pga att väggen är så nära inpå plan)
 
ANNONS