Annons

Fotografera i Stockholm - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Hoppas jag hamnade i rätt avdelning här med min fråga.

Jag bor 120 km från Stockholm och tänkte mig åka dit och fotografera Slussen-bygget och Söder från "spången", (bron eller vad den nu kallas) från Söder till Katarinahissen (Gondolen).

Anledningen till frågan här är att jag var där för 2 år sen och då gick det bra. Jag fick jättefina bilder. När jag var där i augusti förra (2021) året så var det stopp. Det var avstängt. Det gick inte att komma ut på bron p.g.a. ombyggnationer runt omkring.

Därför så tar jag en chans att fråga här om det finns någon Stockholmare (eller nån som vet ändå) som vet om det är öppet och att det finns möjlighet att ta sig ut på bron.

Det känns lite onödigt och åka dit om det fortfarande är stängt.

Jag fick lite bilder ändå från sidan av entrén till bron men det är inte lika intressant.

Tack på förhand för svar.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Hoppas jag hamnade i rätt avdelning här med min fråga.

Jag bor 120 km från Stockholm och tänkte mig åka dit och fotografera Slussen-bygget och Söder från "spången", (bron eller vad den nu kallas) från Söder till Katarinahissen (Gondolen).

Anledningen till frågan här är att jag var där för 2 år sen och då gick det bra. Jag fick jättefina bilder. När jag var där i augusti förra (2021) året så var det stopp. Det var avstängt. Det gick inte att komma ut på bron p.g.a. ombyggnationer runt omkring.

Därför så tar jag en chans att fråga här om det finns någon Stockholmare (eller nån som vet ändå) som vet om det är öppet och att det finns möjlighet att ta sig ut på bron.

Det känns lite onödigt och åka dit om det fortfarande är stängt.

Jag fick lite bilder ändå från sidan av entrén till bron men det är inte lika intressant.

Tack på förhand för svar.
Jag passerar med viss regelbundenhet promenerandes över 'guldbron', och den gångbro du kallar för 'spången' som går mellan Mosebacke via restaurang 'Gondolen' fram till Katarinahissen, är fortsatt avstängd vad jag vet.. Den stängdes av för att man renoverar hela fastigheten som 'spången' vilar på och fram till, och även Katarinahissen. Så det lär dröja några år innan det öppnas igen.. Tycker man bäst ser vad som händer vid Slussen genom tunnelbanans fönster, fota går rätt bra även genom fönstren.. det är ett 'virrvarr' av komplexa arbeten där just nu..

Här en länk till vad som pågår där 'just nu'.. https://vaxer.stockholm/projekt/slussen/pagaende-arbeten/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej Peter!

För vad det kan vara värt:

Jag var inne i Stockholm för någon vecka sedan för att jag skulle ta några bilder av Stadshuset till en blogg jag skrev och jag har även tidigare noterat att det inte varit särskilt idealiskt för foto av detta bygge.

Tyvärr är det plank nästan överallt som är i vägen och På Katarinahissen var det full aktivitet med renovering och spången ut till Gondolen var avstängd och dessutom inpackad i presenningar.

Jag kollade på Saltsjösidan och där tyckte jag det inte verkade särskilt intressant alls utan nu sker det intressanta mest på Mälarsidan där man just nu håller på att gjuta slussarna.

Jag skickar med några bilder som jag tog på mycket långt håll och jag uppskattar avståndet till kanske 600 meter. Bilderna är tagna från Monteliusslingan vid Mariahissen på Söders höjder mot arbetsplatserna som alltså ligger bakom tågbron som gå.

Förstora gärna!

DSC09075_4K_.jpg
Utsiktsbalkongen på Montesliusslingan mot Gamla Stan

DSC09065_4K_.jpg
Dykarbeten pågår hitom tågbron

DSC09069_4K_.jpg
Arbeten med slussrännan med slussportarna nära Kornhamnstorg

DSC09069_4K__1-1.jpg
Slussrännan mer i detalj (starkt beskuren)

Om jag skulle försöka mig på att dokumentera detta mer i detalj så skulle jag försöka via hotellen som ligger vid Slussplan (Hilton) och försöka komma upp på taken där. Vet dock inte hur de ställer sig till det. Du behöver långa brännvidder även då.

Samtliga bilder tagna med A7 IV och Tamron 150-500mm på 500mm. Efterbeh. DXO Photolab
 
Senast ändrad:

Taylor

Aktiv medlem
Tack för ditt svar ehrsa och tack även Sten-Åke för svar och jättefina bilder.

Jag har en Sony A7Riv med Sonys 200-600 + en Sony-konverter på 1,4 så jag ska nog kunna få bra bilder från de avståndet.

Dessvärre är jag inte så bevandrad i Stockholm så det få bli många chansningar bland kvarteren.

Som jag skrev så fotade jag från bron till Gondolen i augusti 2020 och jag lade upp den här bilden här då. Jag kan upprepa det :)
Bilden är gjord av 4 bilder sammanfogade i Adobe Lightroom XClassic och taget med min Sony A7Riii och Zeiss Distagon 40/1,8
Klicka på bilden för att förstora
 

Bilagor

ehrsa

Aktiv medlem
Tack för ditt svar ehrsa och tack även Sten-Åke för svar och jättefina bilder.

Jag har en Sony A7Riv med Sonys 200-600 + en Sony-konverter på 1,4 så jag ska nog kunna få bra bilder från de avståndet.

Dessvärre är jag inte så bevandrad i Stockholm så det få bli många chansningar bland kvarteren.

Som jag skrev så fotade jag från bron till Gondolen i augusti 2020 och jag lade upp den här bilden här då. Jag kan upprepa det :)
Bilden är gjord av 4 bilder sammanfogade i Adobe Lightroom XClassic och taget med min Sony A7Riii och Zeiss Distagon 40/1,8
Klicka på bilden för att förstora
Snygg bild!
Du ska veta att just nu så är hela den 'provisoriska' vägbron med biltrafik från vänster till höger helt borta, istället så ligger arbetet nu i den vattenyta där du ser två gröna mindre pontoner, numera är det fler pontoner i det området och vidare österut fram till 'guldbron', det är här allt arbete numera sker och det är inte lite.. och jag upprepar att du kanske ser/fotograferar enklast genom ett tunnelbanefönster, kanske med ett 'normalobjektiv' och hyfsat snabb slutartid!

Vill du se via webbkameror hur det ser ut där 'live' så klicka på denna länk, och sedan på varje enskild webbkamera, bilden går att klicka upp så att den nästan fyller skärmen:
http://www.webbkameror.se/webbkameror/gondolen/slussen_2_640.php
 
Senast ändrad:

jalle_fotograf

Aktiv medlem
Hänglåsen ser inte ut att vara så värst funktionellt monterade.
Vad är det för nåt?
Det finns en tradition i södra Europa att man skriver sitt och partnerns namn på ett hänglås. Och voila, evig kärlek. Finns lite här och där i Stockholm men framför allt i Paris och Rom.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för ditt svar ehrsa och tack även Sten-Åke för svar och jättefina bilder.

Jag har en Sony A7Riv med Sonys 200-600 + en Sony-konverter på 1,4 så jag ska nog kunna få bra bilder från de avståndet.

Dessvärre är jag inte så bevandrad i Stockholm så det få bli många chansningar bland kvarteren.

Som jag skrev så fotade jag från bron till Gondolen i augusti 2020 och jag lade upp den här bilden här då. Jag kan upprepa det :)
Bilden är gjord av 4 bilder sammanfogade i Adobe Lightroom XClassic och taget med min Sony A7Riii och Zeiss Distagon 40/1,8
Klicka på bilden för att förstora
Fin panorama!

Du kommer inte vad jag såg då kunna komma ut på Katarinahissen över Gondolen. De jobbade där då och den var täckt av gröna presenningar.

Plank överallt i princip runt arbetsplatserna. Man ser faktiskt fint från Tunnelbanan från Slussen till Gamla Stan som Jan E påpekat men man får ju inte gå ut på bron och gångbron ligger ju tyvärr åt Mälarsidan och Riddarfjärden. Som sagt, jag skulle satsat på Hilton. Med din 200-600mm så kommer du få fina bilder.
 
ANNONS