Annons

Fotografera konsult - tips på platser utomhus, miljö, inomhus och teknik önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Soldyrkare

Aktiv medlem
Fotografera konsult - tips på platser utomhus, miljö, inomhus och teknik önskas

Hej,

ska träffa en kommunikationskonsult som vill bli fotograferad för sin hemsida och tänker mig att ta lite olika bilder på henne, även för min portfolio.

Försöker förstå lämpliga platser utomhus i denna kyla, vintriga landskap om det kan fungera. Kanske med någon vacker byggnad i bakgrunden eller ska en tänka sig mera makro-/porträttobjektiv för oskarpare bakgrund och ha lite mysiga träd och skog baktill.. Tänker att hon är huvudfokus, kanske med kavaj och något tjusigt halsband och ser förtroendeingivande ut, någon sorts halvporträtt.

Egentligen när jag söker på bilder så ser jag handskakningar, att det ibland är fler än en person på bild och kontorsmiljöer. Finns det fotograferbara kontorsmiljöer till låns på nåt vänster tro..

Sen funderar jag på om en kan skapa någon sorts lätt studio hemma genom att sätta upp frigolitskivor, fast då kommer de behöva staplas på varandra - hur göra det hållbart - och behöva vara minst fyra stycken tänker jag ifall jag gör om i köket och plockar under köksbord och så.. Har kamerablixten plus en SB 600 som jag knappt använder.

Tar gärna emot andras idéer och input. Hinner antagligen inte få era svar innan första planera mötet, men innan själva fotograferandet.

Tack,

Elisabeth
 
Vad tänker alla, över hundra som läst :D

Förslag på fina miljöer kring hornstull?

Vilken ISO föredrar ni, 100, 200, 400.. annat?

Med blixt, eller utan?

Kom igen!
 
Hej,
ska träffa en kommunikationskonsult som vill bli fotograferad för sin hemsida och tänker mig att ta lite olika bilder på henne, även för min portfolio.
Försöker förstå lämpliga platser utomhus i denna kyla, vintriga landskap om det kan fungera. Kanske med någon vacker byggnad i bakgrunden eller ska en tänka sig mera makro-/porträttobjektiv för oskarpare bakgrund och ha lite mysiga träd och skog baktill.. Tänker att hon är huvudfokus, kanske med kavaj och något tjusigt halsband och ser förtroendeingivande ut, någon sorts halvporträtt.
Egentligen när jag söker på bilder så ser jag handskakningar, att det ibland är fler än en person på bild och kontorsmiljöer. Finns det fotograferbara kontorsmiljöer till låns på nåt vänster tro..
Sen funderar jag på om en kan skapa någon sorts lätt studio hemma genom att sätta upp frigolitskivor, fast då kommer de behöva staplas på varandra - hur göra det hållbart - och behöva vara minst fyra stycken tänker jag ifall jag gör om i köket och plockar under köksbord och så.. Har kamerablixten plus en SB 600 som jag knappt använder.
Tar gärna emot andras idéer och input. Hinner antagligen inte få era svar innan första planera mötet, men innan själva fotograferandet.
Tack,
Elisabeth

Hej!
När man läser detta, du tar säker illa upp, varför åtar du dig ett fotouppdrag där du inte vågar köra på dina egna idéer utan måste be omgivningen om råd för att du skall kunna genomföra ett uppdrag.
Visst är vi alla nya, men det får ju inte gå så långt att du behvöer hjälp med allt.
Dom tankar du har- kör på dom. Arbete inför en fotografering behöver du också träna innan du börja arbeta. Om inte du klarar det kan du lika väl vara ass. till en fotograf innan du tar egna jobb.
Det är på sina egna misstag man lär mest.
 
Vad vill din kommunikationskonsult kommunicera? Hon borde väl veta bäst!?

Hej,

ska träffa en kommunikationskonsult som vill bli fotograferad för sin hemsida och tänker mig att ta lite olika bilder på henne, även för min portfolio.

Försöker förstå lämpliga platser utomhus i denna kyla, vintriga landskap om det kan fungera. Kanske med någon vacker byggnad i bakgrunden eller ska en tänka sig mera makro-/porträttobjektiv för oskarpare bakgrund och ha lite mysiga träd och skog baktill.. Tänker att hon är huvudfokus, kanske med kavaj och något tjusigt halsband och ser förtroendeingivande ut, någon sorts halvporträtt.

Egentligen när jag söker på bilder så ser jag handskakningar, att det ibland är fler än en person på bild och kontorsmiljöer. Finns det fotograferbara kontorsmiljöer till låns på nåt vänster tro..

Sen funderar jag på om en kan skapa någon sorts lätt studio hemma genom att sätta upp frigolitskivor, fast då kommer de behöva staplas på varandra - hur göra det hållbart - och behöva vara minst fyra stycken tänker jag ifall jag gör om i köket och plockar under köksbord och så.. Har kamerablixten plus en SB 600 som jag knappt använder.

Tar gärna emot andras idéer och input. Hinner antagligen inte få era svar innan första planera mötet, men innan själva fotograferandet.

Tack,

Elisabeth
 
Hej, ja det är lugnt. Har gått igenom mina idéer med henne, så finns ett par olika. Hon vet att jag är ny osv. så kommer finnas tid att testa.

Förstår att jag borde ha frågat tydligare om något specifikt, och det där med att vara assistent är något jag fortfarande funderar över, svårt bestämma mig om jag ska arbeta som civilekonom eller hitta en fotoassistenttjänst och då förstår jag ändå inte till vem jag vill söka mig än.. förutom att jag tycker att smyckesfotografier kan vara oerhört vackra och att jag vill arbeta med fotoredigering kanske halvtid.

Try and learn.
 
Då hon är just Komunikations konsult så "bör" det ju vara nåt som visar det hon gör i bild då, en talande bild för hennes arbete, en skidåkare som ska reklamföra sig skulle kännas ganska malplacerad i string på en strand.

Ex: Handlar det om telefoner så skaffa en gammal lur med skruvslapp och nummerplatta i markant färg och sätt henne vid den vid ett trevligt skrivbord och fota, allt behöver inte vara så avancerat dock utan ideerna brukar komma genon komunikation med kunden, "vad vill hon ha sagt".
 
Då hon är just Komunikations konsult så "bör" det ju vara nåt som visar det hon gör i bild då, en talande bild för hennes arbete, en skidåkare som ska reklamföra sig skulle kännas ganska malplacerad i string på en strand.

Ex: Handlar det om telefoner så skaffa en gammal lur med skruvslapp och nummerplatta i markant färg och sätt henne vid den vid ett trevligt skrivbord och fota, allt behöver inte vara så avancerat dock utan ideerna brukar komma genon komunikation med kunden, "vad vill hon ha sagt".

Hej Mikael!
I reklam värld idag är det inga regler.Min erfarenhet efter 45 år bakom kameran är att det oväntade det är det som sänder budskap. Det har alltid tidigare varit så att, bonde= kläder och miljö som bonde,brandman=kläder och miljö som brandman. Du förstår säkert vad jag är ute efter.Ditt exempel om skidåkare är ju bra.Ta skidåkaren ställ den i badbyxor på en solig strand i utlandet.Gissa om det är ett reklambudskap.Text "Det är inte våra skidor som det är fel på.."
Skriver detta helt seriöst.Min tanke är alltså ,det oväntade är det som ger resultat.
 
Hej Mikael!
I reklam värld idag är det inga regler.Min erfarenhet efter 45 år bakom kameran är att det oväntade det är det som sänder budskap. Det har alltid tidigare varit så att, bonde= kläder och miljö som bonde,brandman=kläder och miljö som brandman. Du förstår säkert vad jag är ute efter.Ditt exempel om skidåkare är ju bra.Ta skidåkaren ställ den i badbyxor på en solig strand i utlandet.Gissa om det är ett reklambudskap.Text "Det är inte våra skidor som det är fel på.."
Skriver detta helt seriöst.Min tanke är alltså ,det oväntade är det som ger resultat.

Jo absolut men gällande skidåkaren så tillför just ett par skidor eller ett par stavar i bilden så kan jag hålla med.

Det jag menade var att nånting i bilden lär ju vara relaterat till just det man vill framföra, och visst ska bilden vara nr2 av reklamen och texten huvudsaken så absolut då behövs ju knappt bilden alls.

Sen om vi ska fortsätta med just skidåkaren så så kan jag absolut hålla med om att slagkraften blir större pga solen, stranden det som egentligen inte hör dit men det tappas ganska fort om "inget" finns med som tillhör själva yrket,personen,sporten etc i detta fall skidor.
Sen ger ju en lämplig slagkraftig text mer.

:)

/Micke
 
Hej!
När man läser detta, du tar säker illa upp, varför åtar du dig ett fotouppdrag där du inte vågar köra på dina egna idéer utan måste be omgivningen om råd för att du skall kunna genomföra ett uppdrag.
Visst är vi alla nya, men det får ju inte gå så långt att du behvöer hjälp med allt.
Dom tankar du har- kör på dom. Arbete inför en fotografering behöver du också träna innan du börja arbeta. Om inte du klarar det kan du lika väl vara ass. till en fotograf innan du tar egna jobb.
Det är på sina egna misstag man lär mest.

Precis så tänkte jag också när jag läste frågeställningarna. Fast jag blev förbannad också.

Lite förmåga till eget tänkande och eget agerande måste man ha om man vill vara fotograf.

"Kanske med någon vacker byggnad i bakgrunden eller ska en tänka sig mera makro-/porträttobjektiv för oskarpare bakgrund och ha lite mysiga träd och skog baktill.."
Är det en byggnad som har något med kommunikationskonsulten att göra? Om inte varför ska då en byggnad vara med på bilden? Måste man ha makro-/porträttobjektiv för att få oskarp bakgrund?

"Egentligen när jag söker på bilder så ser jag handskakningar, att det ibland är fler än en person på bild och kontorsmiljöer. Finns det fotograferbara kontorsmiljöer till låns på nåt vänster tro.."
Ja, handskakningar kan man aldrig bli trött på. (ironi) Inte heller ska man försök avara kreativ och komma med något eget. (ironi)
Önskar man använda en kontorsmiljö så får man väl ta och ringa runt och fråga företag om man kan få komma och använda deras kontor en stund. Det borde väl inte vara så svårt att fatta att det är den vägen man får gå.

Jag ber om ursäkt för mina tankar, men det är så här jag tänker när jag läser om någon som åtagit sig att utföra en uppdragsfotografering utan att kunna något om fotografering.
 
Jo absolut men gällande skidåkaren så tillför just ett par skidor eller ett par stavar i bilden så kan jag hålla med.

Det jag menade var att nånting i bilden lär ju vara relaterat till just det man vill framföra, och visst ska bilden vara nr2 av reklamen och texten huvudsaken så absolut då behövs ju knappt bilden alls.

Sen om vi ska fortsätta med just skidåkaren så så kan jag absolut hålla med om att slagkraften blir större pga solen, stranden det som egentligen inte hör dit men det tappas ganska fort om "inget" finns med som tillhör själva yrket,personen,sporten etc i detta fall skidor.
Sen ger ju en lämplig slagkraftig text mer.

:)

/Micke

Hej!
Jag var inte så tydlig om bilden med skidor.Jag menar naturligtvis att dom finns med på något sätt. Nu är det ju inte det som tråden gäller så vi får väl inte "spåna" mer på det.
Ha en bra foto dag.
 
Hej!
Jag var inte så tydlig om bilden med skidor.Jag menar naturligtvis att dom finns med på något sätt. Nu är det ju inte det som tråden gäller så vi får väl inte "spåna" mer på det.
Ha en bra foto dag.

Desamma och till trådskaparen så det enda som sätter stop är ju just fantasin så när den är slut så ta ett steg till. :p
 
Jag tycker du skall tänka lite på hur hemsidan skall se ut. Vilka färger och vilken stil. Dessutom tycker jag att det kan vara bra att ha bestämt innan bildernas utformning, dvs skall du ha en panorama bild överst eller långsmal bild vid sidan av texten.
 
Det här börjar bli fotosidans forum i ett nötskal.
Direkt hugga huvudet av en frågeställare.
Trist utveckling.

Till Elisabeth vill jag bara säga att det finns även normalt funtade människor här som vänligen kan svara på dina frågor och dessutom ha en vänlig ton. ;-)

Att fundera i olika banor och även vill ha tips är ytterst sunt.
Hoppas det löser sig till det bästa för dig. Nybörjare har alla varit.
En sak som jag tycker är trevligt att få med är händerna även vid ett halvporträtt. Bakgrunden kanske skall vara något årstidsneutral (lät tråkigt), men det kanske ser lite konstigt ut med en isvak i bakgrunden om någon kikar på hemsidan mitt i juli... Bara en reflektion.

Varför inte ta dem till något växthus någonstans....
 
Magnus, du är snar med kritik och kommer inte med en endaste egen tanke. Har du alls någon kreativitet själv? Ursäkta, men om du behöver skriva så mycket om vad jag frågar och inte kan komma med något och redan ser i min rubrik vad jag efterfrågar - vad har du då här att skriva? Sök dig till en sida för enbart professionella fotografer. Det här är inte Det. En byggnadsbakgrund ser jag ingen problematik i, likaså ett porträttobjektiv - vad är problemet? Du kan inte ens understödja vad problematiken skulle vara i dessa saker mer än att du tycks säga att dessa är klassiker. Vad är då en Outstanding idé, tycker du?

Till Er andra som kommer med egna tankar, tack! Ska reflektera över det ni sagt.

Har varit och fotograferat del 1, och detta är faktiskt mitt FÖRSTA uppdrag, så man får väl fråga lixom. Tack till dig som skrev att det är helt ok.
 
Senast ändrad:
Magnus, du är snar med kritik och kommer inte med en endaste egen tanke. Har du alls någon kreativitet själv? Ursäkta, men om du behöver skriva så mycket om vad jag frågar och inte kan komma med något och redan ser i min rubrik vad jag efterfrågar - vad har du då här att skriva? Sök dig till en sida för enbart professionella fotografer. Det här är inte Det. En byggnadsbakgrund ser jag ingen problematik i, likaså ett porträttobjektiv - vad är problemet? Du kan inte ens understödja vad problematiken skulle vara i dessa saker mer än att du tycks säga att dessa är klassiker. Vad är då en Outstandig idé, tycker du?

Till Er andra som kommer med egna tankar, tack! Ska reflektera över det ni sagt.

Har varit och fotograferat del 1, och detta är faktiskt mitt FÖRSTA uppdrag, så man får väl fråga lixom. Tack till dig som skrev att det är helt ok.

Får du tillfälle att posta en bild när du gjort detta så är jag riktigt nyfiken. :)
 
Magnus, du är snar med kritik och kommer inte med en endaste egen tanke. Har du alls någon kreativitet själv? Ursäkta, men om du behöver skriva så mycket om vad jag frågar och inte kan komma med något och redan ser i min rubrik vad jag efterfrågar - vad har du då här att skriva? Sök dig till en sida för enbart professionella fotografer. Det här är inte Det. En byggnadsbakgrund ser jag ingen problematik i, likaså ett porträttobjektiv - vad är problemet? Du kan inte ens understödja vad problematiken skulle vara i dessa saker mer än att du tycks säga att dessa är klassiker. Vad är då en Outstanding idé, tycker du?

Till Er andra som kommer med egna tankar, tack! Ska reflektera över det ni sagt.

Har varit och fotograferat del 1, och detta är faktiskt mitt FÖRSTA uppdrag, så man får väl fråga lixom. Tack till dig som skrev att det är helt ok.

En del av dina frågor är rena baskunskaper som tex vilket iso du ska använda. Antingen kör man med blixt/studio etc om inte det befintliga ljuset räcker till eller att man vill ta kontroll över ljuset själv. Jag själv kör alltid så lågt iso som möjligt vid varje situtation pga bättre bildkvalitet.
Sedan vilken iso jag väljer beror på vilken slutartid jag får vid fototillfället.


Angående objektiv det beror på vilken bild du ska skapa. För dom flesta bilder så funkar en normal zoom tex 24-70 på ett ff hus sedan så kan det vara olika förutsättningar/krav som gör att det krävs andra objektiv.
Om jag hade varit dig så hade jag satt mig ner med kunden och försökt få fram vad han/hon vill få fram med bilderna, det är ju trots allt kunden som ska vara nöjd sedan är det dags för din fantasi/kreativitet att skapa det.
Det är väldigt svårt att ge konkreta tips om man inte har mer fakta om kunsultens uppdrag etc.

Angående tips om plats etc så behöver man veta lite mer om vilken typ av konsult det är, det viktiga är att hitta tråden för det han gör och skapa en bild efter det.
 
Är det roligt att citera mig konstant? Det finns en BESVARA knapp längst ner till vänster.

Ska jag behöva förklara mina frågor?

Nån mer som vill kritisera?

Ni förgyller verkligen min dag, verkligen. Jag trodde detta var ett forum där jag kunde DISKUTERA.

Håller alla med talarna här om att alla fotograferar på dessa så grundläggande sätt? Någonstans fick jag för mig att olika fotografer föredrar olika sätt, inställningar etc. men kanske gör ALLA LIKADANT?
 
Hej Elisabeth!
har här en länk som kanske kan fungera som inspiration: http://www.dg28.com/ (hoppas att det är ok lägga ut länkar i tråden, om inte, sorry). Den här fotografen tycker jag om, inte bara för hans fotografiska kunskaper, men minst lika mycket för att han delar med sig om sin kunskap. Kolla hans hemsida, så kanske hittar du något som hjälper dig. Sen kanske hittar bra ideer även på strobist.
Lycka till!
/Alex
 
ANNONS