Annons

Fotograferat mitt barn

Produkter
(logga in för att koppla)

Linaaa

Medlem
Hej..jag var hos fotografen med min 1åring. Det kostade 1600 bara själva fotograferingen på 1h. Sen får vi köpa filer eller foton av fotografen. Bara filerna på 18foton kostar 7000:-
Nu är det så att jag fick tillgång till foton vi tog under den där timmen där 1 kort som hela kroppen är med och hon ler. Resten är profilbilder på avstånd, foton där hon tittar ner i golvet eller upp i taket. Skelar gör hon på ett kort där hon tittar ut. Hela kroppen är inte heller med på korten utan det är överkropp bara. Nått kort är en fot och nått kort ser man bara vad hon har på sig(axlar till höfter). Jag frågade om fotografen hade fler bilder där hon tittade in i kameran och log det hade hon inte. Sen frågade jag om hon hade fler kort på hela kroppen men de hade hon inte. Det var de 18 korten ja hade att välja på. Sen sa hon att hon hade helkroppskort när hon bara hade blöja.
Ja hade förvänta mig lite mer av en fotograf som tar rejält betalt.
Jag vet inte ens vad jag ska göra nu. Jag kan inte betala för kort där hon skelar eller inte tittar in i kameran. Hon fick en bild där hon log och tittade in i kameran på hela den timmen. Mitt barn var ändå glad när hon var där
 

martley

Aktiv medlem
Tråkigt att få en sådfan dålig erfarenhet av sådana som kallar sig proffs.

Jag har en liknande erfarenhet. Min dotter fick för ett antal år sedan i födelsedagspresent nånstans i tonåren en fotostudiosession som i sig kostade ca 1500Kr, men då ingick sminkning och plats i studio med snygga fonder och lån av en del snygga kläder och andra accessoarer, så det var kanske rimligt.
Men sen kom det som en kalldusch att vi skulle bli tvungna att betala en ganska rejäl summa pengar extra per styck för varje bild vi villa ha med hem, och då menar jag inte utprintat på fint papper utan som jpeg-bild ( inte raw ens ) utbränd på en cd-skiva eller kopierad till ett USB-minne som man själv fick tillhandahålla. Bilderna var i och för sig snygga och med fokus och ljus rätt inställt, men fotografen hade lyckats att klippa av större eller mindre delar av huvudet på nästan samtliga bilder. Jag vet inte om deta var medvetet, eller om det var en modetrend just då att göra så, men när jag fick en kamera i händerna för första gången i mitt liv så var den första instruktionen jag fick efter det mest basala med fokus och ljusinsläpp att ha med hela huvet på den man fotar.

Det handlar väl mest om hur seriös en fotograf är. Och det gäller för övrigt i alla branscher. Jag bestämde mig för mänga år sedan när jag hade motorcykel att jag nog skulle klara av att serva min motorcykel själv lika bra som de gjorde på den verkstad där jag sist servade den. Jag upptäckte när jag körde dörifrån att ventilkåpan inte var fastskruvad ordentligt och motorolja sköljde därför ut över grenröret i ett vitt oljemoln.

Så för att återkoppla till början så kanske det kan bli minst lika bra att fota barnet själv ?
Annars finns säkert flera här på fotosidan som har tillgång till studio och kan ställa upp och ha en betydligt mera seriös inställning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med beställningsfoto är det ju så att man inte vet vad man får förrän efteråt. Det gäller att kolla ”avtalet”.
1600 för en timmes arbete i en studio låter inte så mycket. Det är väl ungefär vad ett kostnadsförslag på en reparation på en bilverkstad kostar. Fotografen ska ha lön och betala hyra och utrustning. Det är klart det kostar.
Om timmen i studion blev bra så går det sedan åt tid för varje bild du vill köpa. Den ska justeras innan den skrivs ut på fint papper med åldersbeständigt bläck.
om bilderna inte blev bra är det en bortkastad timme och bortkastade pengar. Men så är det ju med beställningsjobb. Efteråt vet man värde per satsad krona.

Det bästa man kan göra är att i förväg titta på bilder som fotografen har gjort, och tillsammans med fotografen peka ut vilka man gillar och önska få liknande ur den session man beställer.
 

Linaaa

Medlem
Tack för ditt svar. Ja jag vet inte vad jag ska göra.. Ja vet att hon sa under tiden att "Nu har jag tagit alla bilder nu behöver du inte känna nån stress" ja lyfte ju runt henne bara och hon fotade. Så ja tänkte att hon hade fått bra bilder. Visst en 1åring rör på sig mycket men hon var ju familje/barn fotograf så jag är besviken.
Ja är inte nån jobbig kund som klagar på saker annars ja är bara inte nöjd. Hon tog ju massa foton på den där timmen och fick fram 18 bilder som vi ska välja på. Vad gör man om man inte är nöjd?
Vi borde som du säger tagit foton själva. Vi tittade inte ens i nått galleri efteråt utan hon redigerade i en vecka och sen fick man välja på 18 bilder via en länk på nätet som låg uppe ett par dagar.
För att få se galleriet igen ska hon ha 300kr. De ligger kvar i ett halvår där.
 

Linaaa

Medlem
Visst man beställer av henne men bilderna är ju inte ens på hela barnet. Nån måtta får de vara om man går till en som kallar sig för proffs.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tråkigt att få en sådfan dålig erfarenhet av sådana som kallar sig proffs.

Jag har en liknande erfarenhet. Min dotter fick för ett antal år sedan i födelsedagspresent nånstans i tonåren en fotostudiosession som i sig kostade ca 1500Kr, men då ingick sminkning och plats i studio med snygga fonder och lån av en del snygga kläder och andra accessoarer, så det var kanske rimligt.
Men sen kom det som en kalldusch att vi skulle bli tvungna att betala en ganska rejäl summa pengar extra per styck för varje bild vi villa ha med hem, och då menar jag inte utprintat på fint papper utan som jpeg-bild ( inte raw ens ) utbränd på en cd-skiva eller kopierad till ett USB-minne som man själv fick tillhandahålla. Bilderna var i och för sig snygga och med fokus och ljus rätt inställt, men fotografen hade lyckats att klippa av större eller mindre delar av huvudet på nästan samtliga bilder. Jag vet inte om deta var medvetet, eller om det var en modetrend just då att göra så, men när jag fick en kamera i händerna för första gången i mitt liv så var den första instruktionen jag fick efter det mest basala med fokus och ljusinsläpp att ha med hela huvet på den man fotar.

Det handlar väl mest om hur seriös en fotograf är. Och det gäller för övrigt i alla branscher. Jag bestämde mig för mänga år sedan när jag hade motorcykel att jag nog skulle klara av att serva min motorcykel själv lika bra som de gjorde på den verkstad där jag sist servade den. Jag upptäckte när jag körde dörifrån att ventilkåpan inte var fastskruvad ordentligt och motorolja sköljde därför ut över grenröret i ett vitt oljemoln.

Så för att återkoppla till början så kanske det kan bli minst lika bra att fota barnet själv ?
Annars finns säkert flera här på fotosidan som har tillgång till studio och kan ställa upp och ha en betydligt mera seriös inställning.
Ja, att fotografera själv är alltid en möjlighet. Det är väl ljussättning som kan vara en utmaning för en nybörjare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Visst man beställer av henne men bilderna är ju inte ens på hela barnet. Nån måtta får de vara om man går till en som kallar sig för proffs.
Du och fotografen är helt klart inte överens om vad som är bra bilder på ditt barn. Vad fick dig att välja just den fotografen? Vad skyltar hon med för bilder på sin hemsida?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej..jag var hos fotografen med min 1åring. Det kostade 1600 bara själva fotograferingen på 1h. Sen får vi köpa filer eller foton av fotografen. Bara filerna på 18foton kostar 7000:-
Nu är det så att jag fick tillgång till foton vi tog under den där timmen där 1 kort som hela kroppen är med och hon ler. Resten är profilbilder på avstånd, foton där hon tittar ner i golvet eller upp i taket. Skelar gör hon på ett kort där hon tittar ut. Hela kroppen är inte heller med på korten utan det är överkropp bara. Nått kort är en fot och nått kort ser man bara vad hon har på sig(axlar till höfter). Jag frågade om fotografen hade fler bilder där hon tittade in i kameran och log det hade hon inte. Sen frågade jag om hon hade fler kort på hela kroppen men de hade hon inte. Det var de 18 korten ja hade att välja på. Sen sa hon att hon hade helkroppskort när hon bara hade blöja.
Ja hade förvänta mig lite mer av en fotograf som tar rejält betalt.
Jag vet inte ens vad jag ska göra nu. Jag kan inte betala för kort där hon skelar eller inte tittar in i kameran. Hon fick en bild där hon log och tittade in i kameran på hela den timmen. Mitt barn var ändå glad när hon var där
Du får prata med fotografen. Kanske kan du få en ny sittning eller endast betala för det kort du är nöjd med
 

Linaaa

Medlem
Du och fotografen är helt klart inte överens om vad som är bra bilder på ditt barn. Vad fick dig att välja just den fotografen? Vad skyltar hon med för bilder på sin hemsida?
Hon har fina kort på både barn och vuxna , mycket utomhus. Ja vet inte vad jag tänkte jag tänkte att hon var en duktig fotograf men jag blev missnöjd. Ja är ingen petig person men det är kul att ha foton från barnet när det är litet. Man tar ju foton själv så jag förväntade mig nått annat en profilbilder och avskurna eller om hon inte fick med hela barnet jag vet inte. Ja ska prata med henne.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag är inte alls insatt i hur det fungerar i en fotostudio, men ställer mig frågan varför man i samband med fotosessionen som fotograf inte går igenom dem tagna bilderna med kunden?

Redan där och då hade ju kunden i så fall haft en chans att peka på några bilder som denne var nöjd med eller som hade potential..alternativt påpeka att hon/han inte är nöjd (och då skulle fler bilder kunna ha tagits direkt). Fotografen hade förmodligen sluppit redigera 18 st bilder också. Kanske hade räckt att redigera 4-5 bilder..d.v.s. dem som kunden redan på plats tyckte blev bra. Bara en allmän reflektion från min sida...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Ja jag vet inte vad jag ska göra.. Ja vet att hon sa under tiden att "Nu har jag tagit alla bilder nu behöver du inte känna nån stress" ja lyfte ju runt henne bara och hon fotade. Så ja tänkte att hon hade fått bra bilder. Visst en 1åring rör på sig mycket men hon var ju familje/barn fotograf så jag är besviken.
Ja är inte nån jobbig kund som klagar på saker annars ja är bara inte nöjd. Hon tog ju massa foton på den där timmen och fick fram 18 bilder som vi ska välja på. Vad gör man om man inte är nöjd?
Vi borde som du säger tagit foton själva. Vi tittade inte ens i nått galleri efteråt utan hon redigerade i en vecka och sen fick man välja på 18 bilder via en länk på nätet som låg uppe ett par dagar.
För att få se galleriet igen ska hon ha 300kr. De ligger kvar i ett halvår där.
Av de arton bilderna borde du inte behöva köpa en enda. Men det kan bero på vad ni skrev i avtalet (kom överens om).
1 600 för fotografering i en timme är nog inget att tjafsa om. Men tvingar hon dig att också köpa alla arton bilderna hon har valt ut tycker jag att hon är ute på vift.
Det är sällan jag är hos fotografen. Men de gånger vi har haft barnen där så har vi valt endast en enda bild att få på print.
 

Linaaa

Medlem
Du får prata med fotografen. Kanske kan du få en ny sittning eller endast betala för det kort du är nöjd med
Jag ska göra det så får vi se vad hon säger Ni som vet..Man köper digitala filer är de för att ha dom i datorn ? De är väl inte så att man kan ge en annan fotograf filerna och denne printar upp dom?
Och man fick inte köpa de digitala filerna om man inte köpte något paket från henne. Tack för alla era svar. Ma behöver väl inte köpa några foton om man inte är nöjd?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag ska göra det så får vi se vad hon säger Ni som vet..Man köper digitala filer är de för att ha dom i datorn ? De är väl inte så att man kan ge en annan fotograf filerna och denne printar upp dom?
Och man fick inte köpa de digitala filerna om man inte köpte något paket från henne. Tack för alla era svar. Ma behöver väl inte köpa några foton om man inte är nöjd?
Vad som gäller är det avtal ni har kommit överens om. Men som sagt, börja med att prata med henne, hon borde ha intresse i att du är nöjd
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vill nog påstå att för privat bruk kan man låta vem som helst printa ut bilder man köpt digitalt.
Men om bilderna är köpta för datorbruk har de knappast full upplösning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Enligt konsumentköplagen kan du alltid avbryta köpet innan du fått fullständig leverans. Säljaren har dock rätt att ta betalt för hittills utfört arbete och förbrukat material.

paragrafer 37 och 41:
 
Senast ändrad:

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Hej..jag var hos fotografen med min 1åring. Det kostade 1600 bara själva fotograferingen på 1h. Sen får vi köpa filer eller foton av fotografen. Bara filerna på 18foton kostar 7000:-
Nu är det så att jag fick tillgång till foton vi tog under den där timmen där 1 kort som hela kroppen är med och hon ler. Resten är profilbilder på avstånd, foton där hon tittar ner i golvet eller upp i taket. Skelar gör hon på ett kort där hon tittar ut. Hela kroppen är inte heller med på korten utan det är överkropp bara. Nått kort är en fot och nått kort ser man bara vad hon har på sig(axlar till höfter). Jag frågade om fotografen hade fler bilder där hon tittade in i kameran och log det hade hon inte. Sen frågade jag om hon hade fler kort på hela kroppen men de hade hon inte. Det var de 18 korten ja hade att välja på. Sen sa hon att hon hade helkroppskort när hon bara hade blöja.
Ja hade förvänta mig lite mer av en fotograf som tar rejält betalt.
Jag vet inte ens vad jag ska göra nu. Jag kan inte betala för kort där hon skelar eller inte tittar in i kameran. Hon fick en bild där hon log och tittade in i kameran på hela den timmen. Mitt barn var ändå glad när hon var där
Vad hade ni kommit överens om innan ? Hade du kollat upp vad som ingick efter själva fotograferingen? Det skiljer oerhört mycket på vad olika fotografer låter ingå i en studiofotografering.

Har du sagt till att du faktiskt inte blev nöjd så fotografen är medveten om detta? , om inte säg till så att han eller hon får reda på det för annars är det svårt att rätta till ...

Om fotografen sen inte vill rätta till eller erbjuda ny kostnadsfri tid då är det en helt annan sak , jag tror de flesta vill ha nöjda kunder som återkommer. Lycka till oavsett hur du gör men se till att ditt missnöje kommer fotografen tillhanda.
 

pysse

Aktiv medlem
Hej..jag var hos fotografen med min 1åring. Det kostade 1600 bara själva fotograferingen på 1h. Sen får vi köpa filer eller foton av fotografen. Bara filerna på 18foton kostar 7000:-
Nu är det så att jag fick tillgång till foton vi tog under den där timmen där 1 kort som hela kroppen är med och hon ler. Resten är profilbilder på avstånd, foton där hon tittar ner i golvet eller upp i taket. Skelar gör hon på ett kort där hon tittar ut. Hela kroppen är inte heller med på korten utan det är överkropp bara. Nått kort är en fot och nått kort ser man bara vad hon har på sig(axlar till höfter). Jag frågade om fotografen hade fler bilder där hon tittade in i kameran och log det hade hon inte. Sen frågade jag om hon hade fler kort på hela kroppen men de hade hon inte. Det var de 18 korten ja hade att välja på. Sen sa hon att hon hade helkroppskort när hon bara hade blöja.
Ja hade förvänta mig lite mer av en fotograf som tar rejält betalt.
Jag vet inte ens vad jag ska göra nu. Jag kan inte betala för kort där hon skelar eller inte tittar in i kameran. Hon fick en bild där hon log och tittade in i kameran på hela den timmen. Mitt barn var ändå glad när hon var där
varför inte fota själv
 
ANNONS