Annons

Fotosidans förstasida - Var är bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Så många inlägg i forumen, så mycket prat...Men framförallt förstår jag inte varför förstasidan måste vara så späckad med text. På en bildsajt.

Jag är ingen stor vän av pooler, men om de nu ska finnas - se till att de mest frekventerade poolerna har en egen hörna på förstasidan. Där naturligtvis några av de inkomna bilderna också visas!

De mer udda (underliga) poolerna som "Bosses resa" och annat har väl en annan dignitet. Låt de finnas under en länk som heter övriga pooler.

Som det är nu ska besökaren på sajten tråckla sig igenom en mängd menyer som, likt ett kinesiskt apotek, mer förbryllar än underlättar.

Tänk Bild i stället för Funktion!

/U
 
Tidigare när jag bara hade ett vanligt telefonmodem för min Internetuppkoppling var jag tacksam att första sidan inte innehöll mer bilder...

... men nu har jag fått bredband och kan bara hålla med Ulf. Av de 4 bilder som visas på framsidan så hamnar som regel 2 till 3 av dem utanför bild.

Den högra nedre delen av första sidan, den med titeln "Se bilder", borde placeras mer centralt, och utökas.
 
Jag håller med om att det vore roligt med fler bilder på förstasidan. Men framförallt att det borde vara mindre text, som det är nu så blir det bara rörigt.

Jag tycker tex Aktiva bildpooler är onödigt. Senså tycker jag man skulle kunna minska antalet länkar till senaste recensioner och senaste expertsvar, likaså aktiva diskussioner.

Det enda som lockar för mig på framsidan, är just de bilder som finns. Även nytt på fotosidan, nyheter och nya artiklar tycker jag är bra. Sen är det enligt mig för mycket för att orka sig igenom, skulle det va färre saker skulle det som finns lyftas fram mer.

Vad gäller bilder, så skulle det vara kul med nån/några till. Kanske en slumpvald, senast inlagda eller något sånt.
 
urbano skrev:
Jo jag har funderat på det också - men hur många har numera 28.8 modem bland fotointresserade.
Tack för din support!
Nu ska jag medvetet missförstå dig :) Om man har bredband beror nog inte på om man är fotointresserad, utan var man bor. För oss på landet är det fortfarande ingen självklarhet att få bredband - det får man som regel bråka sig till.

Till saken!
Förstasidan använder jag ENBART för att navigera mig fram till det jag vill se, vilket som regel är bilderna. Det vore roligt om förstasidan kunde ge lite överraskningar i form av mer bra bilder. Det borde finnas en mängd olika sätt att mer eller mindre slumpmässigt lägga upp bilder. T.ex senaste dygnets mest kommenterade, eller kanske minst kommenterade bild. Kanske fler bildväljare (jag tror Ulf Fågelhammar hade ett annat intressant inlägg i den frågan). Antalet varianter på hur bilder kan väljas är nog oändligt.
 
talthoff skrev:
...Cirka 70-75% av Fotosidans besökare har bredband, cirka ...exakt vet vi inte...
OT... Det skulle vara kul att se statistik gällande oss här, alltså webbläsare, dator, os etc.
Inte bara kul - nyttigt för de som gör egna hemsidor också.
 
Jodå, vi skall bygga om förstasidan - det var planerat till vår utvecklingshelg men de hanns inte med, vi får se när nästa tillfälle att sitta ner och jobba på sajten tillsammans kommer.

Förstasidan kan ju aldrig fylla rollen som "här ser man nya bilder", utan mer inspiration och visa ett urval av alla intressanta bilder som finns på FS. Och ett urval av annat vi har, artiklar, nyheter mm - men jag håller mer om att det är mer text än bild fn.

Angående nya bilder på förstasidan: vi hade förut två av de senast inladdade bilderna på förstasidan. Av prestandaskäl måste vi "cacha" förstasidan så det kommer inte en ny bild på fn 10 minuter, det gör att bilderna som slumpas ut får lång exponering - det är generellt inget problem då de flesta är bra, men det har varit ett problem ett fåtal gånger när något riktig tveksam bild, typ väl porrigt, dyker upp.

Droppen som fick oss att svämma över och ta bort det där var när vi stod och demade Fotosidan på Elmia en gång och en (betalande!) medlem hade lagt in en bild på en fuktig bajskorv, som då låg ute på förstasidan länge. Så det kommer tyvärr inte tillbaka - vi vill att förstasidan skall ge inspiration och locka till fortsatt användning av Fotosidan, inte tvärtom.

Men mer bilder är vi mycket positiva till - men, pga de trista erfarenheterna, mer tveksamma till att ha bilder ur ett ogranskat inflöde på förstasidan. Däremot kan vi mycket väl tänka oss ett slumpat urval av lite äldre bilder, fler bilder av bildväljare odyl.

Även "mest kommenterade" odyl toppurval kan vara lite problematiskt. En del uppfattar det som en tävling och kan göra allt för att komma på topp, tex regga ett gäng fejkade medlemskap och betygsätta egna bilder.

Har ni sett någon fotosajt/community som har en riktigt bra förstasida?
 
Jag tycker fördelninge bilder/text är optimal som den är. Som inbiten medlem tittar jag inte allt för ofta på förstasidan, och när jag kom dit första gången var den tillräckligt lockande för att få mig att stanna (men kan inte direkt påstå att förstasidan var det som var avgörande för det valet). Jag tror inte man kan tvivla på att man har hamnat på en fotosajt, och fler bilder betyder att något annat måste bort vilket vore synd, eftersom sajten har så mycket mer än bara bilder. Jag tycker den exemplariskt symboliserar en professionell resurs för fotografer (men som har diskuterats in andra trådar bör man nog tittat över typsnittslayouten igen).
 
FILM) (ulltand skrev:
OT... Det skulle vara kul att se statistik gällande oss här, alltså webbläsare, dator, os etc.
Inte bara kul - nyttigt för de som gör egna hemsidor också.

På Fotosidan 75% IE6, 17% FF, 2,5% Safari som kör 81% WinXP, 10% Win2000 samt 4% MacOS X.

Jämfört med andra webbplatser som jag oxå har statistik över (med samma mätmetod) så ligger Fotosidan högt vad det gäller Firefox och Mac.

Generellt på webben är det mer typ 80-85% IE 10% FF och "resten" , och kör ~95% Windows.

-Thomas
 
Här är ett exempel på hur det kan se ut när bilder dominerar första sidan:
www.photocomments.com

Ev. kanske det går lite segt för dem med modem.

Just nu tycker jag att FS första sida innehåller väldigt mycker information, länkar och olika valmöjligheter. Kan det vara dags att minska på detta och göra en mer sparsmakad och estetisk förstasida?
Jag kan tänka mig att det finns väldigt många åsikter om vad som är viktigt att visa på förstasidan. Tar man bort en del av det som finns där idag så kommer kanske många att känna sig trampade på tårna typ "det var bättre förr".
 
JanOlofHärnström skrev:
Här är ett exempel på hur det kan se ut när bilder dominerar första sidan:
www.photocomments.com

Ev. kanske det går lite segt för dem med modem.

Just nu tycker jag att FS första sida innehåller väldigt mycker information, länkar och olika valmöjligheter. Kan det vara dags att minska på detta och göra en mer sparsmakad och estetisk förstasida?
Jag kan tänka mig att det finns väldigt många åsikter om vad som är viktigt att visa på förstasidan. Tar man bort en del av det som finns där idag så kommer kanske många att känna sig trampade på tårna typ "det var bättre förr".

Inte för att jag vill vara en gnällspik och "hålla fast vid det som är", men om fotosidan såg ut som i detta exempel skulle nog många nya besökare missa att det finns annan bra och relevant information på FS också som forum, recensioner, länkar, artiklar, tävlingar och bildkritik. Detta exempel tycker jag signalerar "showcase" och ingenting annat.
 
Håller med där; Fotosidan är ju mer än bara bildkritik så vi behöver belysa tävlingar, kurser, artiklar etc etc. Några fler bilder kan och skall vi peta in, men vill man ha en sida med bara bilder som ingång kan man ju alltid göra sig ett bokmärke.

Men - om man klickar på "Bilder" i menyn ovan kommer man till en sida som fn är tom. Den tänkte vi göra som en ingångssida för bild, fylla den med olika slags urval tex.
 
Idag är det ca 3 1/2 kolumner med text mot 1/2 kolumn med bilder på förstasidan.

Man behöver väl inte vara gnällspik för att man vill ha mycket information och valmöjligheter redan där?
 
Jag tycker att FS förstasida är bra. Den laddar snabbt och har många ingångar till intressanta områden. Tror att det finns få sidor som är så levande som FS. Visst kan layouten ändras, men själva grundtanken med startsidan är myckt bra. Fler bilder på startsidan tar utrymme från annan information och av de bilder som laddas upp på bildkritik lockar bara några få procent.
 
arneri skrev:
Fler bilder på startsidan tar utrymme från annan information

Kanske jag ska läsa moster DN i stället. Tror att till och med hon har större andel bild på förstasidan.

50/50 text/bild skulle ju vara en förbättring. Nu är det väl 80/20 nånting.

(Bra att det blir bilder i bildlänken i alla fall, Christer)

/U
 
urbano skrev:
Kanske jag ska läsa moster DN i stället. Tror att till och med hon har större andel bild på förstasidan.

/U

DNs förstasida är betydligt längre och det som står längst ner på sidan läses sällan. Likaså andra tidningar som t.ex. Expressen och Aftonbladet har väldigt mycket information på förstasidan, i mitt tycke för mycket. Jag tycker inte att det är användarvänligt ifall jag måste scrolla flera sidor på startsidan.
 
Finns det någon statistik på vilken väg besökarna tar in på resten av Fotosidan sedan de besökt förstasidan? Hur stor andel använder egentligen "Senaste expertsvar"? Hur många går in på "Slumpvalda portfolior"? Är det populärt att använda sig av "Kalendern"? Och så vidare...

Eller gör alla som jag?
I 8 fall av 10 klickar jag direkt på "Din sida" för att komma till min profil och därefter ge mig ut på äventyr till de bilder jag kommenterat, de forumtrådar jag skrivit, de fotografer som besökt mig osv.
I 1 fall av 10 hittar jag någon intressant forumtråd redan på förstasidan som jag väljer att klicka på.
I det sista fallet (antagligen mindre än 1 per 10 visserligen) så ser jag något intressant på antingen "Nya artiklar" eller "Nytt på Fotosidan".
 
ANNONS