Annons

Fotoutrustning som handbagage på flyget?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob

Avslutat medlemskap
Varning för choklad!

Choklad är väldigt likt C-4 så det kan ibland ge utslag på de stora maskinerna som skikt-röntgar det incheckade bagaget!

Så om ni inte vill ser eran väska med några varv tejp runt sig på bagagebandet så tag chokladen i handbagaget.

(har inte så mycket att göra med foto men...)
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Hej!
Var till Grekland i somras och hade med mig fyra kamerahus, en videokamera och en massa film. Säkert 30 rullar. Det var inga problem varken på Arlanda eller Aten. Det är säkert besvärligare nu efter attentatet mot World Trate Center i New York.
Filmerna låg i s.k. blypåsar. Åtminstånde två kameror med de största objektiven kan man hänga runt halsen. Har man någon ytterligare medresenär som inte äger kamera kan han/hon eventuellt bära denna.
Vid ett annat tillfälle hade jag dessutom med mig även en Hasselbladsutrustning med tre objektiv!
Med det skulle nog aldrig gå bra idag..
/Tommy
 

Maverick28

Aktiv medlem
SE UPP !!!

Me blypåsar...
De blir assvarta på rtg med effekt att operatören drar på mer kräm tills han lyser igenom dem och "chockar" filmen...
Idag har vi också fått bagage rtg utr som återigen svärtar filmen med hänvisning till säkerheten...
 

Helena

Aktiv medlem
Nu blir jag alldeles glad i magen nar jag laser om att flyga for jag aker snart hem till Sverige igen :))))
 

Jonasborg

Aktiv medlem
Misstrosta icke

Jag flyger regelbundet med min utrustning. Det star nagonstans (kommer inte ihag var) att omtalig utrustning far vara med i Kabinen trots overvikt. (Det ar dyrare for bolaget att ersatta trasiga kameror an att lata en passagerare ta med dem ombord) Denna regel galler ocksa Datorer. Men det ar sakert olika for olika bolag. Men Europeiska Bolag ar bra.
 

white_cheese

Aktiv medlem
OT - vikt

Detta kanske är lite OT, men...
Jag läste i något inlägg att "medelpersonen" ska väga 70-75 kg. I vinter ska jag och min man resa till Florida (har bokat biljetter), men han väger inga 75 kg, utan snarare 130. De kan väl inte hindra oss pga det?! Är det nåt som man borde säga till när man bokar biljetten? Eller i incheckningen (han ser inte ut att väga så mycket)? *orolig*
 

Michael f8

Aktiv medlem
Re: OT - vikt

white_cheese skrev:
Detta kanske är lite OT, men...
Jag läste i något inlägg att "medelpersonen" ska väga 70-75 kg. I vinter ska jag och min man resa till Florida (har bokat biljetter), men han väger inga 75 kg, utan snarare 130. De kan väl inte hindra oss pga det?! Är det nåt som man borde säga till när man bokar biljetten? Eller i incheckningen (han ser inte ut att väga så mycket)? *orolig*
Lämna mannen hemma och ta med mer fotoutrustning? ;-)

Så längen han bara upptar en sittplats har det ingen som helst betydelse :)
Titta på de andra sätena, där sitter säkert en mångd 20-50 kg passagerare.

/Michael
 

Michael f8

Aktiv medlem
Re: SE UPP !!!

Maverick28 skrev:
Me blypåsar...
De blir assvarta på rtg med effekt att operatören drar på mer kräm tills han lyser igenom dem och "chockar" filmen...
Idag har vi också fått bagage rtg utr som återigen svärtar filmen med hänvisning till säkerheten...
Fungerar inte så!

En genomlysning sker vanligtvis, samma "dos" varje gång. Det operatören kan göra är att höja/sänka ljusstyrka, kontrast, invertera färger etc på skärmen. Ett "Photo shop" har de att arbeta med efter en genomlysning skett.

Titta på en bild som "tycks" vara helt svart el vit i PS och se vad du kan finna genom att ändra ljusstyrka.

Om vinkeln inte är bra genomlyses objektet en el flera gånger till.
 

Jade-trs

Medlem
Jag har två gånger haft konstig fotoutrustning i handbagget.
Första gången var för några år sen när jag flög till england och hade ett stativhuvud i handbaget, eftersom det inte gått ner i det incheckade där stativet låg. Det ville kontrolanten ta en titt på men han frågade redan innan om det var ett stativhuvud.

Andra gången var i sommras när jag skulle hem från Prag, där jag inhandlat en gammal mellanformatskamera. Den ville kontrolanten kolla på och utan förvarning slet hon sen upp bakstycket, så undvik att ha film i gammla mellanformatskameror.

Har förövrig hört att man kan begära hand visitering av väskor som innehåller kännsliga saker som kan skadas av röntgenstrålningen. Vet inte om det stämmer och de hävdar ju bestämt att handbagage scanrarna inte skadar film.
 

Pongu

Aktiv medlem
Hörde om någon som använde fotoväst. I en sådan kan man ju få plats med hela eller halva kameraryggan utan problem. Häng dessutom det största kamerahuset och ett rejält objektiv om halsen (kanske inte 400mm f/2,8...) och väskan är plötsligt betydligt lättare!

Fotoväst borde ju vara tillåtet men jag kan inte garantera det eftersom jag inte prövat själv. Jacka med enorma fickor fullpackade med objektiv går dock bra!

Ryms fotosidans Dakine-rygga inom måtten?

/Pontus
 

eon

Aktiv medlem
Jade-trs skrev:
Andra gången var i sommras när jag skulle hem från Prag, där jag inhandlat en gammal mellanformatskamera. Den ville kontrolanten kolla på och utan förvarning slet hon sen upp bakstycket, så undvik att ha film i gammla mellanformatskameror.

Har förövrig hört att man kan begära hand visitering av väskor som innehåller kännsliga saker som kan skadas av röntgenstrålningen. Vet inte om det stämmer och de hävdar ju bestämt att handbagage scanrarna inte skadar film.

Självklart ska man aldrig ha film laddat i kameran vid flygningen. Det är inte ovanligt att de vill öppna bakstycket för att titta.

Handvisitering kan man visst begära, men det gäller film då. Förr så gjorde de ofta det då.
Nu efter 11/9 så går nog ingen kontrollant med på det tyvärr.

/Erik
 

Michael f8

Aktiv medlem
eon skrev:
Självklart ska man aldrig ha film laddat i kameran vid flygningen. Det är inte ovanligt att de vill öppna bakstycket för att titta.

Handvisitering kan man visst begära, men det gäller film då. Förr så gjorde de ofta det då.
Nu efter 11/9 så går nog ingen kontrollant med på det tyvärr.

/Erik
Begära är ett felaktigt ord, du kan alltid be om att filmen handinspekteras och bedömms utifrån det.
Känner de att de behöver dra ut filmen ur kassetten, exponerad el inte, innan du får passera kan få välja med att göra det eller ta ett annat transportmedel.

/Michael
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
väcker liv i tråden med en liten handbagagefråga..:)

Hej på er!


Jag pratade med en man igår på jobbet och vi kom in på temat flygplatssäkerhet. Han reser konstant i sitt jobb och berättade att det nu enligt honom har gått för långt.

Han fick en gång nyligen två alternativ vad gällde ngr minneskort till sin kamera. Antingen så skulle personalen beslagta-destruera korten eller så skulle han (passageraren) skicka de till sig själv i posten. Såklart så fanns det ingen tid då att själv ordna frakt för korten. ALLTSÅ, de kastades mot hans förfäran.

Det var inte fråga om ngr flerGBkort men ändå,,,

Detta var ett vanligt passagerarflyg ifrån England och till Norge.


På flyget igår (inrikes Norge) så tvingades han också skicka laptopen i det incheckade bagaget. BAgaget kom dessutom fel och arbetsdatorn är på villovägar.. illa..



Ngn som upplevt eller hört om ngt liknande ?


MVH Niclas,
 
Senast ändrad:

eon

Aktiv medlem
Det kan inte finnas några regler som hindrar att man flyger med minneskort. Möjligtvis kan de behövas checkas in under krislägen.

Din arbetskamrat måste ha stött på en sadistisk person som levde på maktmissbruk. Jag skulle begärt att få prata med flygplatschefen eller flygplatspolisen.

De flesta som arbetar med kundkontakt på flygplatserna är snälla och tillåter ofta mer än vad reglerna säger, men det finns en och annan riktig idiot som förstör för oss resenärer. De idioterna hör nog mest hemma på ett fängelse.

/Erik
 
ANNONS