Annons

Fråga om Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

De Tomaso

Medlem
Hej

Är ny här på forumet men vet att det finns en del trådar med D70s men detta är lite av en personlig fråga.

Har förut fottat med en analog systemkamera Canon (nånting)
Men den börjar bli lite gammal plus att jag vill övergå till digital.

Har läst om lite nybörjar kameror och Nikon D70s värkar va en bra.

Till frågan.
Fick ett erbjudande och undrar om det är värt pengarna.

En nikon D70s begagnad som är 1,5 år gammal. Gick en servis i november efter 2000 exponeringar samt garanti i 6 månader finns kvar. Kamerna har gått ca 4000 exponeringar.
En tamron 70-300 objektiv som är knappt andvänt. Ca 50 bilder och minnes kort på 256mb. (kommer köpa nytt på 16 gb senare om jag köper sakerna)
Nikon trådlös avtryckare. Alla kvitton, kartonger, manualer, papper, baterier sladdar etc finns...

Vad tror ni, ska man slå till eller köpa en ny?
Vill gärna höra vad ni tycker.

MVH //
 
Det beror nog på vad du får betala ...

Kameran är bra, men objektivet är inte så mycket att hänga i julgranen. Dessutom behöver du komplettera med en normalzoom.

Detta är vad jag skulle köpt för att få max bang for the buck samt riktpriser så du kan jämföra:

Nikon D70(s): 3000
Nikon AF-S 18-70: 1500
Nikon AF 80-200 2.8: 3500
 
7000 kr låter väldigt saftigt även om detta ex verkar ha använts väldigt lite. Du kan få begagnade D70s för 3000 eller mindre och tamron-zoomen (som nog inte är så mycket att ha) går på knappt 1700 kr ny. Köp bara huset för 3000 och komplettera med en bra normalzoom istället (som nämnts tidigare). Alternativt, kolla på paket med nya kameror och normalzoom. Det är inget fel på D70s, så länge du bara inte betalar för mycket för den.
 
Är osäker på om du kan använda 16GB.
Tror den inte stödjer det.

Tycker oxå det är helt onödigt mycket minne.
Fotar du i RAW så räcker ett mindre minne gott.

Satsa hellre på ett snabbt kort, typ Sandisk extrem III eller IV samt passande kortläsare så du kan tanka ner fort. (D70s har ej Fullspeed)

Kör själv 4GB extreme III i den kameran.
Kan få ut 717 RAW eller 1100 JPG (Högsta kvalité)

För övrigt kommer du nog gilla kameran skarpt.
6mpix räcker långt. Den är bra utformad, bra grepp och reglage.

Håller med Jonas om val av optik.
70-300 är inte så allround.

Du bör börja med en normal zoom typ 18-70, 18-55.
Även en fast 50mm kan man komma över billigt.

Angående pris så kolla på fler annonser och se vad andra tar för samma kamera samt optik.

4000 exponeringar är inte mycket.
Har nog själv tagit 12.000st på samma tid.
Inte behövt någon särskild service förutom att
jag lämnade in den på fotomässan i nacka för en Sensor rengöring (Check & Clean, Nikon)

Så du kan nog fota på ett bra tag till...
 
Ok, men med tanke på att den är så lite andvänd, blir väll priset runt 7000 ändå?

Vad kostar en D70s ny i affär?
På t ex mediamakt etc...?
 
Går nog inte att köpa ny eftersom den blivit ersatt av D80. Därför borde nog priset bli lågt oxå. Allt går i en rasande takt just nu.
Kamera husen står sig inte i värde så länge eftersom det kommer ut nya modeller ofta.

Fin optik har nog bättre 2:a handsvärde.

Pruta på!
 
ANNONS