Annons

Frågan är: Kan jag använda LR UTAN att vara internetansluten (när jag framkallar RAW filer)???

Produkter
(logga in för att koppla)

HÅHÅ

Aktiv medlem
Följde tråden https://www.fotosidan.se/forum/threads/Överge-adobe.175255/ Som så många andra är jag motståndare att prenumerera på program, utan vill hellre ha en köpt CD/ev. nerladdning, men kanske man skall tänka om. Vet att man kan lada ner och prova eller köpa och månads/årsbetala – men det tar emot.

Att lära om från LR till annan köpbar RAW konverterare känns heller inte som första prio. Har dock ETT krav att hantera bilderna på egna hårddiskar och inte i ”molnet”. Har läst att man redigerar i ”molnet” men förutsätter att man kan använda LR och arbeta på egna hårddiskar, utan att vara internetansluten? GÅR DET????? Annars faller LR helt bort.

Fotodatorn är mycket sällan ansluten till internet.

Fotar endast i Raw, och använder LR 6.14 till ”Import och framkallning” – inget mera.

Läser in nytagna bilder i mappen: NYTT – i undermapp med namn vad fototillfället avser. LR exporterar jpg bilden till samma mapp ”LR JPG”. När allt är klart flyttar jag mappen till en intern extra disk med alla bilder. Säkerhetskopierar då och då till externa portabla diskar, som förvaras dels hemma och på annan plats. Alltså är all LR-historik borta. Dessutom raderar jag då och då: C:\Users\Hans\Pictures\Lightroom\Lightroom Catalog Previews.lrdata

Provade häromdagen Canons medföljda program till G1XIII, men det föll bort direkt och jag återgick till LR6.14. Har även testat Capture One - men vi blev inte kompisar.



OJ – det här blev mycket – orkar någon svara?

håhå
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menar du Lightroom eller Lightroom Classic?
LRC funkar som LR6.14.

Men 6.14 har inte haft support påmånga år och du kan kanske om du ber snällt ominstallera det om du ber Adobe riktigt snällt.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
"Vi blev inte kompisar...". Det är nog just det som det oftast handlar om. Det gnager och kämpar emot och beter sig som man inte förväntar sig. Man orkar inte igenom helt för att kunna vara helt rättvis när man jämför

Sedan länge använder jag själv DXO Photolab 5. Licensen köps och körs utan anslutning till Internet om man vill. Det är enkelt att komma igång med och samtidigt ändå inte. För att fullt ut se vad det kan behöver man inte bara skrapa på ytan. Det tar ett tag men det finns ju många Youtube filmer att följa för att komma fram till ett beslut om man gillar det man får

Det är rappt och det har en bra tilltagen prövotid som gör att man kan använda det parallellt med det man redan har för att kunna utvärdera.

För minst 75% av bilderna i mitt fall kör jag någon av 5 "presets" jag har skapat och det gör att mina bilder går mycket snabbt att göra färdiga. Kanske upp till 25% av dagens tagna bilder behöver en mer individuell hantering men är osäker om det ens är så mycket. Det är mycket bra på att hantera höga brusnivåer. Man tom häpnar

Testa och jämför är mitt råd
 
Senast ändrad:

thommya

Aktiv medlem
Följde tråden https://www.fotosidan.se/forum/threads/Överge-adobe.175255/ Som så många andra är jag motståndare att prenumerera på program, utan vill hellre ha en köpt CD/ev. nerladdning, men kanske man skall tänka om. Vet att man kan lada ner och prova eller köpa och månads/årsbetala – men det tar emot.

Att lära om från LR till annan köpbar RAW konverterare känns heller inte som första prio. Har dock ETT krav att hantera bilderna på egna hårddiskar och inte i ”molnet”. Har läst att man redigerar i ”molnet” men förutsätter att man kan använda LR och arbeta på egna hårddiskar, utan att vara internetansluten? GÅR DET????? Annars faller LR helt bort.

Fotodatorn är mycket sällan ansluten till internet.

Fotar endast i Raw, och använder LR 6.14 till ”Import och framkallning” – inget mera.

Läser in nytagna bilder i mappen: NYTT – i undermapp med namn vad fototillfället avser. LR exporterar jpg bilden till samma mapp ”LR JPG”. När allt är klart flyttar jag mappen till en intern extra disk med alla bilder. Säkerhetskopierar då och då till externa portabla diskar, som förvaras dels hemma och på annan plats. Alltså är all LR-historik borta. Dessutom raderar jag då och då: C:\Users\Hans\Pictures\Lightroom\Lightroom Catalog Previews.lrdata

Provade häromdagen Canons medföljda program till G1XIII, men det föll bort direkt och jag återgick till LR6.14. Har även testat Capture One - men vi blev inte kompisar.



OJ – det här blev mycket – orkar någon svara?

håhå
Om du vill använda gamla vanliga Lightroom Classic som motsvarar Lightroom 6.14 så redigeras inga bilder i molnet. Och du kan använda Lightroom Classic utan att ha ständig internetanslutning.
Däremot måste du ha ett Adobe-id och logga på online för nyinstallation och eventuella uppdateringar.
Dessutom vill Adobe med jämna mellanrum (varannan månad tror jag) verifiera att du har ett id och då måste du logga på ditt Adobe-id och du får då en förfrågan att logga på.
Så svaret är JA DET GÅR!! men du måste koppla upp dig ibland :)

Vad menar du med "Alltså är all LR-historik borta"?
 

Andolo

Medlem
Capture One är det program jag själv använder, gillar inte heller prenumerationsmodellen där man står utan program när man slutar betala... Har en äldre version av Photoshop som jag ytterst sällan behöver använda, vilket är skönt.
Med Capture One får jag minimala bildfiler i min dator, eftersom det bara är en registerfil som läggs till när jag gör redigeringar, Man kan även göra hur många kloner man vill av en bild, där man kan ha olika inställningar t ex svartvitt eller beskärningar. Gissar att även Lightroom har dessa möjligheter.
Nackdelen är att CO inte heller är direkt gratis...
 

AFJ

Aktiv medlem
OJ – det här blev mycket – orkar någon svara?

håhå
Jag var också negativ till prenumerationsmodellen men har släppt motståndet, det blir så mycket enklare att leva då! :) Mjukvara, TV-tjänster, ja till och med bilen hyr jag numera per månad. Det har sina för- och nackdelar.

Jag kör den plan som Thommy nämner ovan. Det funkar bra, LRC uppdateras ständigt och blir bättre och bättre, bara dom senaste funktionerna för automatisk maskning tycker jag är värt årskostnaden!

Så mitt råd är att köra på. Betydligt enklare än att ta jobbet med att lära sig ett helt nytt program. Dessutom finns det inga garantier att de program som idag har traditionell licens inte i framtiden byter till prenumerationslicenser.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack thommya för: Så svaret är JA DET GÅR!! men du måste koppla upp dig ibland :

Vad menar du med "Alltså är all LR-historik borta"? Att jag raderar all gammal historik i C:\Users\Hans\Pictures\Lightroom\Lightroom Catalog Previews.lrdata


Raderar detta lite då och då - om jag senare behöver/vill ändra en tidigare RAW-fil blir det en ny import och framkallning av RAW-filen. Detta har hänt några gånger med bilder från LR 3 / 4 / 5 tiden.

Adobe ID har jag sedan flera år (måste leta fram lösenordet)


Det du vill ha och som motsvarar Lightroom 6.14 är
Creative Cloud Photography Plan (20GB)
120,00 SEK/mån


Såg att även PS är inkluderat – vilket lyft!

Kommer att ladda ner detta under dagen, har PS version 8.1 som jag fick i ”pensionsgåva” när jag gick i pension 2009 – men inte fick uppdatera till nyare versioner.

Nu blir ju LR framtids säkrat för ev. nya spegellösa Canon kameror – kanske det snart blir en ersättare för 5D III.

men du måste koppla upp dig ibland : Gissar att det är för att uppdatera LR/PS – så som jag gjort med tidigare LR versioner.

Tack thommya än en gång för ditt svar – som löste dilemmat.


Tack LGNLGN för svar

"Vi blev inte kompisar...". Det är nog just det som det oftast handlar om. Det gnager och kämpar emot och beter sig som man inte förväntar sig. Man orkar inte igenom helt för att kunna vara helt rättvis när man jämför

”Kämpade” några timmar härom dagen med C1 - Likt LR 6.14 men inte helt, är väl för gamma för att lära något nytt efter alla år med LR!

hhå
 

thommya

Aktiv medlem
Tack thommya för: Så svaret är JA DET GÅR!! men du måste koppla upp dig ibland :

Vad menar du med "Alltså är all LR-historik borta"? Att jag raderar all gammal historik i C:\Users\Hans\Pictures\Lightroom\Lightroom Catalog Previews.lrdata


Raderar detta lite då och då - om jag senare behöver/vill ändra en tidigare RAW-fil blir det en ny import och framkallning av RAW-filen. Detta har hänt några gånger med bilder från LR 3 / 4 / 5 tiden.
Ingen historik tas bort även om du raderar Previews.lrdata
Det enda du tar bort är förhandsvisningarna.
Historiken ligger i filen databasen med filändelse .lrcat

Flyttar du dina bilder i Lightroom eller gör du det utanför i Windows utforskaren eller MAC Finder?
Du skulle ju kunna forsätta med ditt arbetssätt men låta Lightroom fortsätta veta om bilderna och inget behöver försvinna i historiken. Och du behöver inte importera igen. Och det tar inte mer plats. Win-win
 

Ventures

Aktiv medlem
Varför duger inte 6.14 längre?
OK om man köper en nyare kamera och den inte längre har stöd i 6.14 eller om man behöver de mobila molnfunktionerna, men annars är ju inte programmet sämre än när det kom.
 

UlfHan

Aktiv medlem
6.14 är inte sämre än när det kom men LR Classic av idag är oerhört mycket bättre. Jag var också motståndare till prenumerationsmodellen men nu tycker jag det är helt klart värt det.
 

thommya

Aktiv medlem
Varför duger inte 6.14 längre?
OK om man köper en nyare kamera och den inte längre har stöd i 6.14 eller om man behöver de mobila molnfunktionerna, men annars är ju inte programmet sämre än när det kom.
Vet du vilka nya funktioner som lagts på sedan 6.14?
Och de mobila funktionerna är inget nytt - eller vilket specifikt menar du?
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Har nu berikat datorn med:

Photography-plan (20 GB)
Årsplan med förskottsbetalning
1 146,24 SEK/år​
När jag öppnade LRC kom de bilder jag hade påbörjat framkalla i LR 6. direkt in i LRC. Kamera profilen Canon G9X var till och med markerad – fick i LR6 söka en liknande profil. Så LRC till full belåtenhet.

Öppnade PS och där visades 3 röda x.
OpenCL och DriektX är inte tillgängligt
Det finns inte tillräckligt med VRAM: (0 MB av 1500 MB krävs.
Grön bock för: OpenGL är tillgängligt


Betyder detta ny dator?? Eller kan jag fortsätta med den nu 7 el. 8 år gamla datorn.
Ny dator betyder ingen ersättare till Canon 5D III !!!

håhå
 

Ventures

Aktiv medlem
Vet du vilka nya funktioner som lagts på sedan 6.14?
Och de mobila funktionerna är inget nytt - eller vilket specifikt menar du?
Jag har 6.14 och saknar inga funktioner ännu. Jag kan t.o.m uppgradera mina kameror ett snäpp, fortfarande med stöd av programmet. Framför allt dras det inga pengar varje månad. 😉
 

unoengborg

Aktiv medlem
Varför duger inte 6.14 längre?
OK om man köper en nyare kamera och den inte längre har stöd i 6.14 eller om man behöver de mobila molnfunktionerna, men annars är ju inte programmet sämre än när det kom.
Problemet med 6.14 är väl kompatibilitet med moderna operativsystem. Att inte uppgradera OS till senaste version kan leda till sårbarhet för virus och annan malware Att programmet inte är sämre än när det kom ut är heller inte helt korrekt. Funktioner som kartvisning lär försvinna om den inte redan gjort det p.g.a att Adobes licenser löper ut
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag
Problemet med 6.14 är väl kompatibilitet med moderna operativsystem. Att inte uppgradera OS till senaste version kan leda till sårbarhet för virus och annan malware Att programmet inte är sämre än när det kom ut är heller inte helt korrekt. Funktioner som kartvisning lär försvinna om den inte redan gjort det p.g.a att Adobes licenser löper ut
Jag har win7 och ett virusprogram (som nu inför prenumeration så jag får leta efter en annan lösning).
Jo kartfunktionen försvann för flera år sedan, det finns någon plugin att komma runt detta och även en "workaround", men det är inte värt att betala Adobe 120 kr/månad för den funktionen. Men det är jag det.
 

atotowi

Aktiv medlem
....
Öppnade PS och där visades 3 röda x.
OpenCL och DriektX är inte tillgängligt
Det finns inte tillräckligt med VRAM: (0 MB av 1500 MB krävs.
Grön bock för: OpenGL är tillgängligt


Betyder detta ny dator?? Eller kan jag fortsätta med den nu 7 el. 8 år gamla datorn.
Ny dator betyder ingen ersättare till Canon 5D III !!!

håhå
Det betyder att grafik processor och minne inte stöder alla funktioner i PS. Vanligtvis ett antal Effekt filter som t ex Oljefärg och nya funktioner om kräver mycket beräkningar t ex nya ai baserade masker inte är tillgängliga. Men de flesta vanliga funktionerna fungerar men Adobe har uppdaterat gamla saker för att göra dom snabbare så en funktion som funnits länge kan vara uppdaterad för att bli t ex snabbare och kräva funktioner som saknas i dingrafik processor. Så det är inte bara nya funktioner som påverkas.
Byta dator? Om vi glömmer andra anledningar som att ha ett uppdaterat operativsystem pga säkerhet och sånt så beror det på om du kan uppdatera grafikkortet. Vilket kan kräva uppdaterat OS pga drivrutiner.

När det gäller uppkopplingen till internet så är det inte bara vid uppdateringar utan den kollar varje månad att du betalat räkningen. Saknas betalning så stänger den av vissa funktioner. I t ex LrC så är Biblioteks modulen tillgänglig men Framkalla är avstängd, se men inte röra.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack Tony W. för svaret.

Har nu använt PS och har ännu inte stött på något problem med att datorn är för gammal.

Men det är mycket olikt den 13-14 år gamla PS versionen jag hade. De flesta kortkommandon jag tidigare använt är samma i det ny PS.
Datorn ansluts till internet 1 eller 2 ggr. I veckan, framför allt för att uppdatera Telia säker surf. För att slippa månadsbetalning valde jag helårsprenumeration.

Funderade lite på att (med experthjälp) uppdatera grafikkortet, men då det fungerar än så länge blir det nog en helt ny dator längre fram.

Hittade dessa uppgifter om datorn:
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz RAM 12,0 GB.
Det går inte att installera Windows 11

håhå
 
ANNONS