Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Denna blomma är fotograferad på Österplana hed på Kinnekulle den 14 maj 2015. En ganska kall och regnig vår.
Vad är det för blomma? Är det ett hedblomster? Själv tycker jag inte att själva blommorna och tidpunkten känns riktigt spot on. Bladen känns dock hyfsat rätt.
Grådådra, Alyssum alyssoides/ hälsningar Joakim
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Ta mig tusan, tror det är den som kommer upp utanför min tomt bland alla ormbunkarna, men dom har inte svämmat över, utan hållit sig lika år från år. Har Bonniers flora i färg, med översättningar av Roland Staav. där beskrivs även springkorn ( vildbalsamin ), Apelsinbalsamin och Blekbalsamin. Har varit svårt med den här boken att art bestämma, skriven av engelsmän för Nordeuropa.

Trevlig tråd.
//Bengt.
Rekommenderar Den nya nordiska floran eller lightvarianten Fältfloran av Lennart Stenberg och Bo Mossberg. Den är skriven för Sverige och har kalasbra målningar.
 

geol

Aktiv medlem
Vad är detta?

Närbild på blommor som syns i gräsmattor, särkilt på villatomter. På håll ser det som att lite vitt strött i gräset.

/Gunnar
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Någpn slags ek?

Hej
Tog den här bilden i en kyrko-park i Helsingborg igår.

Sonen var säker på att det är en ek, men jag tyckte inte att bladen såg ut som "vanliga" ekar här hemma i Stockholm.

Någon som kan bringa klarhet?
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
Hej
Tog den här bilden i en kyrko-park i Helsingborg igår.

Sonen var säker på att det är en ek, men jag tyckte inte att bladen såg ut som "vanliga" ekar här hemma i Stockholm.

Någon som kan bringa klarhet?
Rönn?

Bara gissar.

Eller Oxel, men dom blir inte till stora träd?

//Benny
 

geol

Aktiv medlem
Vilken växt kan det här vara?

Som sagt vilken växt kan det här vara? Tagen på sommastugetomt nära en kompost.

/Gunnar
 

Bilagor

ANNONS