Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Magenta

Aktiv medlem
holmbo skrev:
Jag hittade svaret själv. Det är en hane av Storullbiet. Att han är elak beror på att han försvarar sitt revir. Endast honor är välkommna.

//Lars
Jag kanske är ute och och cyklar, men jag tycker det mer liknar ett sandbi.
 

holmbo

Aktiv medlem
Magenta skrev:
Jag kanske är ute och och cyklar, men jag tycker det mer liknar ett sandbi.
Håller inte med. Hittade det i denna länk.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stadutou_stekel9_7.htm

http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stadutou_stekel8.htm

Förmodligen av arten Anthidium manicatum (punctatum finns också i Sverige).

Svårt att hitta info om detta bi. Sandbiet verkar inte riktigt så bastant som det jag hitta och dessutom rödaktigt medans ullbiet är klart gult.

//Lars
 

holmbo

Aktiv medlem
Det som verkar skilja mest är bakkroppen och håren på benen. Annars var biet på din bild mer lik mitt än dom andra jag hittat på sandbin.

//Lars
 

salt

Aktiv medlem
Joachim, de gröna baggarna är myskbockar, en av de snyggaste baggarna vi har tycker jag.

Anders, din larv är ett blågrått kaposchongfly.
 

Johan_O

Aktiv medlem
Hej, någon som kan identifiera denna gynnaren?

Den kom surrande på ett sätt som verkade ganska så ograciöst, men kanske var den skadad på något vis? Den blev hursomhelst lite för närgången och med tanke på dess storlek tog vi det säkra före det osäkra och lät denn möta sin skapare innan vi hann få reda på om den där enorma gadden var farlig eller inte!
 

Bilagor

tannler

Aktiv medlem
Johan_O skrev:
... det säkra före det osäkra och lät denn möta sin skapare innan vi hann få reda på om den där enorma gadden var farlig eller inte!
Brukar Du dräpa små italiensktalande barn med knallpulverpistol också, bara för att de ser "riktigt farliga" ut? Skäms!
 

Snarf

Aktiv medlem
Denna insekt har säkert disskuterats förut här men ja ha inte en aning om vad det är så ja kan inte söka på den... Vad är det för något?

Råkade/lyckades få med den när den svishade över rabatten hemma, tyvärr oskarp och utskuren i 100%.
Såg en till nu ikväll men hade inte kameran till hands och funderade på vad det var för konstigt, ser ut som en liten mus med känselspröt och vingar..
 

Bilagor

ANNONS