Annons

Frågor från en nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Hejsan

Jag ställer min fråga i denna tråd för jag tror den klassar sig som en nybörjarfråga.
När jag fotograferar med min A1:a så väljer den nästan alltid lägsta bländartalet alltså 2,8. Varför är det bra? Då blir det väl väldigt litet skärpedjup. Har märkt när jag exempelvis tog foto på ett par radhus på 10-15 meters avstånd. Bara det huset jag fokuserade på blev skarpt, resten blev väldigt suddiga.

Borde man inte istället utgå ifrån att använda typ bländartal 4-6 eller nåt. Då kan man ju ändå använda en ganska kort slutartid. Då får man ju större skärpedjup.

Enda anledningen till att använda lågt bländartal är väl om man vill fokusera på ett specifikt objekt och få det andra runt om kring suddigt/oskarpt?
Hej, dum fråga... Det är inte så att kameran står inställd på porträttfotoprogrammet, eller att du har någon makroinställning? Min 7i beter sig inte så i alla fall.

MVH

Fredrik
 

-big kahuna-

Aktiv medlem

Lionheart

Aktiv medlem
Den är inställd på P och den väljer ganska konstiga inställningar till mig. Måste nog nästan gå över till S eller A för det här håller inte.

Den väljer märkliga slutartider och bländartal tycker jag. Detta var i och för sig en molning dag men ändå.
Hur är det med bländare osv? Är inte bländartalet lite väl lågt? Jag vill ju ha ett bra skärpedjup. Det mesta på dom bilderna ska ju vara skarpt inte bara det i mitten.

Andra bilden är jag ganska nöjd med.
 
Senast ändrad:
ANNONS