Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från DV-kamera till mpg-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

Krassegrand

Ny medlem
Jag har en gammal DV kamera (JVC GR-D23E) med en hel del videor som jag skulle vilje spara på hårddisk.
Jag använder Ubuntu till vardags men kan logga in med Windows 10 om det behövs.
Jag har en gammal EasyCap men jag vet inte hur jag ska få den att fungera.

Någon som har ett bra tips på enklaste sättet att spara videorna?

Tack på förhand
Jörgen
 

mikoto

Aktiv medlem
Det känns spontant ganska hemskt att omvandla den digitala videon till analog för att digitalisera den igen.

Jag titta på manualen till kameran och den har ju usb kontakt, om manualen stämmer så verkar det gå överföra video med den. Annars är det ju firewire som gäller, i Windows verkar WinDV vara rekommenderat fortfarande för att importera DV video. Om det inte fungerar över USB så hade jag nog övervägt(eller det stämmer inte, jag hade redan köpt ett firewire kort och sett alla andra lösningar som icke alternativ) att se över möjligheten till en firewire lösning för datorn.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
DV innebär väl att du har videorna på band?
Om jag kommer ihåg rätt så kan man spela upp filmen i kameran o läsa in filmen direkt in i Premiere Pro.
Varför jag kommer ihåg det har jag ingen aning om, för jag har aldrig gjort det, så jag kan inte lova att det fungerar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan man använde den kameran. Men olika redigeringsprogram har importfunktion (jag använder pinnacle studio) och formatet är ju digitalt hela vägen så det blir inga förluster. Resultatet blir en avi-fil som i sin tur är lätt att redigera. Jag använde firewire-kabel och det kanske är exotiskt idag.
 
ANNONS