Annons

Framkalla 35mm färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)
För den som vill leva lite i ovisshet kan den nya Leican utan display kanske vara något. Eller billigare - att helt enkelt tejpa över displayen och försöka ta så bra bilder som möjligt utan att "chimpa", som det visst kallas när man studerar resultatet i kamerans display.

Jag håller just nu på med en rulle där det bara blir någon bild i veckan. "Exif-datan" noteras i ett anteckningsblock. Det är inte bara planerandet och fotograferandet som är annorlunda. Det kommer att bli spännande som en barndomsjul att få tillbaka filmen från framkallning om några månader :). Vardagsfotandet har jag förstås andra grejor till. Kanske saknar man det där med att vänta i två veckor medan Kodachromerullarna var nere och vände i Schweiz - eller inte?

Har hela tiden argumenterat fört att Leicas nya M-D borde ha en tidlåsfunktion genom att kryptera biderna på minneskortet, och först låta användarna låsa upp och se bilderna några dagar senare. :)
 
Det är ju rätt dumt. Jag har levererat bilder fotograferade med film inom någon timme efter att de exponeras...
 
Det är ju rätt dumt. Jag har levererat bilder fotograferade med film inom någon timme efter att de exponeras...

Jo, har tänkt lite på den också. Blir ju skillnad om man tex kan framkalla själv hemma. Då går det ju betydligt snabbare. Har redan tidigare förväntat mig denna typ av invändning som du kommer med.

Har också funderat ut en lösning på detta som skulle kunna fungera....

Om man kan bevisa för Leica Camera AG att man har eget mörkrum, eller tillgång till det, så kan man skicka in bevis till dom på detta (tex bild man framkallat själv, och selfie med mörkrumsutrustning i bakgrunden). Godkänns detta så får du tillgång till en digital nyckel som du kan mata in och korta ner låsningstiden ifrån tex tre dagar till tex två timmar.

Har man bara ett eget svartvitt labb så får man självklart bara den förkortning av låsningen på sina svartvita bilder, medans färgbilderna "får vila" i upp till tre dagar i kameran.
 
Anledningen till att fotografera med film varierar naturligtvis från fotograf till fotograf, men jag tror att den minsta gemensamma nämnaren för oss som skjuter film är att vi gör det för att vi tycker om det :)

(I mitt fall är en anledning att jag är barnsligt förtjust i att plocka den nyframkallade rullen ur framkallningsdosan och betrakta den mot ljuset för en spännande första titt på negativen innan jag hänger den på tork.)
 
Senast ändrad:
Anledningen till att fotografera med film varierar naturligtvis från fotograf till fotograf, men jag tror att den minsta gemensamma nämnaren för oss som skjuter film är att vi gör det för att vi tycker om det :)

(I mitt fall är en anledning att jag är barnsligt förtjust i att plocka den nyframkallade rullen ur framkallningsdosan och betrakta den mot ljuset för en spännande första titt på negativen innan jag hänger den på tork.)

Ja, glömde den lilla detaljen att det är skitkul :)
 
Roman, jag gick över till film för något år sedan från att ha plåtat digitalt i ca 15 år, både privat och professionellt. Framkallning av färgfilm är lite problematiskt idag tycker jag, priset är helt enkelt för högt. Visserligen tar jag en väldigt mkt högre procent lyckade bilder nu, jämfört med när jag plåtade digitalt, men i långa loppet så blir det för dyrt som du säger, 250-300:- / rulle för framkallning och scanning. Hade jag enbart fotograferat färg så hade det helt enkelt inte gått, det hade dödat hela grejen om jag var tvungen att betala de pengarna...

Personligen så skjuter jag därför 95% svart-vitt, och framkallar + scannar själv. Både mellanformat från min bladare och 35mm från min MP. Det går snabbt, är smidigt, billigt och resultatet blir grymt.
Har precis fått hem min bulk-laddare samt 30 meter film, så att jag nu kan ladda min egen film. Jag fotograferar väldigt "digitalt" till sättet fortfarande, dvs efter en tur på stan vill jag framkalla och scanna direkt när jag kommer hem. Oftast har jag tagit 10-15 bilder och skrotar resten. Nu laddar jag bara 15 bilder per rulle. Spar en del pengar på det :)

En stor del av glädjen med att fotografera analogt tycker jag ligger i pressningen av filmer för olika karaktär, kunna testa olika framkallare osv. Och du behöver självklart inget mörkrum eller "labb" hemma, som många verkar tro. Jag soppar mina rullar samtidigt som jag lagar mat till familjen och hänger filmerna i ett preppat badrum. Inga problem med damm eller att filmen "curlar" sig.
 
Håller med pwrdesign här ovan ang. resurserna hemma, det enda man behöver är ett rum som man kan göra helt mörkt för att ladda filmen i framkallningsdosan, allt annat görs o dagsljus, jag framkallade nio rullar färgfilm i Måndags hemma i köket t ex.
Ett kit med kemi för en liter vätskor (en liter framkallning, en liter BLIX och en liter Stabilisering) kostar typ 250 spänn och räcker runt 20 rullar. Sen scannar jag i min 9000f i relativt låg upplösning (600dpi) för att få bilder som en kontaktkarta ungefär för att kolla igenom i Lightroom. De jag väljer ut som är "keepers" scannar jag med min 5Dmk2 och ett macroobjektiv. Det tar lite tid att scanna med kamera men resultatet är ren magi och eftersom man oftast inte får mer än kanske fem bilder per rulle som är riktigt bra så blir det inte så mycket att scanna.
Den stora kostnaden (om man har övrig utrustning) är alltså filmen och den måste man ju ändå köpa om man skickar bort för framkallning så det kvittar ju.
 
Mörkrum behövs knappast, en mörkrumspåse räcker gott och väl för att ladda filmen!

Jag är sugen på att soppa färgfilm också, men försöker hålla mig ifrån det...
Förr eller senare så kommer jag väl göra det också :)
 
lite vid sidan av amnet

Hej,

Jag framkallar, scannar och printar 120 film i Bangkok hos Image Quality Lab. Har foljer ett axplock ur prislistan:

Framkallning C41: 17 :-
Framkallning S/V: 30:-
Scanna + CD (12 rutor): 60 :-
1 ruta 10 MB: 20 :-
1 ruta 50 MB: 100 :-
Manuel print A4: 60 :-
Manuel print 250x375: 75 :-

Hog upplosning scannar de med en professionell scanner av market Durst.

I princip kan de gora vad som helst utom att framkalla E-6 film :-(

Cheers,

Jonas
 
Ser att du bor i Nederländerna? Hur lång tid tar det att skicka / få resultatet skickat tillbaka?
Är det värt det medräknat porto?

Att det är billigare att framkalla i Asien än i Sverige är ingen nyhet :) Men helt klart värt att testa kanske. Även om det på ett sätt känns ganska bra att stödja de små lokala labb som finns kvar, vore trist om de försvinner... Framkallar mitt färg hos Team Framkallning i sthlm
 
Ser att du bor i Nederländerna? Hur lång tid tar det att skicka / få resultatet skickat tillbaka?
Är det värt det medräknat porto?

Att det är billigare att framkalla i Asien än i Sverige är ingen nyhet :) Men helt klart värt att testa kanske. Även om det på ett sätt känns ganska bra att stödja de små lokala labb som finns kvar, vore trist om de försvinner... Framkallar mitt färg hos Team Framkallning i sthlm

Patrik,

Sorry for att jag var lite oklar over omstandigheterna.

Det stammer att jag bor i Nederlanderna, men jag ar nastan mer i Bangkok numera, sa jag fotar, framkallar, scannar och printar i Bangkok. Hela kedjan.

Nar jag ar i Holland framkallar jag farg hos HEMA, som kanske kan jamforas med Ahlens i Sverige. De kan aven scanna till lag upplosning och printa med maskin. Framkallning av C41 kostar 2.99 euro sa det ar ocksa prisvart. Svart/vitt framkallar jag, scannar och printar sjalv.

Skulle jag vara i Sverige hade jag ingen emot att anvanda mig av ett svenskt lab. Fast finns det nagon som scannar med en professionell scanner eller printar for hand?
 
Patrik,

Sorry for att jag var lite oklar over omstandigheterna.

Det stammer att jag bor i Nederlanderna, men jag ar nastan mer i Bangkok numera, sa jag fotar, framkallar, scannar och printar i Bangkok. Hela kedjan.

Nar jag ar i Holland framkallar jag farg hos HEMA, som kanske kan jamforas med Ahlens i Sverige. De kan aven scanna till lag upplosning och printa med maskin. Framkallning av C41 kostar 2.99 euro sa det ar ocksa prisvart. Svart/vitt framkallar jag, scannar och printar sjalv.

Skulle jag vara i Sverige hade jag ingen emot att anvanda mig av ett svenskt lab. Fast finns det nagon som scannar med en professionell scanner eller printar for hand?

Räknar man lite på priserna och tar några veckors leveranstid med snigelpost så hade det nog blivit billigare än att framkalla + scanna i sverige. OM man nu inte tänker på risken att filmerna kommer bort i posten då.

Finns en del seriösa mindre labb kvar och det har faktiskt ploppat upp en del nya i sthlm, som gör ett bra jobb!
 
Nu kanske det finns någon anledning som jag inte förstår. Men jag undrar varför man fotar med analog, sen framkallar filmen och skannar för att få dom digitala. Borde ju gå snabbare med bättre kvalité att fota direkt digitalt. Varje Process lär försämra kvalitén.

Det är helt enkelt roligare , och dessutom får man en viss "hantverkskänsla" när man väl får fram bilden med stort B! Jag tror också att man tänker sig för innan man tar bilden. Digitalt foto är ju så lätt...man får resultatet direkt. Sen kan jag hålla med dig i ditt resonemang...lätt och snabbt med få processer ....
 
En helt analog bild, från film till belyst och framkallad papperskopia kan jag förstå den hantverksmässiga glädjen med, men det roliga med att skanna begriper jag inte.
 
En helt analog bild, från film till belyst och framkallad papperskopia kan jag förstå den hantverksmässiga glädjen med, men det roliga med att skanna begriper jag inte.

Scanna är inte ett dugg roligt :)
Men jag vill ha in bilderna i Lightroom och printa enstaka kopior i lite större format.
 
En helt analog bild, från film till belyst och framkallad papperskopia kan jag förstå den hantverksmässiga glädjen med, men det roliga med att skanna begriper jag inte.

Det är roligt att göra både och.

Scanna i sig är trist, men man vill ju dela bilden. Dessutom fungerar den digitala filen som en sorts kontaktkopia. Papperskopior är slutmålet.

Svart/vitt gör jag själv, men hittills har jag låtit någon både framkalla och kopiera färgbilder.
 
En helt analog bild, från film till belyst och framkallad papperskopia kan jag förstå den hantverksmässiga glädjen med, men det roliga med att skanna begriper jag inte.

Att scanna/fota av den framkallade filmen själv har nog mer att göra med kostnad och kvalitet, än med nöje.
 
Att scanna/fota av den framkallade filmen själv har nog mer att göra med kostnad och kvalitet, än med nöje.

Jag haller med dig delvis, men inte helt och hallet.

I en ideal varld skulle jag kopiera alla bilder och sedan scanna kopiorna om jag vill ha en digital fil, men jag nojer mig med att scanna negativen for de flesta bilderna och kopierar bara de som jag kanner mig riktigt nojd med. Anledningen ar givetvis ekonomi med framst tiden.

Jag tycker fortfarande att det ar ett noje att scanna negativen (inte kanske just scanningsprocessen i sig). Ett inscannat negativ har en helt annan estetik an en digital bild.

Det ar egentligen hela anledningen till att jag haller pa med filmfotografi.

Vill jag skapa nagot fotograferar jag med film. Vill jag ha ett par snapshots anvander jag mobilen.

Simma lugnt!

Jonas
 
Jag framkallar både svartvitt och färg.
Kör med både Patersons och har även en Jobo ATL2 som jag testat en gång, lite mycket jobb att dra igång den när man inte har så mycket rullar att framkalla.

Svartvitt händer att jag får på papper, men det ger mig inte så mycket. Scannar mest alla negativ.
För mig handlar det inte om att "ta digitalt på en gång" Analoga känslan är liksom roligare! Man vet inte hur det blir för ens efteråt. Det är ju så dyrt med en mellanformats digitalkamera, därför är 120 film det roligaste att fota med!
 
Det är helt enkelt roligare , och dessutom får man en viss "hantverkskänsla" när man väl får fram bilden med stort B! Jag tror också att man tänker sig för innan man tar bilden. Digitalt foto är ju så lätt...man får resultatet direkt. Sen kan jag hålla med dig i ditt resonemang...lätt och snabbt med få processer ....

I mitt fall så tröttnade jag mer eller mindre på fotografi under analoga tiden. Gjorde både svart vitt och färg, dock inte jätte mycket färg, eftersom det var fruktansvärd tråkigt. Att framkalla film var inte mycket svårare än svart vitt, bara temperaturen mer noggrann och lite längre tid. Men sen när man gjorde papperskopian, hålla på med trumman i 15 minuter för att få fram en bild.
Men jag gillade aldrig mörkrum, så det blev att man fotade, och gjorde bara någon enstaka kopia, och sen slutade jag med mörkrum helt och hållet. Och lät labben göra både filmen och bilderna.

Men nu med digitalkamera och digital mörkrum, så är det mycket roligare att fota igen.
Men jag förstår att andra tycker det är roligt med analogt. Alla är vi olika.
 
ANNONS