Annons

Fuji X - fattningsglapp axiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Vill delge mina erfarenheter och fråga om ni har liknande. Det känns inte 100 att ha bra hus men med glapp!

Jag har köpt en del saker, från E-infinity på ebay, Tradera och Cyberphoto.
E-infinity
Fujinon 27/2,8 kom och var sönder, troligen hade objektivet returnerats, i alla fall hade motorn pajat så att objektivet inte gick ut. Fattningen var klart trögare än normalt att vrida på huset.
Fuji Sverige tog det på garantin, 1 vecka.
E-infinity föreslog att jag returnerade och fick pengarna tillbaks.

Samyang 12/2,8, helt men med att litet litet glapp axiellt som märks när man ställer skärpan. Bildmässigt 100%


Cyberphoto
Adaptrar Canon Fd. Har 2, båda med litet axiellt glapp, dessutom olika mycket. Skivan som ger Fd-fattting är skruvad med 3 små skruvar som gärna gängar upp sig.
Bildmässigt 100%
Adapter M42 - helt OK.

Tradera (säljare ruilly)
Diverse Fd. Jag har inte gjort igenom alla tester, men på oändlighet ser jag skillnader, alla är inte skarpa. I något fal var ringen för att ställa upp bländarinställlning så lös att objektivets fjäder vred tillbaks.

Slutsats?
Metabone för 100 USD?

Säljer E-infinity andrasortering (jag glömde kolla pris på Samyang, kunde fått den snabbare till samma pris från t ex Japanfoto , #¤@!) ??


-J!
 
Hallå - ingen som har kommentar ;-( ?

Ingen kommentar / inget svar! ? Är jag ensam i detta? Eller är det radiellt glapp jag har? Skit samma, men det känns biiligt!


-J!

Hej,

Vill delge mina erfarenheter och fråga om ni har liknande. Det känns inte 100 att ha bra hus men med glapp!

Jag har köpt en del saker, från E-infinity på ebay, Tradera och Cyberphoto.
E-infinity
Fujinon 27/2,8 kom och var sönder, troligen hade objektivet returnerats, i alla fall hade motorn pajat så att objektivet inte gick ut. Fattningen var klart trögare än normalt att vrida på huset.
Fuji Sverige tog det på garantin, 1 vecka.
E-infinity föreslog att jag returnerade och fick pengarna tillbaks.

Samyang 12/2,8, helt men med att litet litet glapp axiellt som märks när man ställer skärpan. Bildmässigt 100%


Cyberphoto
Adaptrar Canon Fd. Har 2, båda med litet axiellt glapp, dessutom olika mycket. Skivan som ger Fd-fattting är skruvad med 3 små skruvar som gärna gängar upp sig.
Bildmässigt 100%
Adapter M42 - helt OK.

Tradera (säljare ruilly)
Diverse Fd. Jag har inte gjort igenom alla tester, men på oändlighet ser jag skillnader, alla är inte skarpa. I något fal var ringen för att ställa upp bländarinställlning så lös att objektivets fjäder vred tillbaks.

Slutsats?
Metabone för 100 USD?

Säljer E-infinity andrasortering (jag glömde kolla pris på Samyang, kunde fått den snabbare till samma pris från t ex Japanfoto , #¤@!) ??


-J!
 
Förstår inte riktigt, du talar om axiellt glapp i samband med vridning. Axiellt glapp är om du kan känna ett spel i axelns längdriktning (ut-in)

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/...cwhePtIOdiKvTHXTCRN4TyRwEzeKW5eZ8gAN1wYEkSPCp

Ett radiellt spel vid vridning däremot är mycket vanligt och inget fel. Det finns något som kallas toleransgränser på hus, optik och adapterfattningar och ibland kan man ha oturen att dessa samverkar så att fattningen känns mycket lös eller motsvarande hård.

Även om man använder adapter skall det kännas lika bra att ansluta objektivet till kameran som utan.
Den som har lite inblick i finmekanisk produktion förstår varför man inte kan förvänta sig en bra konstruerad adapter med garanterade toleransgränser för ett par hundringar.

Jag har radiellt spel i samtliga mina objektiv monterade till kamerahuset. Har efter ett par `skitadaptrar´ hållt mig till kvalitetsadaptrar (rayqual - Kipon) och det fungerar perfekt.

/Stephan
 
Hmm, ja jag är ju ekonom men anade att det kanske inte var axiellt, Nu vet jag ;-)

Toleransen på de billigare kan jag ju förstå, men Samyang?

Nåväl, jag får böja spara till nått bättre i adapterväg!

-J!
 
Axiell = Längs med axeln.
Radiell = Vinkelrät mot axeln.
Här var det väl frågan om ett glapp i rotationsriktningen. Mer eller mindre normalt, Vissa märken verkar tolerera mer glapp. Inget som påverkar om inte glappet är så stort att elektriska kontakter påverkas.

Micke.
 
ANNONS