Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Är det någon som upplevt det som beskrivs här? Verkar ju inte vara ett reellt problem men jag har inget att jämföra med i och med att min aldrig dyker upp.

https://www.dpreview.com/forums/post/59218028
Ingen i den tråden har påvisat något ljusläckage, och jag lutar åt att den som skrev att det förmodligen är olika stor glipa på olika kameror beroende på att det är ett resultat av justeringen av parallelliteten mellan objektivfattningens plan och sensorplanet förmodligen har rätt.

Det här inlägget i tråden sammanfattar det rätt bra. :)
 

Knas79

Aktiv medlem
Ingen i den tråden har påvisat något ljusläckage, och jag lutar åt att den som skrev att det förmodligen är olika stor glipa på olika kameror beroende på att det är ett resultat av justeringen av parallelliteten mellan objektivfattningens plan och sensorplanet förmodligen har rätt.

Det här inlägget i tråden sammanfattar det rätt bra. :)
Jo det är min känsla med. En uppsjö av trådar dör med folk som klagar på saker som inte verkar ha någon betydelse i praktiken. Tyvärr läser man ju sådana medan man väntar.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Ah, du ville ha den i paket med glugg. Då förstår jag varför den inte fanns på lager.
Mycket nöje när du väl får den, det är vekligen en kanonkamera så länge man är överens med det lilla formatet.
 

Keda74

Aktiv medlem
Hur stor skillnad det är optiskt vet jag inte, men det är inte riktigt samma konstruktion. Den "lösa" 35/2 har 10 linser i 6 grupper, den "fasta" har 8 linser.

Sökaren på X100 är förstås mycket roligare, så om man VET att man inte är intresserad av fler objektiv är det ju ett bra val.

Själv använder jag 23/1,4 (23/2 fanns inte när jag köpte kameran) på min X-T10 under typ 90 procent av tiden, men ibland är jag glad att det finns en normalzoom att sätta på. Och när min sambo skulle låna kameran för en resa skaffade vi ett 50-230 också.

Min poäng är att även om man skaffar X-T20 och 23/2 med tanken att man bara ska ha ett objektiv, så kanske man efter ett tag blir så förtjust i kameran att man vill använda den mer och oftare lämna sin Canonutrustning hemma.
Har du varit nöjd med din x-t10? Går själv i tankarna att skaffa en mindre som alltid är med, kör annars mest med 50D med batterigrepp samt 70-200 2.8. Står mellan X-T10 & E-x2s, behöver ingen värsting.
 

Klintan

Aktiv medlem
Har du testat att baka ihop bilder med olika skärpa i PS?
Skärpemarkeringen i PS borde göra jobbet, bara invertera markeringen, lite ludd och radera lager efter lager. Borde bli ok.

Sjukt kul!
 

"klick"

Aktiv medlem
Har du testat att baka ihop bilder med olika skärpa i PS?
Skärpemarkeringen i PS borde göra jobbet, bara invertera markeringen, lite ludd och radera lager efter lager. Borde bli ok.

Sjukt kul!
Om du mena mig så ja det har jag, fast kör ett annat program. Bilden jag posta är c:a 70st enskilda bilder där jag skiftat fokus 5um mellan varje bildruta.

När man filmar blir det dock svårare då det inte går att få djupare fokus. Beställde ett separat Iris för att testa om man kan öka skärpedjupet något utan att få för mycket diffraktion. Inte lika kritiskt vid film som bild så kanske kan kompromissa lite där. Tar väl ett par veckor från kina dock. Tänkte nämligen filma småkrypsliv i vår/sommar med Fujin. Får se hur det går.

För att inte komma helt från ämnet så tänkte jag i helgen fota med kit-linsen och posta original full upplösning bildfil och kanske video om nån är intresserad. Förmodligen jättetråkiga bilder då allt är dött och brunt fortfarande :p
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om du mena mig så ja det har jag, fast kör ett annat program. Bilden jag posta är c:a 70st enskilda bilder där jag skiftat fokus 5um mellan varje bildruta.

När man filmar blir det dock svårare då det inte går att få djupare fokus. Beställde ett separat Iris för att testa om man kan öka skärpedjupet något utan att få för mycket diffraktion. Inte lika kritiskt vid film som bild så kanske kan kompromissa lite där. Tar väl ett par veckor från kina dock. Tänkte nämligen filma småkrypsliv i vår/sommar med Fujin. Får se hur det går.

För att inte komma helt från ämnet så tänkte jag i helgen fota med kit-linsen och posta original full upplösning bildfil och kanske video om nån är intresserad. Förmodligen jättetråkiga bilder då allt är dött och brunt fortfarande :p
Ja tack skulle vara trevligt med lite bilder:). Skulle uppskatta om någon av er som haft huset ett tag kan göra en liten minirecension också av plus och minus ni upplevt såhär långt.
 

Klintan

Aktiv medlem
Om du mena mig så ja det har jag, fast kör ett annat program. Bilden jag posta är c:a 70st enskilda bilder där jag skiftat fokus 5um mellan varje bildruta.

För att inte komma helt från ämnet så tänkte jag i helgen fota med kit-linsen och posta original full upplösning bildfil och kanske video om nån är intresserad. Förmodligen jättetråkiga bilder då allt är dött och brunt fortfarande :p
Det kanske är standard att baka ihop skärpan?
Ska bli kul att se dina "fyra nyanser av brunt" efter helgen.
 
ANNONS