Annons

Fujifilm x-t5 bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Jag köpte nämnda Fujifilm tillsammans med Tamrons 18-300mm. Jag konstaterade lite förvånat att det inte fanns avstängningsknapp varken till bildstabiliseringen eller autofokusen på objektivet. Det verkar som om båda stängs av via kameran. Är det standard för linserna till de nya spegellösa kamerorna
 

janc

Aktiv medlem
Det är inte någon standard utan varierar. De Fuji objektiv jag har med stabilisering har en knapp för stäng av / sätta på denna. (Antar att den bara påverkar stabiliseringen i objektivet men det vet jag inte)
 

hampusm

Aktiv medlem
Om jag minns rätt så stänger knappen på objektivet bara av objektivet bildstabilisering. På X-H1 kunde (skulle) man ställa in i kameran om man använder objektivet bildstabilisering också, då jobbade kamerans IBIS tillsammans med objektivet.
 

PierreS

Aktiv medlem
Det är inte någon standard utan varierar. De Fuji objektiv jag har med stabilisering har en knapp för stäng av / sätta på denna. (Antar att den bara påverkar stabiliseringen i objektivet men det vet jag inte)
Ok.. Vet du hur man gör man med stativ? Bör man stänga av bildstabilisering eller har det ingen betydelse?
 

hampusm

Aktiv medlem
Ok.. Vet du hur man gör man med stativ? Bör man stänga av bildstabilisering eller har det ingen betydelse?
Det ska inte ha någon betydelse om du håller dig till slutartider du normalt kan handhålla med IBISen. Ska du köra riktigt långa slutartider så så har jag för mig att rekommendationen var att stänga av (på x-h1).
 

PierreS

Aktiv medlem
Det ska inte ha någon betydelse om du håller dig till slutartider du normalt kan handhålla med IBISen. Ska du köra riktigt långa slutartider så så har jag för mig att rekommendationen var att stänga av (på x-h1).
Provade nu med stativ inomhus på lägsta iso 125 och samtliga bländare på 300mm - Det verkar inte göra någon skillnad alls vad jag kunde se om bildstabiliseringen var avstängs eller ej. 20 sekunder på f 40..
 

janc

Aktiv medlem
Kollade snabbt ett par objektivmanualer. En rekomenderade att även ha den aktiv när man använder stativ, övriga sade inget alls.

Rimligen borde det inte spela någon roll annat än att det kanske drar batteri i onödan om man använder (ett stadigt) stativ.
 
ANNONS