Annons

Fujifilm X10

JOLidman

Aktiv medlem
Jag har inte heller lyckats få bort am/pm visningen. Man kan välja format för datumet men tydligen inte för tiden.
Detta torde vara rekord i oanvändarvänlighet!!! Är ju en skitsak att fixa i mjukvaran!

Är väl ingen ide att skriva till Japan. Nöjer mig med att skriva till:

http://www.fujifilm.se/se/kontakta-oss

Blir vi tillräckligt många som klagar så kanske ...

Har även sett att det finns personer, här på Fotosidan, som efterlyser menyerna i kamerorna på svenska. Gäller inte bara X10 utan alla Fujifilms kameror. Tror jag hittade detta i en tråd om X-S1?
 

AFJ

Aktiv medlem
Har du kollat i din citerade guide här ovan:
Chapter 1: Preliminary Steps 17
Setting the Language, Date, and Time 26

P.S:
Normalt togglas parametern: [am|pm|24h] cykliskt vid inställningen, så på de flesta kameror jag kikat på.
Länken leder väl inte till själva boken så den ger väl inte svar?

Har du "kikat" på en X10?

Efter att ha läst kamerans manual, kollat i kameans meny och googlat så verkar det helt enkelt som att den int stöder 24-timmars format. En skitsak men samtidigt ganska dåligt av Fuji.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
På min senaste kompaktkamera, en XZ-1, så görs valet när kameran första gången initieras.

Likaledes ges möjlighet till ett regionalt val efter en "hard reset", vilken är en odokumenterad funktion endast tillgänglig under den dolda service-menyn. Förmodligen uppträder X-10 likadant. Bästa tipset är att kontakta Fujifilm support.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Setting the Language, Date, and Time.

Nedanstående blir du inte mycket klokare på och du får definitivt inte fram någon 24h-klocka!

You need to make sure the X10’s internal date and time are set correctly before you start taking pictures, because the camera records that information (sometimes known as “metadata,” meaning data beyond the information in the picture itself) invisibly with each image, and displays it later if you want. Someday you may be very glad to have the date (and even the time of day) correctly recorded with your archives of digital images. If you purchase the camera brand new, it will prompt you to set the date and time when you first power it on.

If you later need to set the time and date, here is the procedure.

Turn the camera’s power on by grasping the lens barrel and twisting it to the left (if the camera is facing you) until the lens is zoomed at least to the 28mm mark. Then press the Menu button in the center of the circular pad on the camera’s back to display the Menu screen. Press the left side of the ridged black wheel inside the circular area, which is known as the sub-command dial. That spot on the left side is marked with a flower icon. When you press on that spot, the small triangular selection markers will move out of the menu screen to the left side of the display, highlighting one of the icons—a camera for the Shooting menu or a wrench for the Setup menu. Press on the down button of the sub-command dial, labeled with a timer icon, once or more until the wrench icon is highlighted. Then press on the right side of the sub-command dial, marked
with a lightning bolt, to move the selection markers back into the menu list. Move the black selection rectangle up and down through the menu items by pressing the up/down buttons on
the sub-command dial or by turning the sub-command dial, until the Date/Time item is highlighted.

Then, press the center button in the sub-command dial, marked Menu/OK (the same as the Menu button), to activate the date and time settings. Move left and right through the date, year, and time settings using the left/right buttons of the sub-command dial, and change the settings with the up/down buttons, or by turning the sub-command dial. When everything is set correctly, press the center MENU/OK button to confirm, and press the Display/Back button, to the lower left of the sub-command dial, to exit the menu system.

If you need to change the language that the camera uses for the menus and other messages, navigate on the Setup menu to the line that says Lang. for Language, and press the OK button or
the right direction button (right edge of sub-command dial) to move to the list of available languages.

Then navigate with the up and down direction buttons (the top and bottom edges of the sub-command dial) to the language of your choice, and press the OK button to select it. Finally,
press the Display/Back button, or press the shutter button halfway down, to exit from the menu system.
 

afe

Aktiv medlem
Nedanstående blir du inte mycket klokare på och du får definitivt inte fram någon 24h-klocka!
Vet inte om det är ett så bra betyg för en kamera om det behövs så där mycket text för att ställa om klockan :)

På min X100 var det inte så svårt att ställa in klockan, men jag kommer inte ihåg om den gick att ställa in på 24-timmarsformat.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Det verkar som att det är just Fujifilm som är lite luriga och tjuriga här, ifall de de bara hanterar det anglosaxiska am/pm formatet för tid.

Jag har handlat ett antal kompaktkameror med åren, och även de som inhandlats i USA har kunnat ändras till 24h-visning, kollade just på en gammal PowerShot för USA-marknaden. Kommer däremot inte på längre om det krävdes en speciell inläsning av firmware eller språkversion. Kanske att Canon helt enkelt medgav bägge alternativen?

Nåja, företeelsen går nog att leva med tycker jag. Huvudsaken är att program för geotagging förstår tidsangivelserna.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Strange Continuous Shooting Protocol

På Luminons landscape skriver Nick Devlin i sin Reviw Part II av Fuji X-Pro1 ung 2/3 ner på sidan under Strange Continuous Shooting Protocol.

http://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?do=postreply&t=137090

For some reason, Fuji believes that shooting in continuous mode is a special event, kind of like dressing up for church on Sunday. As such, frames shot in continous mode are numbered differently and cannot be directly accessed on playback review. Rather, they must be gotten at by going into what is essentially a sub-folder for each 'burst'. This is pointless and cumbersome. No other camera company that I know of does this. That's because it's a stupid idea. Fuji should implement a user-selectable option to TURN THIS OFF.

Det är precis lika dumt på X10! Kan någon förklara varför?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
På Luminons landscape skriver Nick Devlin i sin Reviw Part II av Fuji X-Pro1 ung 2/3 ner på sidan under Strange Continuous Shooting Protocol.

http://www.fotosidan.se/forum/newreply.php?do=postreply&t=137090

For some reason, Fuji believes that shooting in continuous mode is a special event, kind of like dressing up for church on Sunday. As such, frames shot in continous mode are numbered differently and cannot be directly accessed on playback review. Rather, they must be gotten at by going into what is essentially a sub-folder for each 'burst'. This is pointless and cumbersome. No other camera company that I know of does this. That's because it's a stupid idea. Fuji should implement a user-selectable option to TURN THIS OFF.

Det är precis lika dumt på X10! Kan någon förklara varför?
Någon Japan tyckte väl det var smart. Han vill tydligen se ett antal bilder tagna samtidigt som en film. Gudskelov slipper man eländet när laddar över dem i till exempel LR.
 

AFJ

Aktiv medlem
Problem med korta slutartider

Nu när solen äntligen börjar skina råkade jag ut för något konstigt.

Jag fotar i RAW och har kameran i A-läget, ISO 100 och ställer in en stor bländare, t ex 2.8, då visas slutartiden, t ex 1/1500, i rött och när jag tar bilden så används 1/1000 och bilden blir överexponerad.

Jag har läst i manualen och om jag fattar rätt så skall kameran gå till en 1/4000 i PASM-lägena.

Varför vill inte kameran välja rätt slutartid?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej Anders,
Provade själv eftersom jag kände igen problemet. Har upplevt det själv vid några tillfällen men utan att bli annat än förvånad och ökat bländaren.
Idag tittade jag lite närmare på det .
Hur jag satte inställningarna så kunde jag inte nå en högre slutartid än 1/1000 del.
Jag har också läst den skall gå till 1/4000 del men hur man får den att göra det lyckades jag inte lista ut.
Det står väl i den den där obegripliga manualen.
Undrar om de använt Google översättning från japanska för att producera denna obegripliga rappakalja.
 

mazeson

Aktiv medlem
hmmm,..
när jag försöker reproducera det du beskriver Anders, sställer in kamerna i S-läge i fullt vidvinkelläge (dvs 2.8-läget) och ISO100, riktar den mot ljuset, en ljus o solig dag ute, så kan jag få kameran att gå upp till 1/1600 o bländare 4, men sedan är det stopp.
Ändrar jag till A-läge, så kan jag få kameran att gå upp till 1/2000, men inte högre.
Denna inkonsistens mellan S o A-läget begriper jag inte heller.

Denna kamera har sina egenheter som jag inte förstår.
Det är därför jag har så växlande känslor för denna kamera. Man både gillar den och ogillar den.
 

PMD

Aktiv medlem
Det sitter väl en centralslutare i objektivet som även får fungera som bländare. Då blir det så där.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du verkar ha rätta svaret. tittar man in i objektivet när kameran är avstängd och objektivet inskjutet ser man det.
 

benganj

Aktiv medlem
Jag har också upptäckt att stor bländare inte funkar med de kortaste tiderna. Hur är detta när det gäller andra ljusstarka kompakter tro?
 

AFJ

Aktiv medlem
I X10 specarna kan man läsa:

(Auto mode) 1/4 sec. to 1/4000* sec., (All other modes) 30 sec. to 1/4000* sec.
* 1/4000 sec. at small aperture, 1/1000 sec. at full aperture


http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x10/specifications/
Tack, jag läste manualen men måste ha missat det där om att även bländaren spelar in.

Det förklarar väl saken då.

Jag gillar verkligen X10 - speciellt så tycker jag optiken är riktigt skarp - men ibland har kameran en hel del "hyss" för sig som jag inte blir riktigt klok på.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du är inte ensam. En egensinnig kamera som också oftast också fungerar mycket bra.
Skall ner till Wien tidigt i morgon för min svärföräldrars 60-åriga bröllopsjubi
leum på söndag. I vanliga fall brukar jag ha med mig samma utrustning på sådan evenemang som på en bröllopfotografering.
Denna gång reser jag lätt med endast en 5DMKII, 2 blixtar och 3 objektiv.
Plus en X-10. Så denna gång kommer den lille få känna på lite hårdare krav på att leverera.
Vi får se hur det går.
 
ANNONS