Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på ett Nikon 400mmF2.8 G VR eller E FL vilken är vättigast till D850 för tillfällig djurfotgrafering

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Hej,
Funderar på ett Nikon 400mmF2.8 G VR eller E FL vilken är vättigast till D850 för tillfälliga djurfotgraferingar. Vikten kan ju vara viktig men kostnaden är högre för E FL optiken. Har ni några rekomendationer? Jag fotograferar mest skog men vill ha möjlighet att fotografera djur i svagt ljus. Använder en 300mm F2.8 Screw drive optik idag och en 200mm.
 

afe

Aktiv medlem
Min rekommendation är att vänta tills du har en D850 och kan testa hur dina befintliga objektiv presterar på den innan du köper något nytt. Den högre upplösningen på kameran kanske gör att du inte behöver den längre brännvidden för att få bra resultat.

Ditt skruvdrivna 300:a är ett mycket bra objektiv, men autofokusen blir förstås inte lika snabb som med modernare gluggar. Det finns dock många fotografer som gjort bra bilder med det (eller den manuella versionen) - t.ex. Terje brukar ju förorda manuell fokus. I princip alla supertelen (300mm och uppåt med stor bländaröppning) är bra med en modern kamera som har hög upplösning.
 

Klonga

Aktiv medlem
Jag har ett Nikkor AF-S 400mm 1:2,8 G. Ett helt underbart objektiv om man sitter i gömsle med stativ och gimbel-vagga, men nästan omöjlig att handhålla. Om du funderar på handhållet skulle jag rekommendera AF-S 300mm 1:2,8 och beskära i efterhand.
 

esbtse

Aktiv medlem
Min rekommendation är att vänta tills du har en D850 och kan testa hur dina befintliga objektiv presterar på den innan du köper något nytt. Den högre upplösningen på kameran kanske gör att du inte behöver den längre brännvidden för att få bra resultat.

Ditt skruvdrivna 300:a är ett mycket bra objektiv, men autofokusen blir förstås inte lika snabb som med modernare gluggar. Det finns dock många fotografer som gjort bra bilder med det (eller den manuella versionen) - t.ex. Terje brukar ju förorda manuell fokus. I princip alla supertelen (300mm och uppåt med stor bländaröppning) är bra med en modern kamera som har hög upplösning.
Tack, jag har kommit fram till samma tanke under veckan. Innan jag kan skaffa en D850 så måste jag uppdatera min dator. Kommer inte klara upplösningen då jag har lite RAM minne. Dock har jag en D800E som jag kan prova med. Den köptes in för Skogfoto under förra året. Jag har annars en D700 som jag använder som djurkamera med vertikalt grepp, från min trasiga D300. Men jag har helst använt en 28Mpix kamera därav inköp av D850 såsmåningom och nu när Z8 kommer så blir det nog flera på marknaden. Har använt en Fuji X-T1 + 55 till 200mm Zoom och resultatet från detta är att jag behöver en fast fokallängd med bra ljusstyrka. Köpt en ny 2.0*TCiii till min 200mmF2.0 V R så jag skall prova denna kombination. Jag tappar AF på 300mm med de gamla TCerna.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Ingen kommer se någon skillnad mellan bilder tagna med en D800E och en D850. Skillnaden mellan 36 och 45 mp är mycket liten i de färdiga bilderna.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag har ett Nikkor AF-S 400mm 1:2,8 G. Ett helt underbart objektiv om man sitter i gömsle med stativ och gimbel-vagga, men nästan omöjlig att handhålla. Om du funderar på handhållet skulle jag rekommendera AF-S 300mm 1:2,8 och beskära i efterhand.
Jo, jag antar att det var för tungt, många köpte 500mmF4 då den var lättare. Det är smyg jakt jag är intresserad av. Har haft en 400mm Tokina F6.3 och om man struntar i ljusstyrkan så fungerade den bra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det är autofokus som är bra på D850. D800E är en långsam landskapskamera. Många använde D500 på grund av kroppen och autofokus.
D800 modellerna hade samma AF som D4, så autofokus är inte jättelångsam, då är 4 bilder/s ett större problem för snabba motiv. Välj D850 eller D500 för snabba motiv.

Ska du handhålla, välj E FL versionen som har tyngdpunkten närmare kroppen. För den andra, finns handhållning inte på kartan för de flesta av oss.
 

esbtse

Aktiv medlem
D800 modellerna hade samma AF som D4, så autofokus är inte jättelångsam, då är 4 bilder/s ett större problem för snabba motiv. Välj D850 eller D500 för snabba motiv.

Ska du handhålla, välj E FL versionen som har tyngdpunkten närmare kroppen. För den andra, finns handhållning inte på kartan för de flesta av oss.
Har inte verikalt batterigrepp på D800E. Har tänkt skaffa det till D850. Jag använder enbenstativ på 300mmF2.8 och 200mmF2.0. Har tänkt att fortsätta göra det på 400mm. Oftast fotograferas djur från bil men jag har inte råd med en bil.
 

esbtse

Aktiv medlem
Även viktfördelningen gör stor skillnad.
Jag har beslutat att skaffa den. Trots kostnaden. Jag kommer köpa en beg. D850+vertikalt grepp först. Mitt problem efter det är om jag skall skaffa en 19mmPC eller en Milvus 15mmF2.8 efter detta i bästa fall kan jag hitta en beg. Sedan är det att vänta på Z8x eller en beg Fuji GFX 100s.
 
Senast ändrad:
ANNONS