Annons

Funkar D300 och Zeiss Planar T* 85/1,4 ZF

Produkter
(logga in för att koppla)

Falcon68

Medlem
Har alltid plåtat analogt (Canon AE-1), men skaffade för ett par år sedan en behändig liten digital Sony.

Känner dock att det nu är dags för en digital systemkamera igen, och har bestämt mig för en D300.

Eftersom jag mest är en vidvinkel- och normalfotograf har jag kollat in ett antal zoomar, och fastnat för Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX. Då jag inte riktigt är insatt i den digitala världen undrar jag om det är så att man med D300 "får ut det mesta" av Tokina zoomens 16-50 mm eftersom det är ett DX-objektiv. Stämmer det?

Jag har även tittat på ett antal fasta objektiv och blivit väldigt sugen på Zeiss Planar T* 85/1,4 ZF. Detta är ju ett helt manuellt objektiv, och inte anpassat för en digital systemkamera. Min fråga är därför om detta objektiv går att använda på en D300, och vad man bör tänka på i så fall?

/Adam
 
Falcon68 skrev:
Då jag inte riktigt är insatt i den digitala världen undrar jag om det är så att man med D300 "får ut det mesta" av Tokina zoomens 16-50 mm eftersom det är ett DX-objektiv. Stämmer det?
Det beror på vad du menar med det. DX-objektiv har mindre bildcirkel och funkar inte (utom i undantagsfall) på fullstor sensor. 16-50 på DX ger samma bildvinkel som 24-75 på en analog kamera. Då brännvidden är kortare så får man dock inte lika kort skärpedjup vid motsvarande bildvinkel, till för- och nackdel. Man kan säga att det funkar ungefär som ett 24-75/4 på fullstor sensor om man vill jämföra rakt av.

Jag har även tittat på ett antal fasta objektiv och blivit väldigt sugen på Zeiss Planar T* 85/1,4 ZF. Detta är ju ett helt manuellt objektiv, och inte anpassat för en digital systemkamera. Min fråga är därför om detta objektiv går att använda på en D300, och vad man bör tänka på i så fall?
Ja, det går utmärkt. Samma sak där; det får en bildvinkel som motsvarar 127,5 mm på en analog kamera. Detta objektiv funkar dock även med fullstor sensor.
Att tänka på är att det är väldigt svårt att fokusera manuellt med den mattskiva som sitter i moderna systemkameror. Skärpedjupet ser större ut än vad det är när man tittar i sökaren, och inga hjälpmedel som snittbild eller mikroprismor finns. Se denna tråd för lösningen på detta: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87787

Tillägg: Förresten finns det drösar av manuella Nikkorobjektiv på begagnatmarknaden till låga priser, så man behöver ju inte betala så enormt mycket om man vill prova sig fram. Jag köpte ett 85/2 Ai för trehundrafemtio spänn. Det är visserligen inte i närheten av lika bra som Zeiss-objektivet, men ändå. Jag tycker att den brännvidden är rätt klurig att jobba med. Det känns lite för kort som tele och lite för långt som porträttglugg. Har även en hundrafemma som är roligare att plåta med.
 
Senast ändrad:
ANNONS