Annons

Gör det själv-fixande vi ångrar

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
För över tio år sen tappade jag en spegelreflexkamera i golvet varpå spegeln inte längre ville fällas ner. Klok som jag var, tyckte jag, bestämde jag mig för att inte försöka reparera kameran själv.

Jag åkte till generalagentens verkstad och försökte lämna in kameran för reparation. Mannen i receptionen såg skeptisk ut och bad att få titta på kamera. Efter några sekunders okulär inspektion petade ha lite på spegeln varpå den fälldes ner. Sen dess har kameran fungerat felfritt.

Om jag hade petat själv hade kameran säkerligen gått sönder ännu mer.
 

acke

Avslutat medlemskap
För över tio år sen tappade jag en spegelreflexkamera i golvet varpå spegeln inte längre ville fällas ner. Klok som jag var, tyckte jag, bestämde jag mig för att inte försöka reparera kameran själv.

Jag åkte till generalagentens verkstad och försökte lämna in kameran för reparation. Mannen i receptionen såg skeptisk ut och bad att få titta på kamera. Efter några sekunders okulär inspektion petade ha lite på spegeln varpå den fälldes ner. Sen dess har kameran fungerat felfritt.

Om jag hade petat själv hade kameran säkerligen gått sönder ännu mer.
Oj, där är vi helt olika! Jag hade garanterat försökt fixa problemet själv först. Omöjligt att hålla fingrarna borta. 🙂

Idag hittar man ju dessutom instruktionsfilmer på youtube för allehanda problem med fotoprylar. Jag har t.ex. flera gånger skruvat isär objektiv för att blåsa bort damm invändigt. Sedan har jag monterat ihop dem igen. Har aldrig märkt någon skillnad på objektivens prestanda efter sådana ingrepp. Objektiv är ingen raketforskning.

Självklart rengör jag sensorn själv också, de få gånger det behövs. Använder egenhändigt fixade rengöringsprylar (IPA och luddfritt papper). Går hur fint som helst. Har aldrig köpt de där speciella rengöringskiten som många tycks använda.

Med allmän händighet och experimentellt självförtroende kommer man långt. Och skulle man någon gång skruva sönder något, så se det som läropengar. Det kommer att gå bättre nästa gång! 🙂

PS. Jo, jag lagar punka på cykeln själv också. Det skulle kännas otroligt pinsamt att lämna ett sådant banalt problem till en verkstad. För mig hör den kunskapen till allmänbildningen.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag är inte så förtjust i IPA, eller snarare jag tycker inte om IPA, men om det skulle vara bra för sensorrengöring får jag väl offra mig och hälla i mig de 329 ml som blir över. Jag har faktiskt en Innis & Gunn IPA som står i skafferiet sedan ett bra tag pga felköp och jag märkte att sensorn skulle må bra av en rengöring så det är ett bra tips i rättan tid. Men är det verkligen bra med IPA, är det inte risk för jästsvamp på sensorn som dessutom kanske förs vidare till objektivlinserna? Och skulle det gå lika bra med en Stout?
 

PMD

Aktiv medlem
Oj, där är vi helt olika! Jag hade garanterat försökt fixa problemet själv först. Omöjligt att hålla fingrarna borta. 🙂
Jag brukar kunna ge mig på det mesta, utom avancerad finmekanik.
Idag hittar man ju dessutom instruktionsfilmer på youtube för allehanda problem med fotoprylar. Jag har t.ex. flera gånger skruvat isär objektiv för att blåsa bort damm invändigt. Sedan har jag monterat ihop dem igen. Har aldrig märkt någon skillnad på objektivens prestanda efter sådana ingrepp. Objektiv är ingen raketforskning.
Moderna autofokusobjektiv med zoom?
Titta gärna på Roger Cicalas blogginlägg om demontering av objektiv. (lensrentals.com). En del objektiv är ganska håriga att få isär och ännu hårigare att få ihop igen. Ibland krävs det att man har reservmaterial tillgängligt för att det ska gå att montera ihop objektivet eftersom demonteringen är lite destruktiv på sina ställen. En auktoriserad verkstad behöver göra på samma sätt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Moderna autofokusobjektiv med zoom?
Beror på vad man menar med moderna. Jag ger mig inte på nya objektiv som har garanti kvar. Men några väl använda Canon EF- och EF-S-gluggar med mycket synligt damm inuti har jag plockat isär och satt ihop igen. Det har gått bra, med lite hjälp av Youtube-videos. Något av objektiven har jag senare sålt, utan klagomål från köparen.

Men jag har aldrig gått så långt att jag plockat isär enskilda linspaket, förstås. Aldrig destruktiv demontering.

Edit: Eller ja, det kanske har hänt någon enstaka gång, men då har det varit ett defekt objektiv utan värde, ett objektiv som jag ändå har tänkt kassera.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Förstört och förstört. Jag har en 55 mm mikro-nikkor, första af-modellen, samt en nikon F3HP i molekyler. Väntar på inspiration (tid) att laga dem. Om det går. De var trasiga innan. Men första kameran jag gav mig på var min pappas Kodak Brownie lådkamera har det sagts. Jag minns den vagt, att den var gjord av blank svart kartong som såg ut som läder utanpå. Övriga kameror, förutom min gamla Praktica, har jag lyckats få att fungera igen.
 

JonathanRL

Medlem
Smutsig sensor på Canon 7D. Jag använde en tops. Jag fick bort smutset jag ville ha bort men lyckades också få dit en massa nytt ludd. Fick springa till Scandinavian Photo och köpa ett rengöringskit.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag är ingenjör och kan själv.

För länge sen skulle jag serva min frus symaskin som sydde lite dåligt. Efter att ha plockat ihop grejorna så sydde den inte alls. Höll på till 02.00 och skulle till jobbet på morgonen. Nästa dag höll jag på till 01.00 innan jag gav upp. Dagen därpå gick jag in på symaskinsbutiken som låg granne med jobbet och beskrev problemet. Butiken trodde att jag hade vänt nålen bak o fram. Nä sånt gör inte jag svarade jag. Hemma provade jag att vända nålen och vips funkade symaskinen ferfekt. Då förbannade jag mig själv för att vara ingenjör och offrat två nätter i onödan.

OBS Manualer läser man först när man har misslyckats att starta produkten i fråga.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Inte någon pryl direkt men inte genialiskt heller.
Vid mitt förra återfall till analogt så fick jag låna en Bladare av min fotokompis.
Det är en ganska invecklad kamera och kräver en del i handhavande.
Förväntan var stor för att få se resultatet på första filmen som drogs ur framkallningsdosan. Filmen var blank och ren som en barnrumpa, helt genomskinlig förutom numreringen på bildrutorna. Inte en tillstymmelse på någon bild.
Vad var nu detta? Eftersom numreringen fanns så var filmen ordentligt framkallad. Var det fel på den j*kla kameran, så att man kunde skylla på något?
Nejdå, det var givetvis den mänskliga faktorn som var framme.
Jag hade alltså lyckats ladda kameran genom att vända filmrullen bakochfram, så att papperet exponerades i stället för filmen. Gör om det om ni kan!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Både ja och nej. Jag hävdar att det ofta är nyttigt och utvecklande att misslyckas med saker. Inom rimliga gränser förstås. Att bygga kunskap om vilka lösningar som inte funkar är viktiga steg på vägen mot den slutgiltiga lösningen.

Jag tillämpar den filosofin i jobbet ibland. Jag låter mina yngre kollegor testa sina egna idéer, trots att jag vet att idéerna inte kommer att funka. Det är en del i deras utveckling. Och ibland överraskar de mig och bevisar att jag hade fel! 😊
Vilken jäkla mört du är som låter dina yngre intet ont anande jobbarkompisar att helt medvetet misslyckas.

Vet dom om att dom är dina "Skinner-råttor"? Har ni inga deadlines på erat jobb? :)

Produktiviteten verkar inte vara helt i fokus på det där stället. Deltar er chef i experimenten också eller har han solbrillorna på inomhus också? :cool:

Min pappa brukade f.ö. säga om onödiga experiment att:

"Det är helt meningslöst för om det ändå går åt helvete, så har man ju gjort mindre än ingenting. Då måste man ju sätta igång och städa istället"

.... och det var inget en man som han gjorde frivilligt på 50-talet men det hindrade honom inte att knåpa ihop den fulaste TV jag någonsin sett då kring 1955-56 innan TV-apparater fanns att köpa kommersiellt.

Han byggde som den gamla skogshuggare var en egenhändigt designad TV-möbel i furuplyfa som han klädde i grön galon med hjälp av kontaktlim. Min mamma som var estet och ägnade sig åt porslinsmålning samt gillade kristallkronor, hade mer än svårt för den designen. Den gick inte helt ihop med kristallkronorna.
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Jodå, jag hade en Panasonic GX1 där plasten i greppet började bli lite kladdig. Hittade en ny front på eBay och började skruva. Det visade sig att man behövde ta isär precis allt, och sen fick jag inte ihop den igen.
 

sjunne

Aktiv medlem
När jag var liten (för lääänge sedan! :ROFLMAO: ) skruvade jag gärna isär saker! (Och gick det inte med en skruvmejsel så blev det hammaren! Ni vet: Går det inte med våld, så bruka MER våld!) Att sätta ihop dem igen var inte lika skoj! Som vuxen går jag efter devisen "If it ain't broken, don't fix it!" Alltså överlåter jag allt "fixande" åt de som kan!
 
ANNONS