Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör så här i stället

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Börja med att fundera varför fotosidan finns.
Om ni kommer fram till att det har med fotografi och bilder att göra fortsätt enligt nedan.

Sätt bilden i centrum.

När användaren kommer till sajten ska hon mötas av
bilder - inte av en massa text.

Bilder på förstasidan består av:

Alla nya bilder (3 st) - som såklart uppdateras ständigt.

Bilväljarens bilder (1st) - som rullar på

Gör sedan plats för några få intresseområden t.ex.

NATUR och LANDSKAP(senaste bilden på förstasidan)
GATUFOTO och DOKUMENTÄRT(senaste bilden på förstasidan)
PORTRÄTT(senaste bilden på förstasidan)
OSV (men högst 5 kategorier)

Inom varje intresseområde finns bildvärdar som också utser till ex. "veckans naturbilder". Dessa bilder förevisas som intro till det intresseområdet.

Samma sak inom varje intresseområde.

Grovt sett kan det säkert genomföras så här.

GLÖM fokusering på bildkritik, teknik etc.

Annars blir denna sajt aldrig något som kan nämnas med respekt av bild- och fotointresserade människor.
 
Bra diskussionsunderlag. Vi jobbar med att lösa intresseavdelningarna, så att det blir dynamiskt. Återkommer troligtvis med info inom kort som kan vara diskussionsunderlag.
 
Mer roligt vore det att kika på nya kritikbilder..

OM..

jag hade haft möjligheter att ge de bilder jag gillar en "medalj" (eller två eller tre). Tråkigt idag att man inte kan visa sin uppskattning annat än genom kommentarer.

Jag pratar altså inte om BETYG utan mer om ett system som skulle kunna lyfta fram bra bilder av alla oss medlemmar. Det här är ju ingen ny ide och jag vet att vissa tycker/tror att ett sånt system bara skulle leda till "kompisröstning".
Men jag tycker att det är att för lätt avfärda systemet som i varje fall skulle uppmuntra mig att KIKA PÅ MER BILDER. För det måste ju vara det primära med en fotosida - att få medlemmarna att lockas till bildsidorna och även att anstränga sig att både ta och lägga ut bättre bilder.
 


Snacka om konstnärlig integritet han har Frank!
Han behövs här på fs helt klart. Jag är stolt att han kommenterade en av mina bilder! Trevlig snubbe men han har för stora förväntningar på fs. Liksom du oxo Nils liksom jag själv o många av de 70 000 pers som frekventerar sidan.

You can´t please them all men det borde kunna gå att se till att det finns utrymme för klassiska tekniker om det inte gör det redan? Print gör sig förstås inte till hundra inscannade på skärmen vilket inga bilder gör iofs.

Jag ser det här dribblandet o tugget med pooler, regler hårda kommentarer och elittänkande så långt från fotografin o de fria konsternas grundideer som man kan komma. Alla ska ju ha sitt och så måste det vara, det är bara att kompromissa vidare.

Förresten om Frank ser det här så skulle iaf jag välkomna honom in i den här debatten! Det är för lite raka rör i polemiken, för mkt jams och för få som tycker till även om det har dykt upp några friska fläktar härinne på sistone! (C;= JANNE
 
Detta ser jag som helt rätt inriktning. Jag vet ju självklart om jag tagit en naturbild eller inte så jag vet vilken kategori jag tillhör.

Däremot alla dessa poler börjar bli förvirrande för många (mer åt ett irriterande håll för mig personligen), det slutar med att jag tänker på bilden sist innan jag lägger upp den på fotosidan.

Ex. Jag är inte ett proffs som har gjort ett antal utställningar och sålt en massa bilder men jag anser att jag tar bilder i klass med dessa.

Jag håller helt med trådskaparen.
Bilden i centrum.
Nya forumtrådar får gärna ligga på förstasidan men gärna långt ned och diskret (lika så nya artiklar).

Sen ser jag gärna kommentarer Alá PhotoSig där jag om jag vill kan hålla med en annan kommentar och därigenom få "poäng/betyg".
Jag tror många låter bli att kommentera pga att det dem vill säga redan är sagt. Då missar man kanske värdefull konstruktiva åsikter eller uppmuntrande.
Jag menar så här (för enkelhetens skull)..
Jag har laddat upp en överexponerad bild och får kommentaren "överexponerad", och det är precis vad alla som ser bilden tycker.
Kan de då "hålla med"/(klicka i) denna kommetar så kan man lättare värdera åsikten. Inte bara tro att 150 personer tittat på den och bara en tycker den är överexponerad då bara en kommenterat.
 
Ulf,
I "din" andra tråd

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=60946#post732563

har jag framfört en del idéer som ligger i linje med dina synpunkter här (dock endast vad gäller bilder/pooler etc). Fick väl en del respons på det, men känslan är att intresset var ganska "svalt".

I den tråden framförde någon, minns inte vem och det kvittar, synpunkten att det bör finnas en "spelplan" även för de mer rutinerade, och jag instämmer i det. Det bör finnas något för alla. MEN...jag tycker inte att den spelplanen skall utgå från var/hur man laddar upp bilderna för kritik.

Till sist, inte som kritik Ulf, hoppas du tar det på rätt sätt. Jag tror det hade varit en styrka om vi kunde lyckas att koncentrera diskussionen till en tråd. Just nu förs samma diskussion i flera trådar vilket gör det svårt att överblicka, åtminstonde känner jag så.
Däremot är det kanonbra att det finns ett engagemang för utvecklig! Hoppas du förstår hur jag tänker.
 
ANNONS