Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra Pocketwizards!!?? utmaning..

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Varför köpa pocketwizards?

Borde ju vara en barnlek för nån som är hyffsat kunnig på el att göra en radiomottagare som ligger på samma frekvens som en sändare. Kodad signal behövs knappast, men kanske är att föredra.
Det som motagaren ska göra är ju i princip bara att tvärt öppna en krets och sedan sluta sig igen.

Radiosändare och mottagare gjorde man ju på fysiken i grundskolan eller gymnasiet, så det är ju inte svårt. Men hur göra för att få endast en kodad signal att "öppna" mottagaren?

En utmaning till nån kunnig på området, jag betalar gärna för fungerande egenhändigt ihopsnickrade "wizards" eftersom "köpes" ligger på ca 3000-4000:- som e sanslöst dyrt..en ritning skulle också funka..
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Oj, förlåt..

En "grunka" för att tända blixten genom en radiosignal. En sändare på kameran och en mottagare på blixten. Trådlöst, inte IR utan radiovågor.
 

marco

Guest
Tja, varför inte köpa en och pilla isär den och kolla hur den är konstruerad?
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Men det här är ju helt PERFEKT!, nu är ju bara frågan hur man ska få ihop grejerna så dem funkar..

Thomas..har du nån erfarenhet att göra nåt liknande?, dem kör ju tillochmed på samma frekvens som de "riktiga" blå pocketwizardsen...

Undrar bara om de "hinner" med en blixtsynktid på 1/250 ?

En ritning eller liknande som sagt skulle vara superbt!, hur funkar dem, sluter dem en krets eller blir det någon slags signal i mottagaren när den "triggas" ?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Funkar de egentligen i praktiken? När jag var assistent testade vi nått sånt där för o slippa synksladd, men det var ingen höjdare. Fast det är ju ett par år sedan...
 

johanfalkman

Aktiv medlem
"riktiga" pocketwizards funkar hur bra som helst, eftersom dem kör med radioöverföring och inte IR så går dem genom väggar å allt möjligt. Grymt smidigt..

Men dem e dyra..därför vill jag kunna göra en sändare + ett par mottagare..
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Borde man inte kunna göra en fjärrutlösare på samma sätt? För avtrycket alltså?
Det vore ju oxå hur kalas som helst med tanke på att dom kostar ett antal tusenlappar dom med.

/Niklas
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Borde vara betydligt lättare att göra en avtryckare. Men vad är räckvidden på ELFAS lilla sändare/mottagare?

Desperat i behov av mer info angående detta! ingen elektroingenjör/telekommingenör i närheten?
 

duckie

Aktiv medlem
Kul krets, den där :) Skulle man säkert kunna leka en hel del med... men tyvärr tog jag inte med mig min leksakslåda när jag flyttade. Om du titta på infobladet (19 sidor) till kretsen finns det ett kopplingschema och kretskortslayout i slutet. Den kopplingen tar hand om själva kommunikationen sedan får man väl hitta på något med signalgenereringen, typ lägga till ett par timers för fördröjning efter synken och liknande. På mottagarsidan kan man sedan lägga till en avkodare för vilken funktion som ska utföras samt signalanpassning till blixten.
Det är nästan så att det kliar i kopplingsfingrarna, det var länge sedan... men eftersom du studerar borde du väl kunna hitta någon mekarglad elektrostudent.

/AK
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Lugnt och fint nu.

Anledningen till att det är samma frekvens som PocketWizard är att just den frekvensen är upplåten för sändning utan licens med låg effekt. Egentligen är frekvensen primärt för amatörradio, man måste alltså tåla störningar på sådan här utrustning om man har en granne som är radioamatör.

Ni som har fjärrstyrda lås till era bilar har en uppfattning om räckvidden. Det är samma typ av radio som används, dock kanske inte just den här kretsen.

Oavsett om man bygger en fjärrutlösare eller en radiolänk för blixten så måste man säkert använda någon form av kodning, annars fjärrutlöses ju kameran respektive blixten när grannen öppnar bilen ;-)

Om den hinner på 1/250 s ??? Absolut. Det som tar tid är kodning respektive avkodning. Ni som läst specen på ELFAs sida ser att man kan köra 20 kbit/s. Bitlängden är alltså 50 us. Säg att man använder 5 bitars kodning, då blir fördröjningen 2*5*50 us = 1/2000 s.

Jag skall testa och bygga en, det verkar finnas en marknad om man kan hålla sig runt tusenlappen

;-)
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Tomas....

Låt oss säga så här..

Ett kit med en sändare + 2 mottagare med hotshoe kontakter skulle jag köpa direkt för kring 1000:-
Själva höljet skulle jag kunna fixa själv, men allt ihoplött med antenner som funkar på ca 40m eller nå liknande köper jag direkt!

kanske inte går att genomföra för en sån bllig peng, kan gissa att det som kostar är just hotshoe-adaptrarna, men PCeller bara kabel som man kan skarva ihop med en PC-kontakt skulle funka också..

Eller om du har nån bra ide för ett snyggt hölje så visst...

Pocketwizard har ju en räckvidd på 1600 "feet" eller mer, är inte billarm IR sändare/mottagare?
 
Senast ändrad:

Tomas_J

Aktiv medlem
Johan,

Jo, det finns IR-grunkor till billarm också, men en hel del använder radio.

Jag tror nog att det blir svårt med 1000:- för både sändare och 2 mottagare. Jag menade ett par. Bara sändar/mottagarkretsarna går ju på ca 450:-. Tillkommer diverse kringkomponenter, mönsterkort, kontakter, kablar, omkopplare etc.

Är det ett helt kit som det du föreslår som kostar 3-4000:- från PocketWizard ?? Jag hittade en site http://www.penncamera.com/details.cfm?id=1503 där man kan köpa sändare och 1 mottagare för 349 $. Det är faktiskt inte dyrt.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Snyft..

Jo fortfarande för dyrt för min ekonomi..

Men om du provar nån gång och kan fixa ihop en ritning så skulle det vara kul å prova att få till en sån här grej. Eftersom med 2 mottagare är man nog uppe i ca 5000:- för en grej som man kanske inte använder jätteofta...

Bara en ide..

Men som sagt, hör gärna av dig om du skulle få nån lysande ide!, du verkar kunna det där med elen..
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Jag försöker nog bygga en i vilket fall. Jag har varit nära att snubbla på synksladden flera gånger.

Lyckas bygget kan jag ju lägga ut en blänkare här på fotosidan..
 

duckie

Aktiv medlem
Bortsett från kostnaderna har jag räknat lite på räckvidden...
med tanke på kretsens känslighet och effektförlusten för utbredning i LUFT (dvs med väggar och annat jox i vägen blir den kortare) samt rekomenderad sändningseffekt blir räckvidden ca 300m, men då har jag inte tagit hänsyn till antennförlusterna.

/AK
 
ANNONS