Annons

Gamla 70/80-200 f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
En stor fördel med Nikons byte till Z-fattningen är ju att dom gamla f-objektiven har tagit ett skutt neråt i priser. Igår råkade jag köpa ett 80-200 f2.8 begagnat för runt 1000kr. Har någon erfarenhet av det?

Det var ett sådant här
1700396524951.png

Jag vet att jag inte kommer få AF på mina Z-kameror, men det var mer tänkt till min D800 och D700.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har nog inte haft samma version. Mitt 80-200 hade långsamt skruvfokus, dåliga motljusegenskaper och dålig kantskärpa. Det som blivit bättre, förutom AF-S, är att kantskärpan förbättrats för varje generation. Men alla är nog knivskarpa i mitten. VR är också en fördel som de äldre saknade. Ersättaren för mig, 70-200/2,8 VR II, spelar i en annan liga. Även prismässigt.
För 1000 kr finns inte mycket att klaga på om objektivet är felfritt annars.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har nog inte haft samma version. Mitt 80-200 hade långsamt skruvfokus, dåliga motljusegenskaper och dålig kantskärpa. Det som blivit bättre, förutom AF-S, är att kantskärpan förbättrats för varje generation. Men alla är nog knivskarpa i mitten. VR är också en fördel som de äldre saknade. Ersättaren för mig, 70-200/2,8 VR II, spelar i en annan liga. Även prismässigt.
För 1000 kr finns inte mycket att klaga på om objektivet är felfritt annars.
Det finns ju flera 80-200/2,8, men alla skruvfokuserade är nog i grunden optiskt lika. Möjligen varierar ytbeläggningarna. Däremot varierar skruvfokushastigheten, där de äldsta "non-D" med skjutzoom väl är långsammast.

Sedan fanns det en AF-S några år (som har en egen optisk konstruktion) parallellt med den sista skruvdrivna som nog såldes längre än AF-S:en. Det är nog rätt ovanliga idag då de hör till den generation objektiv där fokusmotorerna hade för ovana att "brinna upp", vilket gör att det blir ganska kört när det inte finns reservdelar längre.

Alla 80-200 saknar ju VR, vilket kom först när det blev 70-200/2,8. Detta är ju känt för att inte ha superbra kantskärpa, då Nikon troligen fokuserade mest på sina DX-kameror när det konstruerades. Därefter kom version II, som istället led av att det tappade ganska mycket brännvidd vid fokusering på kort avstånd, vilket en del störde sig på, och sedan kom den troligen sista F-versionen som heter FL, som föga förvånande är den bästa. Fungerar väl även bra på adapter till Z, men det direkt till Z är i vanlig ordning bättre, vilket nog märks allra mest om man sätter på telekonverterare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Mitt AF 80-200 f2.8D (new) anlände igår och jag måste säga att jag var positivt överraskad av bildkvaliteten. Till och med AF-hastigheten var snabb trots att det använder kamerans skruvfokus.
Byggkvaliteten får dom flesta stridsvagnar att verka bräckliga, vilket dock också märks på vikten.
Allt verkar fungera bra, till och med ringen som ställer om mellan AF och MF som skall vara den svaga punkten då den förmodligen är det enda i plast. Än så länge mycket nöjd.

Kan rekommendera att slänga några ögon på begagnatmarknaden nu, nästa vecka framför allt när alla skall bli av med sina F-produkter efter Black Week/Friday.
 

Polar300

Aktiv medlem
Det var ungefär ett sånt där jag gjorde monokikare av (när jag köpte mitt 300PF).
Funkar utmärkt och var också ett utmärkt sätt att återanvända ett överflödigt glas... ;-)
/Odd

2023-11-23 23;53 _IMG4986_DxO+Odd_small.jpg 2023-11-23 23;52 _IMG4985_DxO+Odd_small.jpg
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Den där kikaradaptern var het på tradera för några år sedan. Blev aldrig av att köpa någon då priset alltid stack iväg. Bra med återbruk. 😉
 

jjq

Aktiv medlem
Hade en tidigare version och tyckte det var utmärkt. Nu använder jag så sällan tele-zoom så jag kör 80-200 F4.0 Ai-s :)
 
ANNONS