Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Qualfoot

Aktiv medlem
Tack för svaret. Det lutar nog mot ett inköp av D200
istället för D80 som jag tidigare tänkt.
Eftersom jag kommer att fortsätta med dia i liten skala så är det en fördel att kunna använda samma AIS objektiv som till FM2. När det gäller vidvinkel så är behovet av autofokus inte lika stort.
Men jag har en 85/2,0 AIS, undrar hur lätt/svår den är att fokusera med D200? Kanske ska man byta den mot en AF? Den går ju lika bra som AIS i FM2.
 

klyktattarn

Ny medlem
Ok, jag har läst men ej förstått denna tråd...
Spelar ingen roll igentligen eftersom jag hoppas på ett svar ändå.....

Jag skall få låna en D80 några timmar, hinner därför inte plöja instruktionsboken, och tänkte använda ett äldre 400mm objektiv på den.
Jag förstår att varken ljusmätare eller autofokus fungerar, men det är helt ok.
vad jag behöver veta är : Hur ställer jag in kameran för detta gamla manuella objektiv ?
Någon som vill berätta enkelt eller hänvisa till någonstans på nätet där det är beskrivet ?

Tackar
PN
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ställ in vredet på M = Manuell mode och välj bländare manuellt med inre ringen på objektivet. Utomhus så kan du testa med bländare 4 eller 5,6 och sedan ställer du in tiden på bakre ratten till 1/200s, 1/250s eller snabbare om du inte har ett stativ att sätta fast grejorna på. Med stativ kan du använda mindre bländate och längre tid. Ta några bilder och granska dem i displayen, är du nöjd så e det ju bra. Om du vill ha kortast möjliga skärpedjup så använd största möjliga bländare, så lågt tal som möjligt på bländarringen och så kort tid att det inte blir utfrätt i ljusa partier i bilden. Histogrammet kan vara till stor hjälp om man begriper sig på det, annars bara förvillar det. Lita på dina ögon och granska på displayen, konfirmera på datorskärmen när du kommer hem. Fota i .RAW format, justera vitbalans och kontrast. lägg på oskarp mask och skriv ut en bild i RGB färg för bästa resultat.
That's it.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Det är inte så svårt att fokusera med manuella objektiv på en D200. 85mm/2,0 är ju hyffsat ljusstark och då ser du säkert tillräckligt bra för att ställa in skärpan. Det finns en liten prick nere till vänster i sökarfönstret som "tänds" när man har rätt fokus på det man siktar på. Det är enkelt att se i alla fall. Har man tid att fota med manuella objektiv så har man tid att ta två kort om ett skulle bli suddigt.

D200 är den perfekta kameran för den som vill vara kreativ i sitt fotande! Jag köpte min på flygplatsen i Manchester för 9000:- på Dixon.
 

klyktattarn

Ny medlem
Tack för svaret, då förstår jag.
En sak bara ;
Jag har förstått att man kan ställa in "filmkänslighet" på digitalkameran , på samma sätt som jag ställer in ASA-talet på min F3 (t.ex. 200ASA).
Har det någon betydelse i detta samanhang ?
 

Qualfoot

Aktiv medlem
Tack för svaret. Ännu en fråga. Jag har försökt hitta vilka kameror som har spegeluppfällning men det tycks vara svårt att få fram, eller har jag bara missat det?
 

j_s

Aktiv medlem
Spegeluppfällning finns på D200 (och har jag förstått på D2-serien). På D200 ställer man in "m-up" med ett vred och när man första gången trycker på avtryckaren så fälls spegeln upp. Nästa gång man trycker på avtrycket så tas bilden.

På D80 finns inte denna funktion - däremot kan man ställa in en fördröjning (via ett menyval) som fördröjer exponeringen med 0,4 s efter det att spegeln fällts upp.

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=268&forum=DCForumID236&viewmode=threaded
 

joelchr

Aktiv medlem
Per Nyberg: Japp, man ställer in ISO, ljuskänslighet. Ju lägre isotal, desto mindre ljuskänsligt och mindre brus och vice versa...
 
ANNONS