Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto eller garga-snipe?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
skillnaden verkar vara syftet, om jag fattat saken rätt. Den nya trenden handlar om att håna folk för deras utseende. Vilken kanske kan rymmas under yttrandefrihet, men kanske kan falla under ärekränkning
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Otroligt låg och gemen form av fotograferade.

Skulle nog vilja säga att den inte ens som avart bör inrymmas i den fotograferade företeelsen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag råkade gå med i en facebookgrupp som heter "Street photography Cartier Bresson inspired". Det är ungefär likadant där.
Hjälplösa uteliggare presenteras i svartvitt. Som om svartvitt är det som gör bilden "Cartier-Bressonsk". Respekten för medmänniskan hamnar långt ner.
 

thommym

Aktiv medlem
Jag råkade gå med i en facebookgrupp som heter "Street photography Cartier Bresson inspired". Det är ungefär likadant där.
Hjälplösa uteliggare presenteras i svartvitt. Som om svartvitt är det som gör bilden "Cartier-Bressonsk". Respekten för medmänniskan hamnar långt ner.
Jag tycker att flera av de bilderna mycket väl fungerar som street. Man kan faktiskt visa en människas utsatthet utan att det behöver tolkas som hån.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag råkade gå med i en facebookgrupp som heter "Street photography Cartier Bresson inspired". Det är ungefär likadant där.
Hjälplösa uteliggare presenteras i svartvitt. Som om svartvitt är det som gör bilden "Cartier-Bressonsk". Respekten för medmänniskan hamnar långt ner.
Personligen fotar jag i stort sett aldrig utsatta människor men de gatufotografer som gör de kan argumentera för att alla personer ska få synas. Nu tror jag tyvärr att det många gatufotografer fotar utsatta mer för att de är lätta ”byten” och rättfärdigar det med nån diffus godhetssignalering att de vill visa hur jäkligt vissa har det i samhället. Som om vi inte redan visste det!

Tiktok-trenden som trådskaparen nämner har som mål att håna och det är ju vitt skilt från vad gatufoto handlar om.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Det här var en märklig och inte så charmig trend. Bilderna i inslaget var inte särskilt imponerande varken som streetbilder eller någon annan genre heller. Och just syftet att förnedra snare än dokumentera eller berätta något med bilderna känns inte heller som ett särskilt hållbart eller konstruktivt sätt att fotografera.

Låt oss hoppas att trenden dör lika snabbt som den uppstod, och att den inte ersätts med något ännu värre...
 

lonian

Aktiv medlem
Det har gått en liknande våg då folk snor användares profilbilder/galleri bilder och läggs ut i video för att bara håna, exempelvis Skånes fjortisar osv. Typiskt bland ungdomar.
 
ANNONS