Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

TBStoor

Aktiv medlem
Bengus skrev:
Jag är blåst, betalade 1000:- för min FED 2 i helgen :) Men då fick jag ju iof det stora nöjet att träffa Torbjörn Stoor och en resa från finland kostar :)

Skämt åsido; tror nog det är värt några hundralappar att köpa något man vet fungerar, våra vänner ryssarna var väl inte så jättekända för jämn produktionskvalitet. Trist med 17,5% slagavgift men det verkar vara standard.

Annars då, ropade du in något Bengt? Några fynd på leica-glugg sidan? Var klart sugen på ett par mellanringar till bladaren.

(sorry för ickebild-diskussion) :)

BAW
Ajaj hehee! ... nåå, men den är ju svart! och sko av modell C i fickan. Hoppas paketet är både till nytta och nöje!

Och faktiskt rolig träff!!! Och hoppas vädrets makter är lite mera med på noterna nästa gång ... ngr bilder fick jag med hem dock. Och bilderna från Panorama skall jag behålla med värme. Testade också J-3:an digitalt på båten vid middagsbordet till allas förträt ...
 

Bilagor

  • 36.1 KB Visningar: 265

Benganbus

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
Ajaj hehee! ... nåå, men den är ju svart! och sko av modell C i fickan. Hoppas paketet är både till nytta och nöje!

Och faktiskt rolig träff!!! Och hoppas vädrets makter är lite mera med på noterna nästa gång ... ngr bilder fick jag med hem dock. Och bilderna från Panorama skall jag behålla med värme. Testade också J-3:an digitalt på båten vid middagsbordet till allas förträt ...
De va inga svart FED på auktionen,
då hade nog priset blivit ett annat!
För då hade jag bjudit!! :)

Annars finns det spännande internationella samarbeten vad gäller just FED-kameran.. ;)
http://www.cameraquest.com/ruskie_fed_95.htm
 

Bengus

Aktiv medlem
FED:en är en riktigt trevlig bekantskap; tror vi ska bli riktigt goda vänner vad det lider. Är ju som bekant en "tråkig" bieffekt att man måste skaffa en massa nya leksaker till ett nytt system; men det hör ju till.

Sneglar lite på en Jupiter-12; 35 2:8 som vidvinkel. Tyvärr vet jag inte än om det blir en Leica M6 affär efter jul så jag blir nog tvungen att vänta med denna beställning.

Har ni rysslandsvänner testat jupiter 12:an, värd sina $100?

Snygg bild föresten, Torbjörn.

Mvh
Bengt W
 

Benganbus

Aktiv medlem
Bengus skrev:
FED:en är en riktigt trevlig bekantskap; tror vi ska bli riktigt goda vänner vad det lider. Är ju som bekant en "tråkig" bieffekt att man måste skaffa en massa nya leksaker till ett nytt system; men det hör ju till.

Sneglar lite på en Jupiter-12; 35 2:8 som vidvinkel. Tyvärr vet jag inte än om det blir en Leica M6 affär efter jul så jag blir nog tvungen att vänta med denna beställning.

Har ni rysslandsvänner testat jupiter 12:an, värd sina $100?

Snygg bild föresten, Torbjörn.

Mvh
Bengt W

Finns litet bilder tagna med Jupiter-12 i denna tråd.
Längst ned på sid 166 börjar bilderna tagna med Jupiter-12,
bild från Mosebacke Torg,
sedan kommer några bilder till..

M6 affär...Ok! :)
Då blir du en "gatufotoaficionados"!! ;)
 

Bengus

Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Finns litet bilder tagna med Jupiter-12 i denna tråd.
Tror det är c:a två sidor bakåt..

M6 affär...Ok! :)
Då blir du en riktig "gatufotoaficionados"!! ;)
Svågern har blivit digital; klart man kan hjälpa honom att bli av med sin stackars M6;a ;)
 

Bengus

Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Finns litet bilder tagna med Jupiter-12 i denna tråd.
Tror det är c:a två sidor bakåt..

M6 affär...Ok! :)
Då blir du en riktig "gatufotoaficionados"!! ;)
Ajdå, de bilderna hade jag ju sett, var nog lite trött i skallen av brist på solljus. Ser ju riktigt bra ut; trist att det inte går att lägga upp större bilder i forumtrådarna...

Svågern har blivit digital; klart man kan hjälpa honom att bli av med sin stackars M6;a ;)

BAW
 

Benganbus

Aktiv medlem
Bengus skrev:
Ajdå, de bilderna hade jag ju sett, var nog lite trött i skallen av brist på solljus. Ser ju riktigt bra ut; trist att det inte går att lägga upp större bilder i forumtrådarna...

Svågern har blivit digital; klart man kan hjälpa honom att bli av med sin stackars M6;a ;)

BAW

Å en liten fin grej på en M6:a är det lilla handtaget/greppet man kan köpa till! ;)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11461
Och så en 35 mm glugg på!

Se'n...!!! ;) :)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Bengus skrev:
FED:en är en riktigt trevlig bekantskap; tror vi ska bli riktigt goda vänner vad det lider. Är ju som bekant en "tråkig" bieffekt att man måste skaffa en massa nya leksaker till ett nytt system; men det hör ju till.

Sneglar lite på en Jupiter-12; 35 2:8 som vidvinkel. Tyvärr vet jag inte än om det blir en Leica M6 affär efter jul så jag blir nog tvungen att vänta med denna beställning.

Har ni rysslandsvänner testat jupiter 12:an, värd sina $100?

Snygg bild föresten, Torbjörn.

Mvh
Bengt W


Har sett en Jupiter-12 i M39 hos Schönherr för 450:-

Men det va nog för nå'n månad sedan...!?
 

Benganbus

Aktiv medlem
Bengus skrev:
FED:en är en riktigt trevlig bekantskap; tror vi ska bli riktigt goda vänner vad det lider. Är ju som bekant en "tråkig" bieffekt att man måste skaffa en massa nya leksaker till ett nytt system; men det hör ju till.

Sneglar lite på en Jupiter-12; 35 2:8 som vidvinkel. Tyvärr vet jag inte än om det blir en Leica M6 affär efter jul så jag blir nog tvungen att vänta med denna beställning.

Har ni rysslandsvänner testat jupiter 12:an, värd sina $100?

Snygg bild föresten, Torbjörn.

Mvh
Bengt W

Finns andra kul vidvinklar till en FED! :)

Har en Orion 1:6/28 mm och en Russar 1:5,6/20 mm! :)
Orion är en kopia av Zeiss Topogon,
men Russar verkar var en egen CCCP-konstruktion.
http://www.cameraquest.com/russian.htm
Fick tag på en invändig skiss av Russar, har inte sett nå't liknande tidigare.
Båda är helt Ok! :)

Klart att dom har litet låg ljusstyrka,
men vad sitter problemet!!?? ;)

Äkta vidvinklar er'e också,
sticker ut en 2 cm från kamerahuset!

Ps. Å får man tag på en Yasuhara-kamera,
då kan man vara lycklig.
En liten japansk firma började göra analoga mätsökarkameror före Voigtländer/Cosina, Yasuhara.
Och se'n har dom eller Kineserna gjort några "Kinesiska" kopier med "feltryck" bla. ;) ;)
Då blir'e litet Rubens även här! ;)
 
Senast ändrad:

cereus

Avslutat medlemskap
Lite inspirerande bilder...

är aldrig fel...förutom trevliga kameror och objektiv behövs bildinspiration för att det skall bli riktigt trevligt! Stötte av en händelse på följande galleri med bilder av Lee Friedlander, Garry Winogrand och flera andra duktiga gatufotografer:

http://www.fraenkelgallery.com/

Beträffande Jupiter-12 kan jag bara instämma i att det är ett fint objektiv med utmärkt skärpa för den som behöver det...och riktigt billigt är det också...om man köper från Ukraina eller Ryssland...dessutom behöver man en extra sökare för 35mm...och en...

Mvh
Janne
 

Benganbus

Aktiv medlem
Re: Lite inspirerande bilder...

cereus skrev:
är aldrig fel...förutom trevliga kameror och objektiv behövs bildinspiration för att det skall bli riktigt trevligt! Stötte av en händelse på följande galleri med bilder av Lee Friedlander, Garry Winogrand och flera andra duktiga gatufotografer:

http://www.fraenkelgallery.com/


Mvh
Janne



Oftast går vi till "bilden" från helt fel håll...
Vi köper fina kameran,
fina objektiven,
fina tillbehören,
och se'n skall vi ta "fina bilden"....

Det funkar tyvärr inte så!


Att skaffa sig en "bildsyn",
är att titta på bra fotografers bilder,
och att fundera på vad för bilder vill jag ta,
och sedan skaffa verktyget,
fotografera långsiktigt, just för att också hitta "sin väg",
är den bästa vägen till "bildsynen"....

Och då är länkar som denna en del på vägen! :)

Tack för den länken Janne!
 

Benganbus

Aktiv medlem
Å så kommer en "gatufotocafébild"! :)

Fotograferat inne på Gatufotofiket Puck på Hornsgatan i Stockholm.

Fotografen syns i kanten... ;)

Leica M6, Canon 1,5/35 mm, med "hemladdad" Tri-X från Svenska Kort på Hornsgatan.
30:- rullen! :)

Ps. Kan vara litet rörelseoskärpa inblandad..
Canongluggen körs på full öppning,
och med en 1/4 sek så...
de e skumt i lokalen! ;)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Benganbus

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag har ingen Leica, men gatufoto kan vara kul ibland ändå

Fint Janne!

Å kameran,
den e inte viktig...
de e bilden som räknas!!


Ps. Även om en liten "tyckargrupp" här i forumet
yrar om sina Leicor hela tiden...;)

Det speglar väl bara deras osäkerhet!! ;)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag har ingen Leica, men gatufoto kan vara kul ibland ändå

Å som sagt, fin bild från gången vid T-centralen.

Nu har dom stoppat det mesta av musik och brödförsäljningen i gången.....

Man säger att det finns så mycket folk där hela tiden att det vid en ev. brand/utrymning,
inte får finns något i vägen som kan hindra.....

Han ta en bild innan... ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/351756.htm


Ps.
Tror att det är viktigt att ta bilder innan...
På nå't sätt...
Vår omgivning och vi förändras hela tiden... ;)
 
ANNONS