Annons

Ge bort ett objektiv - men vilket? (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

PerImago

Aktiv medlem
Hepp, högtid stundar och jag tänkte ge ett objektiv för att ytterligare stimulera fotograferingen i släkten. Behöver dock råd vilket.

Bakgrund: Befintlig utrustning: en Canon EOS APS-C med 18-55 f/3.5-5.6.

Gåvotanke 1:EF-S 17-55/2,8 IS USM (med argumentet "samma fast så mycket bättre")
Gåvotanke 2: Sigma AF 24-70/2,8 EX DG HSM (med argumentet "framtidssäkrad investering om du tänkte skaffa fullformatshus i framtiden")

Egna Funderingar:
1:an: kommer den upplevas som "så mycket bättre" eller finns det en risk att det blir ett "jaha, ehh..."
2:an: blir ju (väl) i APS-sammanhang att betrakta som en zoom i kanten på normal/kort tele. Kommer den fortfarande vara till glädje eller kommer vidvinkeln sannolikt saknas av användaren?

Tankar/funderingar/alternativa förslag mottages tacksamt!
 
Bakgrund: Befintlig utrustning: en Canon EOS APS-C med 18-55 f/3.5-5.6.

Beror lite på vad vederbörande gillar att fotografera och på hur mycket du vill spendera. Spontant tycker jag du ska satsa på något med "längre räckvidd" i och med att ni har vidvinkel. Inte dumt förbereda för fullformat. Kanske detta om det inte är för dyrt: EF 70-300/4-5,6L IS USM
 
Jag hade satsat på ett EF100/f2,8L IS MACRO.
De flesta Macrobilderna på hemsidan är tagna med just det, och då både med 5D Mark II FF och 1D Mark IV crop 1,3.

Man kan ha sååååå roligt med ett macro, och på ett
crophus ger det 160mm, så det blir ju lite tele samt grymt bra porträtt glugg.

Också "framtidssäkrad" inför fullformatare.

Ett givet val enligt mig om man tänker på alla användningsområden man får.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
 
Visserligen inte FF-säkrat men ett EF-S 10-22 är ett fantastiskt kul objektiv som kan ge vederbörande lite inspiration. Dessutom smidigt jämfört med telezoom.
 
Tror att båda sista förslagen än bättre.

MEN OM du har lite kontakter eller lägger handpenning o talar väl för dig så kan du säkert låna ett objektiv som är visningsexemplar över helgen i en butik.
"ge bort" det med att på xdag den xx så går ni till butiken o antingen hämtar ut ett likadant nytt eller väljer ett annat, det som är intressantast.

Själv är jag tex helt ointresserad av macro.
 
Kunnandet ?

Hepp, högtid stundar och jag tänkte ge ett objektiv för att ytterligare stimulera fotograferingen i släkten. Behöver dock råd vilket.

Bakgrund: Befintlig utrustning: en Canon EOS APS-C med 18-55 f/3.5-5.6.

Gåvotanke 1:EF-S 17-55/2,8 IS USM (med argumentet "samma fast så mycket bättre")
Gåvotanke 2: Sigma AF 24-70/2,8 EX DG HSM (med argumentet "framtidssäkrad investering om du tänkte skaffa fullformatshus i framtiden")

Egna Funderingar:
1:an: kommer den upplevas som "så mycket bättre" eller finns det en risk att det blir ett "jaha, ehh..."
2:an: blir ju (väl) i APS-sammanhang att betrakta som en zoom i kanten på normal/kort tele. Kommer den fortfarande vara till glädje eller kommer vidvinkeln sannolikt saknas av användaren?

Tankar/funderingar/alternativa förslag mottages tacksamt!


Svaret på alt 1 beror nog helt var kunskapsnivån ligger :) För dom flesta så kommer dom inte se nån skillnad på resultatet, möjligvis kommer användaren att märka skillnaden vid användadet och dåliga ljusförhållanden.

Alt 2 Ger ju både bättre ljustyrka och ett lite annat zoomomfång, +1 på den ;-)

ThomasR

PS ger inga råd på sånt som du inte tagit med i förutsättningarna ;-)
 
Du kan ju fråga mottagaren vad som finns på önskelistan, tror att risken för felköp annars är stor.
 
Lägg till lite pengar och köp ett Canon 70-200 f4L IS !? Det är bra objektiv som du funderar på såklart men kanske inte ger så otroligt mycket mer än kitobjektivet. Det gör däremot 70-200:at ! Hade jag valt mellan dina alternativ så hade det blivit 24-70 alla dagar i veckan. Precis som du säger vid ett eventuellt köp av fullformatskamera i framtiden.
 
Varför inte Canon 15-85?

Jag har haft Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM på en 7D, som jag var väldigt nöjd med. Väldigt mångsidigt och ett objektiv som ligger snubblande nära "L-klass" enligt Cyberphoto.
 
Om jubilaren behöver lite extra motivation för sitt fotande och dessutom har ett objektiv med omfånget 18-55 så tror jag inte att det blir någon WOW-reaktion på att få ytterligare objektiv med samma zoomomfång. Den extra bildkvalitet som det blir kanske inte heller är saknad i dagsläget?

Skulle jag få ett objektiv så skulle jag bli väldans glad för ett exv. 70-200. Då skulle jag kunna ta bilder som jag inte kunnat förut.

Även ett Canon 85/1.8 ger bilder som jubilaren inte kunnat åstadkomma förut. Porträtt med suddig bakgrund=WOW-faktor!
 
Om jubilaren behöver lite extra motivation för sitt fotande och dessutom har ett objektiv med omfånget 18-55 så tror jag inte att det blir någon WOW-reaktion på att få ytterligare objektiv med samma zoomomfång. Den extra bildkvalitet som det blir kanske inte heller är saknad i dagsläget?

Skulle jag få ett objektiv så skulle jag bli väldans glad för ett exv. 70-200. Då skulle jag kunna ta bilder som jag inte kunnat förut.

Även ett Canon 85/1.8 ger bilder som jubilaren inte kunnat åstadkomma förut. Porträtt med suddig bakgrund=WOW-faktor!

Efter en natts blandad sovning och funderade så börjar jag landa i 70-200 alternativet också av flera skäl. Differentieringen är en viktig sak (i stället för en likadan fast bättre). Sedan är också 70-200 en personlig favorit, jag kör iofs Nikon men den brännvidden gör något med fotograferingen som gör att man når så där perfekt bra. Med APS-C blir den ju också ytterligare lite längre, så att säga. Och den blir också framtidssäker.

Några följjdfrågor för er som kan Canon (mindes just 70-talsslogan Kan nån kan Canon...): Canon IS är inte nåbart så alternativet borde stå mellan en Canon 70-200 2.8 L och Sigmas variant med OS. Då är således frågan billdstabilisering kontra byggkvalitet och andra aspekter....?
 
Men 70-200 2.8 L och 70-200 4 L IS kostar ju nästan exakt lika mycket. Ska du komma billigare undan köper du 4 L utan IS.

Mvh Martin
 
Ett billigare telealternativ är EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS STM. Inte lika bra som 70-200, men förvånansvärt bra för vad det kostar.
Passar förstås bara på APS-C, eftersom det är ett EF-S.
 
Jag håller på makroalternativet - det kan ge fotografen möjlighet att upptäcka en helt ny värld :)
 
Jag var i samma sits förra året. Hade en i närheten som tog studenten och är verkligt duktig på att fota. Men hon höll lite på att tappa intresset iom att hon kände sig begränsad av kitobj 18-55. Vi gav henne ett 50-200 och vips kom hon igång igen och har utvecklats väldigt. Var mer brännviddsomfånget än kvaliteten som begränsade. Nu letar jag macro åt henne.....:)
 
ANNONS