Annons

Ge databasfanjunkaren sparken! Det är segt!

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Jag vet inte vad det är för fel, men något är det. Forumet svarar inte på tilltal med jämna och ofta återkommande mellanrum, vilket gör hela upplevelsen påtagligt enerverande. Det tar ibland synnerligen lång tid innan något börjar laddas, det vill säga att tillståndet att webbläsaren väntar på Fotosidan är mycket vanligt. Exakt hur långt tid det tar varierar, men allt mellan 5 och 30 sekunder är vanligt (säker varit längre också). Sedan händer det att det fungerar direkt också, så det är mer eller mindre slumpmässigt. Eftersom det bara verkar vara i forumet så misstänker jag att det kanske är forumdatabasen och dess server som spökar.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag vet inte vad det är för fel, men något är det. Forumet svarar inte på tilltal med jämna och ofta återkommande mellanrum, vilket gör hela upplevelsen påtagligt enerverande. Det tar ibland synnerligen lång tid innan något börjar laddas, det vill säga att tillståndet att webbläsaren väntar på Fotosidan är mycket vanligt. Exakt hur långt tid det tar varierar, men allt mellan 5 och 30 sekunder är vanligt (säker varit längre också). Sedan händer det att det fungerar direkt också, så det är mer eller mindre slumpmässigt. Eftersom det bara verkar vara i forumet så misstänker jag att det kanske är forumdatabasen och dess server som spökar.
Jag har samma problem men det är absolut inte bara med forumet utan allt på fotosidan.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Oki! Inte fått ngn mail från övervakningen om seghet men fått lite flera rapporter idag så något är det! Ser till att driften kikar!
 

martinot

Aktiv medlem
Fotosidan.se är extremt seg. De flesta sidor tar 10-20 sekunder att ladda.

Sitter f.n. på Bahnhof 250/250 över Telia Öppen Fiber.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Fotosidan har en väldigt egen funktion, sajten blir extremt seg när ni egentligen borde vara ute och njuta av Svenska sommaren. Detta på uppdrag av Socialstyrelsen ....

Skall stänga av den funktionen nu, med en omstart ....


-Thomas

PS. Jag är ironisk ...
 

forstheim

Aktiv medlem
Det är extremt segt för mig också. Trodde först det var mitt mobila bredband som segade, men segheten verkar vara begränsad till just fotosidan!
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Något är trasigt, kanske värmeslag?

Vi felsöker. Om ni känner att det "släpper" så får ni gärna medela det också.

-T
 

martinot

Aktiv medlem
Känns som om omstart gjorde susen. Går fint nu!

Jodå, har varit ut på sommarstugan och även seglat i veckan, med ganska mycket sol och hav. Nästan för mycket! 🙂

Men idag halvmolningt, och just nu regn, så blev ju bra tjaming med omstarten. 😎
 

martinot

Aktiv medlem
Hmm.. går fortfarande segt ibland, men nu inte lika ofta.

Kanske någon externtjänst som är inbäddad i sidladdningen som spökar?

Känns också som skrivoperationer (posta, ändra, etc.) går oftare långsammare än läs (men förekommer där också). Disk eller IO-problem?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Problemet är helt klart inte löst.

Skärmdump

Om jag bankar till F12 och väljer networkfliken i Fx så ser det typiskt sett ut som ovan när det segar i forumet. Även efter omstarten har jag sett tider på uppåt en minut för att komma vidare från första php-filen. Sedan tar det ju rätt god tid innan alla femtioelva externa saker laddat klart, men det är en annan femma.
 

martinot

Aktiv medlem
Nej.

Tex. Forumsidan som listar senaste inlägg laddar ofta OK, men testa att välja tex. "senaste olästa meddelande" i ett par olika trådar så märker att det ibland tar enormt lång tid att ladda (upp till en minut).

Samma sak med att spara inlägg (som detta). Det är dock inte konsekvent. Ibland går det med normal hastighet (hittar inte något riktigt mönster måstenjag erkänna).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Instämmer, problemet är kvar. Nu var det en sväng där det var riktigt segt, men ett tag innan så fungerade det hyfsat.

Tillägg: Och nu när jag lade in svaret gick det i normal fart. Alltid kul med intermittenta fel...
 

Tomasz

Aktiv medlem
Nu är det så segt att tillochmed SJ:s avgångar känns punktliga i jämförelse. Har testet med olika datorer och olika webbläsare, alla säger "waiting for www.fotosidan.se"
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu är det så segt att tillochmed SJ:s avgångar känns punktliga i jämförelse. Har testet med olika datorer och olika webbläsare, alla säger "waiting for www.fotosidan.se"
Ja, nu är det ännu värre än när jag startade tråden och har så varit de senaste timmarna. Förvisso har jag varit ut två vändor, men jag betvivlar att det har gått snabbt just då.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är fortfarande intermittent. Just nu går det fort, men för en stund sen var det segt. Jag noterade tyvärr inte tidpunkten för segheten. Det kanske vore bra om alla som rapporterar seghet även skriver klockslag? Kanske hjälper det för driftsansvariga att leta på rätt ställe i loggarna.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Felet är jätte konstigt, jag tror det är en av noderna i clustret som har problem. Men jag ser inget mönster.

Det är inget generellt belastningsprolem (eller typ i/o), nu under sommaren så är det väldigt mycket lungare ....gick väl iofs nyhetsbrev idag som skapar lite last.

-T
 

PMD

Aktiv medlem
Ibland tycker jag mig märka att det går snabbt och bra att få upp sidan med ett trådinlägg (som man får en länk till via email), men att det går sirapsslött att lägga in en kommentar. Jag har inte noterat det tillräckligt säkert för att påstå att det är ett mönster, men det kanske är en ledtråd.
 

martinot

Aktiv medlem
Det som, oftast, går slöast är att välja "länken" == läs senaste inlägg i tråden, eller att spara nya, eller redigerade inlägg.

Ca 00.44 så tog det ca 40 sekunder att ladda "läs senaste inlägg i tråden" för just denna tråden.
 
ANNONS