Annons

grundläggande frågor kring gatufotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Hej,

Tack för tidigare goda information och råd kring gatufotografi i Sverige.
Nu har följande frågor dykt upp:

1- Finns det något dokument som belyser i helhet lagar och regler för gatufotografi i Sverige?

2- I vissa länder (England) är det tydligen inte tillåtet att zooma och filma/fotografera i en "privat" område t.ex. in i gallerior mm, är det likadant gäller i Sverige?

3- lagligt att zoomar in i en kaffe, restaurang eller liknande?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
1- Finns det något dokument som belyser i helhet lagar och regler för gatufotografi i Sverige?
Här kan du läsa om vad som gäller. Du får i stort sett fotografera överallt med mycket få undantag.


2- I vissa länder (England) är det tydligen inte tillåtet att zooma och filma/fotografera i en "privat" område t.ex. in i gallerior mm, är det likadant gäller i Sverige?
Det är i stort sett okej. Grundregeln är att du får fota allt du ser där du får så.

Men du får inte fota in på område som är klassat som "skyddsobjekt med avbildningsförbud", t ex in på ett militärt regemente. Du får inte heller fotografera in i en rättssal.

Lagen om "kränkande fotografering" förbjuder viss smygfotografering. Men dåm måste dessa tre kriterier uppfyllas.
– Fotograferingen sker dolt (så om du står på gatan och fotar är det okej)
– Fotograferingen måste ske utan lov
– Fotograferingens ska ske in i ett privat utrymme, med det menas främst toaletter och omklädningsrum. Men ett sovrum där gardinerna nästan är helt fördragna kan ocksåräknas in.
Detta är helt enkelt en lag för att komma åt snuskgubbar som montera dolda kameror i toaletter och omklädningsrum.

3- lagligt att zoomar in i en kaffe, restaurang eller liknande?
Samma svar som ovan. Det du ser där du får stå får du fota.

Det kan vara fotoförbud på vissa caféer och restauranger, men det gäller bara inne i lokalen, inte om du står utanför. Ett sådant förbud har samma tyngd som ett förbud mot att äta glass.
 

Moha

Aktiv medlem
Tack Magnus för detaljerade info.
Jag var lite osäker på följande av egna gatubilder

 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Tack Magnus för detaljerade info.
Jag var lite osäker på följande av egna gatubilder

Ser inga problem där. Inget hem, toalett, tält, husbil eller annan motsvarande plats.

Jag har samlat en del rättsfall som berör fotografer.

Magnus har givit dig vad som gäller men där saknas källhänvisningar till lagboken. Du har lagtexterna här.

Jag håller inte med Magnus (om det nu är öppen fotografering utifrån och in i ett privat utrymme som han menar) när han skriver:
"Fotograferingen sker dolt (så om du står på gatan och fotar är det okej)"

Jag baserar det på propositionen till Kränkande fotografering. Propositionen är 67 sidor lång och intressant.

"Avgörande är alltså om fotograferingen sker i hemlighet för den fotograferade. I förarbetena till bestämmelsen om olovlig avlyssning nämns som exempel att den som helt öppet från en gata riktar en avlyssningsapparat mot ett fönster för att avlyssna vad som sägs i den lokal som finns innanför fönstret drabbas av straffansvar så snart den eller de som befinner sig i lokalen inte känner till att avlyssning pågår (prop. 1975:19 s. 103). På motsvarande sätt skulle exempelvis s.k. paparazzifotografering från långt avstånd med teleobjektiv av någon som befinner sig inomhus i en bostad och som den fotograferade inte uppfattar kunna anses ske i hemlighet. Även fotografering av någon som sover skulle omfattas av en sådan avgränsning, eftersom den fotograferade då inte kan uppfatta fotograferingen, trots att fotograferingen i och för sig sker helt öppet."
 
Senast ändrad:

Moha

Aktiv medlem
Ser inga problem där. Inget hem, toalett, tält, husbil eller annan motsvarande plats.

Jag har samlat en del rättsfall som berör fotografer.

Magnus har givit dig vad som gäller men där saknas källhänvisningar till lagboken. Du har lagtexterna här.

Jag håller inte med Magnus (om det nu är öppen fotografering utifrån och in i ett privat utrymme som han menar) när han skriver:
"Fotograferingen sker dolt (så om du står på gatan och fotar är det okej)"

Jag baserar det på propositionen till Kränkande fotografering. Propositionen är 67 sidor lång och intressant.

"Avgörande är alltså om fotograferingen sker i hemlighet för den fotograferade. I förarbetena till bestämmelsen om olovlig avlyssning nämns som exempel att den som helt öppet från en gata riktar en avlyssningsapparat mot ett fönster för att avlyssna vad som sägs i den lokal som finns innanför fönstret drabbas av straffansvar så snart den eller de som befinner sig i lokalen inte känner till att avlyssning pågår (prop. 1975:19 s. 103). På motsvarande sätt skulle exempelvis s.k. paparazzifotografering från långt avstånd med teleobjektiv av någon som befinner sig inomhus i en bostad och som den fotograferade inte uppfattar kunna anses ske i hemlighet. Även fotografering av någon som sover skulle omfattas av en sådan avgränsning, eftersom den fotograferade då inte kan uppfatta fotograferingen, trots att fotograferingen i och för sig sker helt öppet."
Tusen tack Peter, det var mycket bra och tillräckligt detaljerat information för mig att kunna bli säker på min framtida gatufotografering.
 

Moha

Aktiv medlem
Den texten behöver uppdateras. Numera är det inte längre tillåtet att fotografera insidan av en rättssal även om man står utanför.
Tack Per för påpekandet om rättssalen.
Jag fick samma länk från Peter i tidigare svar.
Det känns mycket bättre och lugnare att känna till regelverken.
 
ANNONS