Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gummitryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Liza

Aktiv medlem
För att ställa en ny fråga till er gummitryckare.

Det har blivit kris på FBK Rives papper till rimligt pris och Hanemulles är för grovgrängat. Vad har ni för tips på andra papper tills vi får tillgång här i Malmö på Rives igen.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Som det verkar just nu är det väldigt oklart med agenturen för Arches papper i Sverige, ta kontakt med IB Wahlström i Stockholm de har rives på ingående i alla fall och har också ett somersetpapper som fungerar efter limmning.
 

crewa

Aktiv medlem
Till Oscar
Eftersom mittnamn nämts med ex på bilder så vill jag nämna vilka. Bro samt J är gummitryck.
 

mariaahlberg

Aktiv medlem
Hej Oscar. Ville också tala om för dig att bilden i mitt album som heter Efter Sara är framställd i gummitryck.
Mvh maria ahlberg.
 

Platypus

Aktiv medlem
Re: Emaks op12

Lasse Mellberg skrev:
Det är den film som vi använt här på skolan
under en längre tid.Den är väldigt repkänslig.
Vi har framkallat den i selectol-soft 1+4 och
även med dektol 1+9. Vi har kopierat först på plastpapper Emaks Varycon eller Ilford Multigrade och sedan lagt plastpapperet i kontakt med filmen och gjort kontaktkopia på filmen med goda resultat
mvh Lasse
Det låter ju intressant -- Agfas film är ju minst sagt dyr... Jag lyckas inte hitta så mycket info om Emaks op12 på nätet -- har du lust att berätta lite mer? Tål den mörkrumsbelysning, vad kostar den, vilken storlek har den?

Tack på förhand,

Lisa
 

Liza

Aktiv medlem
Photax har den och du behandlar den på samma sätt som Agfan dock får jag använda kortare belysningstid.
 

Liza

Aktiv medlem
Till
ex LG Malmqvist, Maria Ahlberg, Lasse Mellberg och Liza W
jag hoppas inte ni tog illa upp att jag använde era bilder som fina exempel på Gummitryck
MVH Eva
 

Liza

Aktiv medlem
OK Gummitryckare, som jag skrev tidigare så är det ett visst problem med FBK Rives här i Malmöregionen så jag funderar på alternativa slätare papperssorter.
Vad använder ni och har någon förslag på behandling på andra papper typ multipla (fler än två) lager gelatin på porösa kvaliteter. Jag har testat ett antal olika akvarellpapper men över lag så slöjas bilderna oberoende av gummi/färgförhållande, lagertjocklek, exponeringstid etc. Både dyrt och jobbigt att hålla på och experimentera i den oändliga med och sen otillfredsställande resultat.
River själv mina pigment med Kullabergs pigment och använder frystorkad gummiarabicum, 14-15 baumé och har här fått ihop en bra kombination till Rives papper.
MVH Eva
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Jag har på senare år limmat paperen tre gånger och tycker att det har gått bättre och varit mindre problem sedan.Somerset är ett papper och de flesta inte alltför hårt grängade akvarellpapper. Sänk Baumen till 11, och gör en tunnare pigmentlösning, så slöjar papperet mindre. Mvh Lasse
 

crewa

Aktiv medlem
Till Eva
Bara roligt att du nämde mina bilder. Jag tycker om gummitryck och kan jag medverka att den sprids så är det positivt.
En fråga som kanske tidigare ställts men vet någom om det kommit något alternativ till formalinet.
 

Liza

Aktiv medlem
Trevligt gäng här på Gummitryckssidan :)
Det finns som sagt inga dumma frågor och eftersom jag är ganska ny så tillåter jag mig ställa sådana.
Om jag vill omgelatinera redan färdiga och formaliserade papper - är det bara att pånytt bada dem i gelatin och sen ny formalin eller måste jag göra en ny förkrympning först för att få bort gammal gelatin?

Tyvärr är Somerset lika svårt att få fatt på här som Rives, dessutom skulle jag vilja prova Lana men det finns bara i England vad jag hittat än så länge.
En lustig sak jag funnit genom nätsöking är att mycket finns skrivet om gummitryck men inget om lämpliga papper (mer än Rives, Lana och till viss del Somerset på Scopnicks site).

Kolla denna för att jämföra priser på papper
http://www.aartdevos.dk
vi är några som ev ska beställa papper härifrån om det inte löser sig med tillgång och bra priser
ex Rives 56x76 250gr - 18,13 danska ca 22.19SEK att jämföra med ca 35:- arket i sverige

och denna för priser på kemi och länktips
http://www.silverprint.co.uk
ex kaliumdikromat 500gr 11.52£(158.40) mot ca.1500SEK hos ex Tamro eller VWR

man undrar vad svenska distributörer håller på med.
 
Senast ändrad:

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Har inte omgelatinerat papper någon gång hittills
men förmodar att det går bra som du beskriver alltså gelatinera igen och sedan formalina igen. Vi har provat något som hette Glyoxal för några år sedan som alternativ till formalin. Men något hände som vi inte var beredda på och gummit koagulerade, så jag håller på med detta obehagliga formalin. Med ögonskydd och mask, god ventilation och oerhört fösiktigt.Har provat Lana Gravure och det är ett mycket fint papper. Det är ju känsligt med papper då de måste suga jämt över hela ytan. Det går ju att använda fotopapper också som är fixerade och sköljda, kanske inte plast. Sök också på nätet och titta på kanadensaren Stephen Livicks gummitrycksteknik.
 

Liza

Aktiv medlem
Ett Philips bordsolarium med stativ som jag impulsköpte för ca 10 år sen och nästan aldrig använt. Tror det är nån slags halogenlampa då den är stor som mitt lillfinger och har olikvinklade reflektorer runt om. Fungerar finfint.
MVH Eva
 

crewa

Aktiv medlem
Eva har du fått fram några bra tider med ditt bordssolarium. jag har prövat en del med ett liknande olika exp.tider och det vore roligt att jämföra jag har prövat allt mellan 3-30 min.
 
ANNONS