Annons

Hästfoto med häst och ryttare i fokus vid lite sämre ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Nikon dx 7100
700-300mm 4,5-6,3
50mm 1,8

Halloj!
Fotar hästar och har problem med att kunna dra fördel av ett ljusstarkare objektiv då jag inte får både ryttare och häst skarpa med en större bländare.
Rakt framifrån eller snett framifrån är det dryga metern mellan mule och ryttare, och jag får inte både häst och ryttare skarpa om jag inte går upp till f4,5 och helst över.
Jag tycker att jag har lite koll på bländartal och skärpedjup, och att även avståndet mellan kamera och motiv spelar en viss roll. Jag tycker att jag får ett rätt bra avstånd mellan mig och motivet med mitt 50mm, om jag vill få med hela ekipaget då det är en crop factor på 1.5 på Nikon dx om jag minns rätt. De flesta professionella hästfotografer har typ 70mm, eller kortare med f1.4 på fullformat i sin arsenal, men jag ser inga bilder där det är så väldigt kort skärpedjup som en sån stor bländare skulle ge, eller något steg nedbländat.
Så det känns som att jag med rätt stor sannolikhet missar något, men vad? 🙈 Om jag behöver ligga på f4,5 och helst högre för att få både ryttare och häst skarpa, då går det inte att dra fördel av ett ljusstarkare objektiv utan jag kan lika gärna hålla mig till budget-linser? Känns inte rätt och som sagt, jag måste missa något.
 
Skärpa har man bara i ett oändligt tunt plan.
Du måste välja vad du vill ha i skärpa.
Ett trick är att öka ditt avstånd till motivet.
 
Om jag behöver ligga på f4,5 och helst högre för att få både ryttare och häst skarpa, då går det inte att dra fördel av ett ljusstarkare objektiv utan jag kan lika gärna hålla mig till budget-linser?
Precis! Du har inte missat något. Scott Kelby raljerar i någon av sina böcker över fotografer som köper dyra ljusstarka objektiv och sen i praktiken alltid bländar ner för att få tillräckligt skärpedjup. Ett bra sätt att kasta pengar i sjön och dessutom tvingas släpa runt på onödig vikt :p Men visst är det mer status i att ha ljusstarka objektiv:rolleyes:
Sen säger naturlagarna att skärpedjupet blir mindre ju större sensor man har så egentligen tillför fullformat inget i just denna situation.
 
Senast ändrad:
Nu framgår det inte om ekipagen är i rörelse men om de nu är det så har du egentligen bara nytta av en kamera som tillåter att du går upp i ISO med bibehållen bildkvalitet.. Där kan ju faktiskt FF spöa crop.
Och så förstås fota i RAW och använda marknadsledande raw-konverterare. Är själv DxO-anhängare :p
Och fotar tornerspel med f/7.1 för att få både häst och ryttare skarpa! Svårt hinna se vilket man egentligen sätter fokus på, det går tusan så fort och så ska man hinna zooma ut allteftersom ekipaget närmar sig! :oops:
 
Senast ändrad:
Precis! Du har inte missat något. Scott Kelby raljerar i någon av sina böcker över fotografer som köper dyra ljusstarka objektiv och sen i praktiken alltid bländar ner för att få tillräckligt skärpedjup. Ett bra sätt att kasta pengar i sjön och dessutom tvingas släpa runt på onödig vikt :p Men visst är det mer status i att ha ljusstarka objektiv:rolleyes:
Sen säger naturlagarna att skärpedjupet blir mindre ju större sensor man har så egentligen tillför fullformat inget i just denna situation.
Tack för svar. Både bra och dåligt att varit ganska rätt ute då ☺️
 
Nu framgår det inte om ekipagen är i rörelse men om de nu är det så har du egentligen bara nytta av en kamera som tillåter att du går upp i ISO med bibehållen bildkvalitet.. Där kan ju faktiskt FF spöa crop.
Och så förstås fota i RAW och använda marknadsledande raw-konverterare. Är själv DxO-anhängare :p
Tack. Här menade jag mer stillastående ekipage. Har tagit mest bilder under hoppning/dressyr tidigare men där är jag realistisk inför vad jag kan förvänta mig vad gäller ljusförhållandena med mitt inte så ljusstarka 70-300. Men i tillräckligt ljus blir det överraskande skarpa bilder med det vid full action på banan. Och fokuspunkten sitter då som ett smäck i stort varje hopp.
 
Här menade jag mer stillastående ekipage...
Då kanske det skulle kunna fungera med fokus stacking om du snabbt tar ett par bilder med skärpa på häst respektive ryttare. Har faktiskt aldrig provat i dessa sammanhang, det förutsätter att hästen håller sig stilla. Sen blir det ju en del efterarbete..
Hoppas tornerspelen kommer tillbaka denna sommar, det är ju årets roligaste fotoevenemang. Har saknat dem..
 
Senast ändrad:
Nu framgår det inte om ekipagen är i rörelse men om de nu är det så har du egentligen bara nytta av en kamera som tillåter att du går upp i ISO med bibehållen bildkvalitet.. Där kan ju faktiskt FF spöa crop.
Och så förstås fota i RAW och använda marknadsledande raw-konverterare. Är själv DxO-anhängare :p
Och fotar tornerspel med f/7.1 för att få både häst och ryttare skarpa! Svårt hinna se vilket man egentligen sätter fokus på, det går tusan så fort och så ska man hinna zooma ut allteftersom ekipaget närmar sig! :oops:
Kanonbild 👍. Ja jag kör alltid raw, är inte tillräckligt duktig tekniskt för att sätta vitbalans eller exponering med tillräcklig säkerhet och har räddat många fina bilder med hjälp av raw. Ljusförhållanden skiftar väldigt om man riktar om kameran eller när tjejerna rider en ljus ömsom mörk häst direkt efter varandra (är inte juste ☺️) .
 
Nu framgår det inte om ekipagen är i rörelse men om de nu är det så har du egentligen bara nytta av en kamera som tillåter att du går upp i ISO med bibehållen bildkvalitet.. Där kan ju faktiskt FF spöa crop.
Och så förstås fota i RAW och använda marknadsledande raw-konverterare. Är själv DxO-anhängare :p
Och fotar tornerspel med f/7.1 för att få både häst och ryttare skarpa! Svårt hinna se vilket man egentligen sätter fokus på, det går tusan så fort och så ska man hinna zooma ut allteftersom ekipaget närmar sig! :oops:
Nu framgår det inte om ekipagen är i rörelse men om de nu är det så har du egentligen bara nytta av en kamera som tillåter att du går upp i ISO med bibehållen bildkvalitet.. Där kan ju faktiskt FF spöa crop.
Och så förstås fota i RAW och använda marknadsledande raw-konverterare. Är själv DxO-anhängare :p
Och fotar tornerspel med f/7.1 för att få både häst och ryttare skarpa! Svårt hinna se vilket man egentligen sätter fokus på, det går tusan så fort och så ska man hinna zooma ut allteftersom ekipaget närmar sig! :oops:
Då kanske det skulle kunna fungera med fokus stacking om du snabbt tar ett par bilder med skärpa på häst respektive ryttare. Har faktiskt aldrig provat i dessa sammanhang, det förutsätter att hästen håller sig stilla. Sen blir det ju en del efterarbete..
Hoppas tornerspelen kommer tillbaka denna sommar, det är ju årets roligaste fotoevenemang. Har saknat dem..
Ska prova det, vid rena uppställningsbilder står hästen ibland alldeles stilla två tre sekunder om något tagit hans intresse.
Arbetet är det värt isf, jag väljer ofta bara någon eller ett par bilder att lägga extra tid på. Blir ändå sittande länge med Lightroom och Photoshop.

DSC_3034 (2).jpgDSC_0732_078 (3).jpgDSC_3280.jpg
 
Snyggt :)
Fotar man ett hästekipage i full fart framifrån måste man förstå fallgroparna i "servo mode" autofokus, ska jag berätta?
 
Halloj!
Fotar hästar och har problem med att kunna dra fördel av ett ljusstarkare objektiv då jag inte får både ryttare och häst skarpa med en större bländare.
Rakt framifrån eller snett framifrån är det dryga metern mellan mule och ryttare, och jag får inte både häst och ryttare skarpa om jag inte går upp till f4,5 och helst över.

Det du behöver är en mindre kamera-sensor (aka "sämre kamera"). Typ en Nikon 1 -kamera med ljusstarkt objektiv. Annars är det ljusssättning eller använda mer vidvinkel för att på så sätt få längre skärpedjup.
 
Det du behöver är en mindre kamera-sensor (aka "sämre kamera"). Typ en Nikon 1 -kamera med ljusstarkt objektiv.
Man vinner inget med en mindre sensor. Att blända ner objektivet med en större sensor och skruva upp ISOt ger samma resultat. Det inkluderar brus, skärpedjup och diffraktion.
 
Det finns en uppsjö appar och webb-sidor där man kan beräkna skärpedjupet och få en uppfattning om vad som hamnar inom det som ser skarpt ut. Denna till exempel. Finns även som app.
 
Vad är ditt motiv? Allmänt tror jag vi människor uppfattar en bild som skarp om människan (ryttaren) är skarp och kan acceptera en lite sämre skärpa på hästen. Jag föredrar att komponera porträtt så att jag får ryttare och häst i samma skärpeplan (t.ex. ekipage från sidan eller ryttare på marken i plan med hästens ögon).
 
ANNONS