Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har Nikon 50 eller 35 mm vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har dålig koll på alla tekniska termer så det är möjligt jag är ute och cyklar. Vidvinkel för mig är ungefär samma sak som när man tittar genom kikhålet på ytterdörren. Man ser inte bara rakt fram utan även åt sidorna samtidigt som den som står framför kikhålet ser väldigt oproportionerlig ut.

Jag tog en bild förra sommaren med min Nikon D60 och originalobjektivet 18-55 mm. Zoomade max vilket bordet göra att den var inställd på 55 mm (om jag tänker rätt?). Om man tittar på bilden ser man att den är "välvd" inåt. Dvs vattnet ligger inte vågrätt utan är högre upp på sidorna än i mitten av bilden. Samtidigt lutar träden och husen inåt i bilden.

Problemet för mig är inte bara att bilderna blir skeva. Jag även måste centrera det jag vill fota i bilden för att få så lite förvrängning som möjligt, för att sedan beskära bilden efteråt i ett program för att få den komponeringen jag hade tänkt mig. Jag vill ha ett objektiv som inte förvränger bilden på det här sättet.
Fenomenet du beskriver här och visade med exempelbilden är mycket riktigt det som Roger Linde tog upp lite tidigare: Distorsion. Du kan läsa lite mer om fenomenet här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv#Distorsion

Nästan inga objektiv är 100% fria från distorsion, men zoomar har ofta mer av det än fasta objektiv. Och vidvinkelobjektiv tenderar att ha mer synlig distorsion än teleobjektiv.

Nu går det även att justera distorsion i bildredigeringsprogram i efterhand, en del nya kameror kan till och med göra det direkt i kameran innan bilden sparas till minneskortet.

Men vill du ha så lite som möjligt av distorsion kan nog en AF-S 50/1,8 vara en bra idé. Där är distorsionen så svag att det är svårt att upptäcka den.
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Fenomenet du beskriver här och visade med exempelbilden är mycket riktigt det som Roger Linde tog upp lite tidigare: Distorsion. Du kan läsa lite mer om fenomenet här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektiv#Distorsion

Nästan inga objektiv är 100% fria från distorsion, men zoomar har ofta mer av det än fasta objektiv. Och vidvinkelobjektiv tenderar att ha mer synlig distorsion än teleobjektiv.

Nu går det även att justera distorsion i bildredigeringsprogram i efterhand, en del nya kameror kan till och med göra det direkt i kameran innan bilden sparas till minneskortet.

Men vill du ha så lite som möjligt av distorsion kan nog en AF-S 50/1,8 vara en bra idé. Där är distorsionen så svag att det är svårt att upptäcka den.
Ok. Då blir det ett sådant objektiv vid nästa inköp.
 
ANNONS