Annons

hasselblad 30mm, vart?

Produkter
(logga in för att koppla)

boon

Aktiv medlem
letar efter ett beggat 30mm fisheye till en bladare.
finns ett på ebay och ett på keh.com.
nån som vet nån annanstans man kan hitta begagnade fisheyes
 
Som ett alternativ finns ju Kiev 88 / ARAX kameran med ett Arsat 30/3.5 Fisheye. Inte för att det skulle komma i närheten av Zeiss fisheye, som ju tydligen är mest gjort för vetenskapliga applikationer, men för t ex skatefoto skulle det nog funka utmärkt. Och så behöver man inte begå seppuku om man råkar tappa det.
 
Senast ändrad:
Aha... jag förstår.

Jag lurar lite på varför du bytte till Hasselblad? Inte kan det vara skillnaden mellan 1/400 sek synk och 1/500?

Hoppas du får kul med Fisheyet!
 
största anledningen var storleken och vikten.
reser mycket och det vägde och tog för mycket plats.
 
Ok, jag förstår. Jag tycker till och med bladaren är lite småtung efter ett par timmars kånkande.

För att stilla mitt fisheye-begär (jag har verkligen inte råd att köpa en till jävla kamera nu, inte ens en Arax) har jag byggt en pinhole-kamera med böjt filmplan. Ok, den har inte blixtsynk och bländaren är ca f/330, men ändå! ;-)
 
Är det fisheye-effekten du är ute efter eller bara en extrem vidvinkel med centralslutare?

Om det är det senare alternativet; skaffa en SWC/SWC-M/903/905 med Biogon 38mm istället, den dyker upp betydligt oftare och billigare än Distagon 30mm.

Nackdelen är att du inte komponerar genom objektivet utan en tillbehörssökare ovanpå. Biogon 38:an brukar anses vara ett av världens bästa vidvinkelobjektiv och har en bildvinkel på 90° horisontellt/vertikalt (30mm har 112°). En komplett SWC med magasin och sökare väger dessutom lika mycket som enbart en 30mm Distagon (1,3kg).
 
det är absolut fisheye effekten jag är ute efter.

ha ha, fortfarande lättare än min RZ67 utrustning ;)
 
ANNONS